Paralyzovaný prístav v Číne bude mať väčšie dopady, ako nedávne zablokovania Suezského prieplavu

, Dun & Bradstreet Foto: SITA/AP

Z dôvodu šírenia koronavírusu medzi zamestnancami jedného z najrušnejších kontajnerových prístavov na svete, Yantian International Container Terminal (YICT) v Číne, boli v máji na prístav uvalené prísne karanténne opatrenia. Tie budú mať, podľa najnovšej štúdie poradenskej spoločnosti Dun & Bradstreet, dominový efekt pre globálne dodávateľské reťazce. Dun & Bradstreet predpokladá, že vzhľadom na dĺžku trvania budú dopady väčšie, ako v prípade niekoľkodňového zablokovania Suezského prieplavu začiatkom tohto roka.

Akákoľvek mimoriadna udalosť, ktorá ovplyvní niektorý z článkov globálneho dodávateľského reťazca, posilňuje realitu vzájomnej prepojenosti firiem po celom svete, jako aj ich závislosť na spoľahlivosti dodávateľov a tretích strán z iných krajín. Na rozdiel od Suezského prieplavu, ktorý zostal zablokovaný šesť dní, yantianský prístav pracoval s výrazne oslabenými kapacitami zhruba mesiac, čo spôsobilo oneskorenie v dodávkach. „Paralyzovaný prístav v Číne pripomína firmám, aby investovali do dát a technológií, ktoré im pomôžu vytvoriť agilný a geograficky rozptýlený dodávateľský reťazec, ktorý môže rýchlo nahradiť nezrealizované dodávky počas neočakávaných udalostí," uviedol Brian Alster, riaditeľ pre riziká a dodržiavanie predpisov tretích strán v spoločnosti Dun & Bradstreet.

Analytický tím Dun & Bradstreet sledoval ročná dáta o prepravách kontajnerového prístavu Yantian International Container Terminal a prišiel s týmito závermi:

  •  Znížená kapacita YICT v Európe najviac ovplyvnila Spojené kráľovstvo, Holandsko, Nemecko, Španielsko, Francúzsko, Belgicko, Taliansko, Poľsko, Švédsko a Dánsko
  •  Medzi desať typov najčastejšie prepravovaného tovaru z YICT do Európy patria audiovizuálne zariadenia, nábytok a posteľná bielizeň, hračky a hry, mechanické zariadenia, obuv, odevy, oceľ, keramika, kovy a súvisiace kovové výrobky
  •  K najviac postihnutým priemyselným odvetviam patrí maloobchod, maloobchod s potravinami, veľkoobchod, odevy, elektrické zariadenia a komponenty, nábytok, stavebné materiály, hardware a stavebníctvo.

V rámci identifikácie dopadov na globálne dodávateľské reťazce bol využívaný Dun & Bradstreet Data Cloud, ktorý obsahuje informácie o 420 miliónoch firiem po celom svete. Dáta hovoria o objednávkach prepravy spoločnosťami cez YICT počas sledovaného obdobia. Spoločnosti zahrnuté v tejto analýze boli identifikované na základe SIC kódu (odbor činnosti) a identifikácie odosielateľa a príjemcu, ktoré sú tiež prepojené na D-U-N-S číslo.

„V nasledujúcich týždňoch a prípadne mesiacoch výpadok čínskeho prístavu YICT bude mať veľký vplyv na globálne dodávateľské reťazce," uzatvára správa Dun & Bradstreet.
 

Súvisiace články

Aktuálne správy