Ifo: Útlm spaľovacích motorov spôsobí masívne prepúšťanie

, ČTK Foto:TASR/Jakub Kotian;SITA/AP

Počet pracovných miest, ktoré bude potrebné v Nemecku zrušiť kvôli útlmu výroby áut so spaľovacím motorom, v nasledujúcich rokoch presiahne počet zamestnancov, ktorí budú v tomto odvetví odchádzať do dôchodku. Ukazujú to závery štúdie, ktorú dnes zverejnil mníchovský inštitút Ifo.

Štúdio si nechalo vypracovať Nemecké združenie automobilového priemyslu (VDA), ktoré chce vedieť, aké dopady na zamestnanosť bude mať prechod k elektromobilite. „Čísla z výroby už nám ukazujú, že pre elektromobily sú potrebné úplne iné diely než pre spaľovacie motory. Táto transformácia sa však zatiaľ plne nepremietla do počtu pracovných miest," upozornil Oliver Falck, ktorý v Ifo vedie stredisko pre priemyselnú organizáciu a nové technológie.

„Prechod k elektromobilite je náročná úloha, najmä pre dodávateľov v automobilovom priemysle, kde pôsobí hlavne stredne veľké firmy. Vo zvyšnej výrobe spaľovacích motorov aj u elektromobilov je dôležité zachovať vysoko kvalifikované miesta, a pritom nezastaviť štrukturálne zmeny," povedal šéf inštitútu Ifo Clemens Fuest.

„Transformácia, ktorú možno očakávať v počte zamestnancov, odchod silných ročníkov do dôchodku úplne nevyrieši. Pretože firmy už sú si toho nesúladu vedomé, majú možnosť v predstihu zaviesť príslušné opatrenia, ako je preškolenie alebo ďalšie školenia," poznamenal Falck.

Inštitút Ifo odhaduje, že okolo 75 000 zamestnancov vo výrobe v nemeckom automobilovom sektore do roku 2025 odíde do dôchodku. Zhruba 39 000 z nich v súčasnosti pracuje priamo vo výrobe áut, zvyšok vo výrobe autodielov. Pokiaľ ale do roku 2025 výroba áut so spaľovacím motorom klesne tak, ako predpokladajú súčasné plány na zníženie emisií, potom prechod k elektrickým motorom zasiahne minimálne 178 000 zamestnancov. Sú to pracovníci vo výrobe, ktorá je priamo alebo nepriamo závislá na spaľovacích motoroch. Z nich 137 000 priamo zamestnáva automobilový priemysel.

Štúdia tiež zistila, že do roku 2030 odíde v odvetví do dôchodku okolo 147 000 výrobných zamestnancov, z ktorých 73 000 je vo výrobe áut. V Nemecku je teraz najmenej 215 000 pracovníkov, ktorí vyrábajú produkty so vzťahom ku spaľovacím motorom, a z nich zhruba 165 000 priamo zamestnáva automobilový priemysel.

Hodnota výrobných skupín, ktorých sa prechod k elektromobilite priamo dotýka, už medzi rokmi 2015 a 2019 klesla o viac ako 22 miliárd eur, čo je pokles asi o 13 percent. Počet zamestnancov, ktorí sa podieľajú na výrobe, sa ale znížil len asi o dve percentá, respektíve o 8000 zamestnancov. „Zachovanie paralelných výrobných štruktúr vyžadovalo aj značný personál," doplnil Falck.

Súvisiace články

Aktuálne správy