Jediný graf: Západná Európa je aktuálne najväčším svetovým investorom do batérií

Diskusia 2  
Jediný graf: Západná Európa je aktuálne najväčším svetovým investorom do batérií
Zdroj: mining.com
Foto: TASR/Pavol Remiaš


19. 4. 2021 - V roku 2020 analytici spoločnosti Fitch Solutions zaznamenali 37 výrobných projektov pre EV batérie a súvisiace komponenty a materiály v hodnote 21,04 miliárd dolárov.

Projekty siahajú od výroby samotných batériových článkov a batérií po anódové materiály a zásobníky batérií a poskytujú predstavu o tom, ktoré regióny sú najaktívnejšie pri rozvoji lokalizovaného dodávateľského reťazca a ktoré krajiny sú najväčšími príjemcami z týchto regiónov.

Západná Európa získala najväčší počet projektov, 17 a zároveň s najväčšou hodnotuo, 9,1 miliardami dolárov. Regiónu  tak patrí 43,5 % podiel na celkových globálnych investíciách do projektov výroby batérií, uvádza Fitch.

Jediný graf: Západná Európa je aktuálne najväčším svetovým investorom do batérií

Na úrovni krajín viedlo Nemecko s 10 zo 17 zaznamenaných projektov. Najväčším projektom v Nemecku je závod na výrobu batériových článkov SVOLT v hodnote 2 miliárd dolárov s kapacitou 24 GWh ročne.

Táto aktivita v Nemecku odráža snahu hlavných výrobcov automobilov v krajine investovať značné prostriedky do výroby elektromobilov v ich domácich závodoch. Spoločnosti Volkswagen, Daimler a BMW predstavili vlastné projekty na výrobu batérií, čo poukazuje na ich aktívnejšiu rolu, ktorú majú automobilky v dodávateľskom reťazci, poznamenáva Fitch.

V rozvíjajúcej sa Európe dominujú projekty v Maďarsku a Poľsku a sú väčšinou v segmente batériových komponentov, ktoré zásobujú existujúce zariadenia v týchto krajinách. Hovorí to o sile týchto dvoch krajín v oblasti automotive, ako aj o ich schopnosti posúvať hodnotový reťazec pomocou špičkových produktov, upozorňuje Fitch. Napríklad juhokórejská spoločnosť SK Innovation plánuje postaviť tretí závod v Maďarsku, ktoré už je európskou základňou spoločnosti.

Zatiaľ čo veľkú časť investícií v regiónoch vedie túžba znížiť závislosť na dodávkach batérií a súvisiacich komponentov na niekoľkých trhoch, predovšetkým v Číne, projekty pre ázijský región ukazujú, že Čína je stále cieľom investícií z dôvodu stať sa najväčším samostatným trhom pre elektromobily na svete.

Čína predstavovala tri z ôsmich projektov sledovaných v Ázii, uvádza Fitch v celkovej hodnote 2,6 miliardy dolárov, z ktorých najväčší je spoločný podnik 1,2 miliardy dolárov medzi spoločnosťami Geely a CATL na nový závod na výrobu batérií. CATL bol tiež za najväčšou investíciou v ázijskom regióne celkovo s 5 miliardami dolárov na nový závod na výrobu batérií v Indonézii.

Spoločnosť tiež súhlasila s tým, že 60 % niklu použitého na výrobu batérií v závode bude pochádzať z miestnych zdrojov, čo podľa analytikov vypovedá o tom, že Indonézia má potenciál stať sa kľúčovým hráčom vo vývoji dodávateľského reťazca batérií v juhovýchodnej Ázii.