Za koľko nakupujú boháči: 25 svetových miest z rebríčka, kde je luxus skutočne drahý

Diskusia 1  
Za koľko nakupujú boháči: 25 svetových miest z rebríčka, kde je luxus skutočne drahý
Zdroj: CNBC
Foto: getty images


17. 4. 2021 - Pandémia pustoší ekonomiky po celom svete, niektoré regióny sú ale voči koronavírusu odolnejšie. Štyri z piatich najdrahších miest pre život jednotlivcov s investovateľnými aktívami vo výške najmenej 1 milión dolárov, sa podľa výročnej správy nachádzajú v Ázii.

„Pandémia koronavírusu neudrela v Ázii tak ako v ostatných krajinách z indexu,“ uviedol Rajesh Manwani, analytik banky Julius Baer. Najľudnatejší svetový kontinent zostal najdrahším miestom na svete pre HNWI (high net worth individuals) boháčov s investovateľnými aktívami vo výške najmenej 1 milión dolárov. Vyplýva to zo Správy o globálnom bohatstve a životnom štýle 2021, ktorú pravideľne pripravuje banka Julius Baer. Rýchla reakcia Ázie na globálnu zdravotnú krízu a celková stabilita meny udržala vysoké ceny luxusného tovaru v regióne.

Čínsky Šanghaj vyskočil na prvé miesto v rebríčku 25 svetových miest, ako najdrahšie miesto pre život boháčov s investovateľnými aktívami vo výške najmenej 1 milión dolárov. Hongkong, vlaňajšia jednotka, sa prepadol na tretie miesto, zatiaľ čo japonské Tokio sa drží stabilne na druhej pozícii. Prvú päťku uzatvára Monako a Taiwanský Tchaj-pej.

Za koľko nakupujú boháči: 25 svetových miest z rebríčka, kde je luxus skutočne drahý
Za Áziou sa umiestnili na druhom mieste Európa a Blízky východ, pričom väčšinu svetových miest zastúpených v regióne podporila sila eura a švajčiarskeho franku. USA, ťažko zasiahnuté pandémiou, sa ukázali ako najlacnejšia oblasť pre luxusný životný štýl, pretože americký a kanadský dolár oslabil oproti iným hlavným svetovým menám.

Poradie rebríčka je založené na cene nákupného koša luxusného tovaru v 25 svetových mestách. V tomto roku došlo k veľkým zmenám, pretože štyri z 18-tich položiek koša museli byť vymenené, hlavne z dôvodu, ako pandémia zmenila spotrebiteľské výdavkové návyky. Osobných trénerov, svadobné hostiny, botox a klavíry nahradili bicykle, bežecké pásy, zdravotné poistenie a balíček technológií vrátane notebooku a telefónu. „V priebehu pandemického roka postihnutého globálnymi blokádami rástla popularita napríklad informačným technológiám, alebo bežeckým pásom, zatiaľ čo cena dámskej obuvi klesla,“ uvádza sa v správe. „Do budúcnosti predpokladáme, že všetky tieto položky budú mať naďalej miesto v zozname," dodal Manwani a predpovedal, že zmeny vyvolané pandémiou budú podľa neho trvalé.

Celkovo možno povedať, že luxusný tovar, ktorý zaznamenal najväčší pokles cien v amerických dolároch, bola dámska obuv (-11,7 %), hotelové apartmány (-9,3 %) a víno (-5,3 %). Najväčší nárast zaznamenali lety v biznis triede (11,4 %), whisky (9,9 %) a hodinky (6,6 %).

Za koľko nakupujú boháči: 25 svetových miest z rebríčka, kde je luxus skutočne drahý

Očakáva sa, že Ázia si v nasledujúcich rokoch zachová svoju pevnú pozíciu ako najdrahší svetový región pre bohatých, pretože jej ekonomický rast bude pokračovať rýchlym tempom, uvádza sa v správe.

India, v ktorej je v súčasnosti jedno z cenovo dostupnejších svetových miest v regióne, Bombaj, bude jednou z krajín, ktoré výraznejšie zvýšia ceny, uviedol Mark Matthews, vedúci výskumu Ázijsko-pacifickej oblasti v banke Julius Baer. „Tempo rastu Indie sa bude zvyšovať a India bude drahšia, teraz je ešte výhodná.“

Čína medzitým zostane popredným svetovým trhom s luxusným tovarom, keď sa k slovu dostane bohatý čínsky spotrebiteľ, uviedol. Očakáva sa, že do roku 2025 bude Čína predstavovať 47 -49 % trhu s luxusným tovarom, v porovnaní s americkými 16 -18 % a európskymi 12 -14 %.

V správe sa dodáva, že spôsob, akým budú bohatí jednotlivci míňať svoje peniaze v nasledujúcich rokoch, by mohol priniesť ďalšie dva trendy: vedomú spotrebu a uprednostňovanie zážitkov pred tovarom. „Veríme, že životný štýl vedomého konzumu sa dostane do hlavného prúdu," uviedol Manwani. Ľudia preto môžu odmietať diaľkové lety a začať kupovať elektrické vozidlá, meniť stravovacie návyky a odmietať rýchlu módu. „Zillennials sa o tento trend veľmi zaujímajú,“ uviedol o spotrebiteľských návykoch generácie Z narodenej po roku 2000.