Hromadné zbierky na charitu: 4 nové zistenia o crowdfundingu, o ktorých ste nevedeli 

, the conversation Foto: getty images;SITA/AP

Získavanie peňazí on-line od skupiny darcov, nazývané crowdfunding, je relatívne nové. Tento výraz vytvoril v roku 2006 podnikateľ Michael Sullivan. Ale získať množstvo ľudí, ktorí sa snažia podporiť spoločnú vec alebo pomôcť svojim priateľom a blízkym, je už dávno zaužívanou praxou. 

Je ťažké presne povedať, koľko peňazí dnes zmení majiteľa prostredníctvom GoFundMe, Indiegogo, Kickstarter a tisícov ďalších platforiem crowdfundingu. Bez jednotného dohľadu alebo koordinácie je zhromažďovanie presných a úplných údajov takmer nemožné. Nie je však pochýb o tom, že crowdfunding je na vzostupe.

Existujú však odhady. Podľa jedného odhadu on-line kampane crowdfundingu získavajú po celom svete viac ako 34 miliárd dolárov ročne. Pre porovnanie, v roku 2011 to bolo 1,5 miliardy dolárov. Ďalší odhad hovorí o tom, že prostredníctvom crowdfundingu sa iba v Severnej Amerike vlani vyzbieralo 17 miliárd dolárov. 

A načo sa využívajú takto získané peniaze? Kampane pomáhajú zaplatiť všetko, od nemocničných účtov, cez pomoc pre reštaurácie počas pandémie až po školné na vysokých školách a zakladanie nových spoločností. Vedci boli zvedaví, ktoré druhy charitatívnych crowdfundingových kampaní získavajú najväčšiu podporu a prečo. Tu sú štyri najdôležitejšie zistenia. 

Crowdfunding podporuje sociálnu spravodlivosť
Crowdfunding je rasovo spravodlivý, pravdepodobne preto, že je neformálny, rýchly a vhodný pre menšie a ťažko identifikovateľné neziskové organizácie. Ako uviedla stanica CNN, 2. júna 2020 bol najväčším dňom pre GoFundMe. Viac ako 500 000 ľudí použilo platformu na pomoc rodine Georga Floyda a na podporu rasovej rovnosti či spravodlivosti. Keď vedci skúmali 1535 amerických domácností, ukázalo sa, že Američania, ktorí sa rozhodli finančne pomôcť prostredníctvom crowdfundingu (27,7 %) a sociálnych médií (28,6 %), vo väčšej miere podporili sociálnu spravodlivosť cez kaučné fondy (na zloženie peňažnej kaucie pre tých, ktorí sú vo vyšetrovacej väzbe), či poskytli priamu podporu marginalizovaným skupinám, v porovnaní s darcami, ktorí využívajú tradičnejšie spôsoby finančnej podpory (18,2 %).

Crowdfunding je populárny medzi mladšími a ľuďmi tmavej pleti
Vedci zistili, že darcovia z oblasti kolektívneho financovania bývajú mladší, menej nábožní a častejšie single, ako darcovia, ktorí charitatívne organizácie podporujú tradičnejšími spôsobmi, napríklad vystavením šeku priamo organizácii. Darcovia v rámci kolektívneho financovania sú v priemere o takmer šesť rokov mladší ako ostatní darcovia. Iba jeden z troch darcov skupinového financovania (32,3 %) často navštevuje bohoslužby, v porovnaní so 43,2 % tradičných darcov. A 45,5 % darcov skupinového financovania je slobodných, v porovnaní s 38,8 % ostatných darcov. Ľudia tmavej pleti tvoria tiež vyššie percento darcov v crowdfundingových kampaniach (39,5 %) ako pri ostatných druhoch altruistického správania sa (34,5 %).

Crowdfunding môže byť menej charitatívny, ako sa zdá
Aj keď všetko skupinové financovanie, ktoré podporuje jednotlivcov a ich rodiny, sa môže niesť v charitatívnom duchu, tieto dary nie sú v očiach amerických daniarov (Internal Revenue Service) formou charitatívneho darovania. Ale keď tieto kampane podporujú charitatívne organizácie, poskytovanie peňazí sa už nelíši od daru v podobe vypísaného šeku alebo darovaní sumy prostredníctvom kreditnej karty. Ďalej vedci zistili, že darcovia z crowdfundingu zväčša patria aj medzi donorov cez tradičnejšie kanály. Zatiaľ čo v bežnom roku poskytlo cez crowdfundingové kampane peniaze 31,7 % ľudí, z množiny, ktorú vedci v rámci svojej práce skúmali, výlučne sa iba na crowdfunding zameralo len ba 6,4 % darcov. Inými slovami, ľudia, ktorí podporujú charitatívne ciele prostredníctvom skupinového financovania, netvoria samostatnú skupinu charitatívnych darcov.

Crowdfunding cudzím veľmi nepomáha
Pokiaľ ide o rozdané peniaze, vedci zistili, že hromadné financovanie má tendenciu podporovať ľudí, ktorých darcovia poznajú alebo sú ľudia z ich okolia, napríklad priatelia, príbuzní a priatelia priateľov. Priemerní darcovia skupinového financovania venujú najväčšiu časť svojej podpory členom rodiny alebo blízkemu priateľovi (41,6 %), charitatívnej organizácii (22,1 %) alebo priateľovi priateľa alebo známeho (10,8 %). Úplne neznámym sa odovzdá toho oveľa menej, iba 5,2 % respondentov si vybralo túto možnosť. 

Nie je to všeliek na uspokojenie všetkých potrieb spoločnosti
Crowdfunding sa viac dostal do povedomia počas pandémie a hospodárskej krízy, ktorú priniesla. Stal sa populárnym spôsobom, ako pomôcť ľuďom a firmám v čase, keď to najviac potrebujú. Nefunguje však ako všeliek. Otvorene to povedal generálny riaditeľ GoFundMe Tim Cadogan: „Nemôžeme za vás robiť vašu prácu.“
 

Súvisiace články

Aktuálne správy