Nadšenci chcú obnoviť úzkokoľajku medzi Hrochoťou a Očovou

Očová/Hrochoť 16. augusta (TASR) – Už takmer dva roky existujú plány občianskeho združenia Hrochoť a obce Očová na obnovenie časti úzkokoľajnej železnice, ktorá ešte pred polstoročím prevážala drevo z Kysliniek do Vígľaša. Zámeru však zatiaľ bránia neľahké podmienky na získanie grantu z Európskej únie, ale tiež nezáujem niektorých samospráv v Podpoľaní zapojiť sa do náročného projektu.
Podľa predsedu združenia Dušana Holíka zámer predstavili ešte v roku 2007 zástupcom obcí Vígľaš, Očová a Hrochoť. K plánu sa pozitívne postavila iba Očová, ktorá má záujem participovať na projekte.
Združenie aj napriek počiatočnému nezáujmu nechce svoj plán zatratiť a do budúcna s ním počíta. Pre Podpoľanie by totiž mohol znamenať výrazné posilnenie turizmu.
Prvotným krokom má byť vypracovanie štúdie. Tá by bola základom pre projekt, s ktorým by sa chceli uchádzať o financie z eurofondov. Združenie sa preto stalo členom mikroregiónu Podpoľanie, v ktorom sú združené obce okresov Zvolen a Detva. Tie sa uchádzajú o grant s projektom cestovného ruchu prostredníctvom výzvy LEADER. To by mohlo byť prvým zdrojom peňazí.
Podľa Holíka zámerom nie je obnoviť celú železnicu, ktorá mala približne 20 kilometrov, ale len jej asi štvorkilometrovú časť od hornej Očovej až po Hrochotský mlyn. "Niektoré úseky trate sú dodnes zachované. Obnova trate by si ale napriek tomu vyžadovala náklady niekoľko miliónov korún," uviedol pre TASR.
Jednou z východiskových zastávok podpolianskej železničky by bol voľakedy chýrny Hrochotský mlyn. Obec Hrochoť má v pláne zriadiť v ňom pamätnú izbu ľudových tradícií a histórie obce. Momentálne ale čakajú na zverejnenie výzvy.
"Myšlienke obnovenia železnice sme naklonení. Dedina s malým letiskom, dvorom remesiel, folklórnym festivalom a atraktívnou železničkou by sa mohla stať turisticky vyhľadávanou," uviedol pre TASR starosta Očovej Juraj Kubiš.

Súvisiace články

Aktuálne správy