Slováci začínajú konečne objavovať vlastnú krajinu

Bratislava 28. augusta (TASR) – Poskytovatelia služieb v cestovnom ruchu zaznamenávajú počas tohtoročnej letnej turistickej sezóny zvýšený záujem domácich turistov o dovolenku na Slovensku. Zatiaľ čo vplyvom hospodárskej krízy zahraničných návštevníkov, najmä tých z okolitých krajín – z Česka, Poľska a Maďarska, ubudlo, sezónu zachraňujú domáci dovolenkári.
"Slováci začínajú konečne objavovať vlastnú krajinu, ktorá často ponúka silnejšie pozitívne zážitky, ako pri návšteve zahraničia. Slovenská agentúra pre cestovný ruch (SACR) v tomto roku vsadila na intenzívnejšiu podporu domáceho cestovného ruchu, čo sa ukázalo ako správna voľba," uviedla generálna riaditeľka SACR Svetlana Gavorová.
Oslovených odborníkov z branže cestovného ruchu zvýšený záujem Slovákov o dovolenku na Slovensku potešil, zároveň však dúfajú, že to nie je len vplyvom súčasnej hospodárskej krízy, ale že tento trend vydrží aj po jej skončení.
"K tomu však musí štát vytvoriť vhodné podmienky, či už formou rekreačných šekov, alebo odpočtom z daňového základu a taktiež vhodnou reklamou a propagáciou krajiny. Podnikatelia zase na druhej strane musia pre návštevníkov vytvárať zaujímavú ponuku služieb za akceptovateľnú cenu," poznamenal generálny sekretár Zväzu hotelov a reštaurácií (ZHR) SR Pavol Kašuba.
Prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) Tomáš Hasala si myslí, že na trend zvýšeného záujmu Slovákov dovolenkovať doma je potrebné jednoznačne nadviazať, a to vzhľadom na konkurenciu pobytov pri mori, ako aj atraktívnych ponúk z okolitých krajín, najmä Maďarska a Rakúska. Slovensko má podľa neho v oblasti cestovného ruchu čo ponúknuť, takže s postupným približovaním životnej úrovne k západoeurópskej očakáva aj výraznejšie zvyšovanie príjmov z domáceho cestovného ruchu.
"Podnikatelia sa vplyvom krízy konečne zobudili a začali chápať potrebu marketingu, cenových zliav, ponuky balíčkov služieb a spolupráce medzi sebou. K vyššej návštevnosti v tomto roku určite prispieva aj kampaň SACR podporujúca domáci turizmus, série článkov o turistickom potenciáli jednotlivých regiónov v denníkoch i rozhlasové relácie o krásach našej vlasti," konštatoval generálny riaditeľ sekcie turizmu Ministerstva hospodárstva (MH) SR Gabriel Kuliffay.
Profesionáli z oblasti cestovného ruchu dali Slovákom aj niekoľko tipov, ako tráviť dovolenku na Slovensku. Podľa generálnej riaditeľky SACR by si mali Slováci pri plánovaní letnej dovolenky vyhradiť minimálne jeden týždeň dovolenky na Slovensku. "Nikdy sa mi nepáčilo konštatovanie, že Slováci nepoznajú vlastnú krajinu," podotkla.
"Odporúčam dovolenkárom dopriať si do roka aj niekoľko krátkodobých pobytov za poznaním zaujímavostí, atrakcií a pamätihodností nášho krásneho Slovenska. Rodičia by mali svojim ratolestiam poukazovať čo najväčší "kus" Slovenska. Moje čerstvé, tohtoročné skúsenosti z potuliek po Vysokých a Nízkych Tatrách sú tie najlepšie, stretával som v zariadeniach cestovného ruchu ľudí milých, usmiatych a ochotných. Nadobudol som dojem, že si všetci spoločne uvedomujeme, čo si služby v cestovnom ruchu žiadajú," uviedol 1. viceprezident SACKA Stanislav Macko.
Pavol Kašuba zo ZHR SR by Slovákom odporučil lepšie poznať svoju krajinu. V mnohých prípadoch podľa neho poznajú Česi naše hory lepšie ako Slováci. "Každoročne absolvujem jeden víkend v slovenských horách a keď je pekné počasie, tak nepoznám krajší pocit, ako pozerať sa z kopcov do údolí," dodal.
Všetci oslovení odborníci z branže cestovného ruchu sa zhodli, že služby v cestovnom ruchu na Slovensku sa stále zlepšujú, aj keď existujú výnimky, respektíve by tempo rastu kvality služieb mohlo byť rýchlejšie. "Nestačí mať len pekný hotel, penzión či akvapark. Kým pracovníci v turizme nepochopia, že slúžiť iným ľuďom je radosť a nielen povinnosť, za ktorú som platený, že bez úsmevu nie je pohoda, nebudeme mať viac spokojných návštevníkov. Neklaňajme sa len zahraničnému turistovi, domáci je pre nás aspoň taký dôležitý, navyše k nám môže zavítať častejšie, napríklad na predĺžený víkend. Aj cudzinec sa zvykne objaviť už len tam, kde to dobre funguje aj pre domáceho turistu," uzavrel Kuliffay.
TASR o tom informovala manažérka pre komunikáciu a PR aktivity SACR Zuzana Nemcová.

Súvisiace články

Aktuálne správy