Najobľúbenejšie futbalové tímy na svete majú pre fanúšikov svoje vlastné kryptomeny

, reuters;ZH Foto:SITA/AP

Niekoľko futbalových tímov na celom svete experimentuje so spustením vlastných digitálnych tokenov, ktoré umožňujú fanúšikom hlasovať vo väčšinou bezvýznamných klubových rozhodnutiach, napríklad o tom, aká hudba má za znieť keď padne gól. Informuje agentúra Reuters.

Zatiaľ čo niektorí fanúšikovia túto myšlienku prijali, iní označili žetóny za „povrchnú účasť“, ktorá len  zvyšuje klubové náklady. Žetóny zatiaľ ponúkli významné medzinárodné kluby ako šampión anglickej Premier League Manchester City či talianske AC Miláno. Ich uvedenie plánuje aj španielsky národný tím.
S tokenmi je možné obchodovať na burzách, rovnako ako s ostatnými kryptomenami, a ich ceny môžu byť rovnako volatilné.

Malcolm Clarke, predseda Asociácie priaznivcov futbalu, ktorá zastupuje fanúšikov v Anglicku a vo Walese, označil žetóny za „nie dobrý nápad“. Tvrdí, že naznačujú, že kluby sa „snažia vytĺcť z fanúšikov viac peňazí tým, že vymýšľajú bezvýznamné on-line prieskumy.“ Prečo by mali fanúšikovia platiť, aby mali v klube nejaké slovo?

Žetóny však pomohli generovať príjmy v čase, keď Covid-19 brutálne zrazil predaj vstupeniek. Správa uvádza, že tržby v 20 najlepších európskych kluboch klesli v roku 2020 o 12 %. Giorgio Ricci, finančný riaditeľ talianskeho Juventusu, uviedol, že tokeny „sú prospešné pre kluby aj fanúšikov.“

​​​​​​​Kluby sa spojili s firmami v oblasti krypto technológií pri vydávaní tokenov, ktoré majú podiely na výnosoch z ich počiatočného predaja. Mnoho klubov vydalo svoje žetóny v hodnote približne 2 USD. Jednou z firiem, s ktorou tímy spolupracujú, je Chiliz, jednotka spoločnosti Mediarex Enterprises Ltd. so sídlom na Malte. Generálny riaditeľ spoločnosti Alexandre Dreyfus tvrdí, že spoločnosť sa podieľa na výnosoch z počiatočného predaja tokenov a že jeho spoločnosť očakáva príjmy asi 200 miliónov dolárov tento rok. Jeho spoločnosť pomohla spustiť 20 žetónov s rôznymi futbalovými tímami.

Prispôsobenie digitálnej technológie v športe sa uchytilo aj ako nezameniteľné tokeny (NFT). Napríklad v NBA, platforma založená na blockchaine  umožňuje fanúšikom kupovať, predávať a obchodovať s očíslovanými verziami konkrétnych najdôležitejších videí s oficiálnou licenciou.

Súvisiace články

Aktuálne správy