EÚ zabuchla dvere pred žiadosťou Čiernej Hory o 1 miliardu eur

, FT;ZH;Reuters Foto: TASR/AP

Európska únia tento týždeň odmietla zúfalú prosbu Čiernej Hory, aby vyplatila pôžičku vo výške takmer jednej miliardy eur od Číny. Peniaze si požičala na ambiciózny diaľničný projekt, považovaný za jeden z najdrahších na svete.

Hovorí sa, že v súčasnosti drží Peking štvrtinu celého dlhu Čiernej Hory. Štátna spoločnosť China Road and Bridge Group dokončila jednu tretinu diaľnice s odhadovanou cenou 20 miliónov eur na kilometer. Podľa nedávneho vyhlásenia čínskej vlády je diaľnica, ktorá je súčasťou „Iniciatívy Novej hodvábnej cesty“, čiastočne natoľko nákladná kvôli extrémnemu horskému terénu a „zložitým geologickým podmienkam“.

Financial Times tento týždeň informovali, že Čierna Hora v podstate prosila Európsku úniu, aby zakročila a pomohla dohodám medzi úradníkmi, aby sa krajina vymanila z „hrozby čínskeho vplyvu“. Je potrebné poznamenať, že Čierna Hora sa stala členom NATO v roku 2017, na veľké zdesenie Ruska a Srbska.

Tlačový odbor Európskej komisie začiatkom tohto týždňa uviedol, že v zásade neexistuje šanca, že EÚ poskytne kroky na záchranu Čiernej Hory, ktorá dúfa, že sa v najbližších rokoch stane členom EÚ. „Nebudem splácať pôžičky od tretích strán,“ uvádza sa vo vyhlásení Európskej komisie, v ktorom ďalej vyjadrila znepokojenie nad značnými čínskymi investíciami v krajine. „Existuje riziko makroekonomickej nerovnováhy a závislosti od dlhu.“

EÚ síce prejavila ochotu pomôcť, píše Financial Times, ale úradník Komisie vyhlásil, že bude ťažké nájsť vhodné finančné nástroje, čo je zložitejšia úloha, pretože projekt je už takmer dokončený. „Z politického hľadiska chceme pomôcť… Výška úveru je však neprimeraná veľkosti hospodárstva, takže mechanizmy zatiaľ nepoznáme,“ uviedol úradník. Čierna Hora by sa tiež musela zaviazať k fiškálnym reformám, dodal úradník s tým, že diaľničný projekt nezodpovedá normám EÚ. FT ďalej poznamenáva, že čínska pôžička „ohrozila financie malého západobalkánskeho národa“.

Kritici obvinili Čínu z toho, že láka malé ázijské a balkánske krajiny na podpísanie rozsiahlych investičných projektov v oblasti infraštruktúry ako súčasti Hodvábnej cesty, ktoré často zahŕňajú externé úverové balíčky, ktoré ich vlády a malé populácie nemôžu zvládnuť. „Čierna Hora bude musieť nájsť svoj spôsob riešenia čínskej pôžičky vynaloženej na 44 kilometrov úseku 165 kilometrovej diaľnice, uviedla hovorkyňa, ale EÚ bola ochotná pomôcť peniazmi na zvyšok cesty cez jej Hospodársky a investičný plán pre západný Balkán vo výške 9 miliárd eur,“ uviedla agentúra Reuters.

Súvisiace články

Aktuálne správy