Nová vinárska veľmoc chce konkurovať francúzskemu Bordeaux

, CNBC;the conversation Foto: TASR/AP

Čínska vláda schválila 15-ročný plán rozvoja pre vinohradníctvo. Po prudkom náraste vývozu vína chce Čína zmeniť svoju primárnu vinársku oblasť na región, ktorý by konkuroval francúzskemu Bordeaux.

Podľa plánu, ktorý centrálna vláda schválila koncom mája, sa oblasť v Ning-Sia do roku 2035 zameriava na výrobu 600 miliónov fliaš vína v hodnote 20 miliárd juanov (3,12 miliardy dolárov). Región pozdĺž Žltej rieky je vzdialený asi dve hodiny letu západne od Pekingu a leží v zemepisnej šírke podobnej zemepisnej šírke slávnej francúzskej vinárskej krajiny.

Aj keď je pätnásťročný cieľ berie do úvahy viac ako štvornásobok ročnej produkcie vína Ning-Sia, čísla zhruba zodpovedajú francúzskym číslam z Bordeaux, kde sa podľa francúzskej priemyselnej skupiny vlani vyrobilo 522 miliónov fliaš v hodnote 3,5 miliardy eur (4,16 miliardy dolárov).

Rovnako ako pri mnohých iných čínskych plánoch, ani v tomto prípade nie sú známe podrobnosti. Namiesto toho stanovuje rámec pre rozvoj, ktorý siaha od zlepšenia znalostí miestneho vinárstva a ochrany životného prostredia až po čínske víno „integrujúce sa do sveta“. 

Vlani, počas pandémie, stúpol vývoz vína z oblasti Ning-Sia o 46,4 % na 2,65 milióna juanov (asi 414 100 dolárov). Medzi hlavné cieľové destinácie patrili USA, Európska únia, Austrália a Japonsko. Podľa výročnej správy zverejnenej v apríli Medzinárodnou organizáciou pre vinič a víno je Čína na šiestom mieste v globálnej spotrebe vína a desiata vo výrobe v litroch. V správe sa uvádza, že čínska spotreba a výroba vína sa za posledných pár rokov znížili, čo mohlo byť spôsobené zložitými klimatickými podmienkami a nízkou produktivitou. Tieto problémy „znižujú konkurencieschopnosť čínskeho vinárskeho priemyslu v porovnaní s dovážaným vínom,“ napísali autori.

Austrália bola vlani najväčším čínskym zdrojom vína vyrobeného v zahraničí, mierne nad úrovňou Francúzska, ale čínske clá zavedené v marci v podstate zablokovali ďalší dovoz vína z Austrálie čo zvýšilo čínsky dovoz vína z Čile a Francúzska. Aj keď austrálski producenti našli nové odbytiská vo Veľkej Británii, USA a juhovýchodnej Ázii, zotavenie strát bude pravdepodobne trvať tri alebo štyri roky a neprežije to zhruba 1 000 vývozcov vína zameraných na Čínu, uviedol Tony Battaglene, výkonný riaditeľ austrálskej záujmovej skupiny Grape and Wine. „Stále dúfam, že znovu vstúpime na čínsky trh, keď sa clá majú ukončiť do piatich rokov, a že austrálski odborníci na víno môžu pomôcť čínskym výrobcom prekonať problémy súvisiace s klímou. Na medzinárodnej úrovni čaká čínskych výrobcov dlhá cesta, kým sa stanú veľkým vývozcom,“ dodal.

Okrem popularity zahraničných vín je jednou z najväčších výziev pre čínsky vinársky priemysel miestna preferencia silného číreho alkoholu známeho ako baijiu. Je základom čínskych obchodných a vládnych večerí a jedna z hlavných značiek Kweichow Moutai patrí medzi najväčšie verejne obchodovateľné akcie v pevninskej Číne. „Ak dokáže byť víno lacné ako baijiu, asi 40 juanov (6,20 dolárov) za niektoré fľaše, potom ho bude konzumovať viac ľudí,“ informoval Sui Pengfei, riaditeľ medzinárodnej spolupráce na čínskom ministerstve poľnohospodárstva. Číňania musia „piť menej baijiu a viac vína“.

Avšak ani vo Francúzku to sektor vinárstva nemá po pandémii jednoduché. Po roku nočnej mory pre francúzske vinice, v ktorom pandémia spôsobila pokles výnosov, boli vinári nútení poslať svoje nepredané zásoby do liehovarov, kde sa neraz zmenili na dezinfekčné prostriedky na ruky. 

V Bordeaux, epicentre globálneho trhu s fajnovým vínom, sa snažili pomôcť kampaňou en primeur, čo sú vínne futures. Podobne ako futures na finančných trhoch umožňujú výrobcom predávať svoje víno, kým je ešte v sude. Výroba sa potom dokončí, víno sa stáča do fliaš a dodáva zákazníkom zhruba o dva roky neskôr. Každý rok na jar prídu odborníci na víno do Bordeaux, aby ochutnali vína a zverejnili svoje poznámky. Nasleduje dvojmesačné obdobie, počas ktorého každý predáva svoje víno spotrebiteľom prostredníctvom zložitého systému sprostredkovateľov a obchodníkov. Tento dobre zabehnutý systém napriek tomu čelí veľkej neistote, ktorá ide nad rámec súčasnej pandémie. Je to preto, že predaj en-primeur ponúka nedokončené víno a ročníky neistej kvality pre neznámu budúcu ekonomiku.

V Bordeaux sa odvíja dopyt, a teda aj ceny, hlavne od kvality a menej od množstva. Po poklese cien v rokoch 2011 až 2016 sa trh v Bordeaux v roku 2016 oživil vďaka skvelému ročníku 2015. Potom nasledoval ešte lepší rok 2016, pre ktorý ceny podstatne vzrástli, ale nie nadmerne. V roku 2017 zasiahol vinice silný mráz, ktorý spôsobil 40 % pokles úrody hrozna. Nižšie množstvá napriek kvalite si udržiavali ceny blízko tým z roku 2016. Ročník 2018, ktorý sa predával ako výnimočný, zaznamenal výrazný nárast, aj keď cenové hladiny už boli veľmi vysoké. Aj keď kvalita mala vytvárať silný dopyt, nebolo tomu tak, vinári boli nenásytní.

Minulý rok pandémia a súvisiace blokovania takmer zrušili en-primeur pre ročník 2019. Nakoniec prebehla odložená, skrátená verzia. Možno prekvapivo a vďaka výnimočnej kvalite a primeraným cenám to bol úspech. Pandémia prinútila vyvinúť úsilie dvihnúť ceny. Problém spočíva v tom, že predajcovia museli znížiť ceny, aby zabezpečili úspešnú kampaň, a zároveň dávať pozor, aby nevyslali príliš silný signál na trh s rizikom, že mnohé vína z rokov 2017 a 2018 budú stále k dispozícii na predaj.

Ročník 2020 ťaží z priaznivejších vonkajších podmienok, ale zatiaľ sa nedá hovoriť o návrate k normálu. Tento rok prebiehali ochutnávky na diaľku so vzorkami zaslanými odborníkom z celého sveta. Ochutnávači a producenti sa stretli cez videohovory. Od minulého roka sa situácia stále zlepšovala, ceny kvalitného vína zostali stabilné a kvalita ročníka 2020 vyzerá vynikajúco. Po uvedení na trh bude niekoľko skvelých vín, ale nikto nevie, ako zareaguje trh na túto jedinečnú postupnosť troch vynikajúcich ročníkov v rade. To je bezprecedentné a vynára sa otázka, či dokáže trhu absorbovať taký značný objem vysoko kvalitného vína tak rýchlo.

Vedci navrhli model odhadu spravodlivej ceny 69 prestížnych vín z Bordeaux v čase ich uvedenia na trh. Uvažovaný prístup je založený na zásade, že ceny na primárnych trhoch (en-primeur) a sekundárnych trhoch (fľaše z minulých ročníkov) sa nemôžu podstatne líšiť. Model obsahuje premenné veličiny definujúce ekonomickú situáciu, kvalitu ročníka a príslušného vína a jeho volatilitu (niektoré vína majú stabilné ceny, iné silne kolíšu).

Model naznačuje, že stabilizácia cien vo vzťahu k ročníku 2019 bola primeraná. A vzhľadom na výnimočné okolnosti, ktoré sa týkajú ročníka 2019, sa zdá byť logické mierne zvýšenie cien v roku 2020 (rádovo o 5 % až 10 %) v porovnaní s rokom 2019.

Všetky vína okrem jedného boli ponúknuté za vyššie ceny v eurách, ako predpovedá model.

Niektoré vína sa v porovnaní s predpoveďou ukazujú ako veľmi drahé, napríklad Château La Mondotte zo slávneho regiónu Saint-Emilion a Léoville-Barton a Lagrange zo Saint-Julien. Niektoré vína, ktoré vlani drasticky cenovo prepadli, tento rok príliš nezdraželi. To je prípad Malartic-Lagravière z Pessac-Léognan, ktoré sa po poklese o viac ako 20 % v minulom roku uspokojí s 9 % nárastom v tomto roku. Model naznačuje, že najvýznamnejšie zvýšenie cien v porovnaní s ročníkom 2019 by nemalo presiahnuť 10 %, s výnimkou niekoľkých vín. 

Súvisiace články

Aktuálne správy