Zaplavené ojazdené autá z Nemecka, Belgicka a Holandska môžu skončiť u nás

, AURES Holdings Foto: TASR/AP

Nemecko, Belgicko a Holandsko sú ťažko postihnuté povodňami z minulého týždňa. Tieto štáty patria medzi krajiny, z ktorých sa na Slovensko a do Českej republiky dováža najviac ojazdených áut. Po katastrofálnych záplavách možno očakávať, že sa predajcovia z týchto oblastí budú v masovej miere snažiť zbaviť vozidiel, ktoré boli zaplavené. Pri kúpe jazdeného auta z dovozu si preto dôkladne skontrolujte, či automobil nepochádza z územia, ktoré boli pod vodou.

Ročne sa na Slovensko zo zahraničia dovezú desaťtisíce áut. Väčšina importov pochádza práve z Nemecka, ktoré v minulých dňoch na mnohých miestach, vrátane veľkých aglomerácií s hustou automobilovou premávkou, trápili rekordné povodne. „Jazdenky“ z podobne postihnutého Belgicka a Holandska sú taktiež často dovážané na územie Slovenska a Česka. Pri moderných vozidlách plných elektronickej výbavy a rôznych bezpečnostných systémov je pochopiteľne zvýšená náchylnosť na poruchy, najmä po zaplavení veľkým množstvom vody do väčšej výšky, než je motorový priestor. Veľa vád potom môže byť aj životu nebezpečných. Prakticky kedykoľvek totiž môže nastať zlyhanie elektroniky alebo problémy na vonkajších súčastiach auta vplyvom nadmernej korózie. 

"Vzhľadom na situáciu v Nemecku a v Belgicku sa dá očakávať, že sa na mnohých inzertných serveroch objaví väčšie množstvo áut práve z týchto krajín. Rovnako tak sa ale môžu objaviť autá pôvodom z Česka, kde na niektorých miestach tiež došlo k lokálnym záplavám," uviedol Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ AURES Holdings, prevádzkovateľa siete autocentier AAA AUTO. "Na základe našich skúseností sa u rôznych predajcov či v inzercii začínajú zaplavené vozidlá objavovať už krátko po povodniach. Vzhľadom k bleskovému charakteru povodní najmä v Nemecku, ktoré je najobľúbenejšou krajinou pre dovoz ojazdených áut, možno čakať, že áut bolo zaplavených veľké množstvo. Až 100 vozidiel postihla rýchla povodeň dokonca priamo na diaľnici v Severnom Porýní-Vestfálsku. O to väčší počet pokusov o predaj týchto vozidiel môžeme čakať smerom na východ," dodal Vaněček.

Pri autách zo zahraničia väčšinou ide o individuálne dovozy, zvýšená pozornosť zo strany kupujúceho by sa podľa odborníkov mala sústrediť oveľa detailnejšie napríklad na kontrolu, či bahno nie je v rôznych ťažko prístupných miestach, ako napríklad pod čalúnením dverí, často býva aj za tesnením okolo dverí alebo pod palubnou doskou. Veľa napovie tiež väčšia miera korózie pod kobercom v batožinovom priestore alebo zápach. V kúpnej zmluve by rozhodne nemalo chýbať ustanovenie o tom, že vozidlo nebolo zatopené, aby sa v rámci reklamácie dala žiadať finančná kompenzácia. "Pri takýchto vozidlách potom reálne hrozia vážne problémy a s nimi spojené dodatočné náklady na opravy. Tie môžu mnohokrát prevýšiť aj cenu samotného vozidla. Správne by po zatopení vozidla mala byť vymenená celá elektroinštalácia, čo znamená náklady v hodnote stoviek až tisícok eur. Preto sú v mieste pôvodu zatopené autá prakticky nepredajné a smerujú na vývoz napríklad do Česka alebo na Slovensko," opisuje Petr Vaněček. "Pri vozidlách dovezených zo zahraničia je preverenie, vrátane informácií o poškodení povodňami, oveľa zložitejšie, najmä ak sa podvodníci snažia pôvod auta zamaskovať, napríklad rýchlym predajom do tretích krajín, aby vozidlo vyzeralo, že nepochádza zo zaplavených oblastí," uzavrel Petr Vaněček.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy