Sporitelia pri správe svojich peňazí už budú viac dôverovať robotom ako ľuďom

, CNBC Foto: getty images

Nestabilita na finančných trhoch a v osobných financiách v priebehu roku 2020 mohla podľa prieskumu významne zmeniť náš vzťah k peniazom.

Štúdia „Money & Machine“, ktorá bola súčasťou širšej globálnej správy, skúmala viac ako 2500 spotrebiteľov a vedúcich pracovníkov v Ázii a Tichomorí, konkrétne v Austrálii, Číne, Indii, Japonsku a Singapure, aby zistila, aký vzťah majú ľudia k peniazom a ako sa tento vzťah počas pandémie zmenil.

Viac ako tri štvrtiny (76 %) spotrebiteľov v ázijsko-pacifickom regióne uviedli, že už budú dôverovať robotom viac ako osobnému finančnému poradcovi, ktorý sa bude starať o ich financie, uvádza štúdia, ktorú v stredu zverejnili softvérová spoločnosť Oracle a firma pre prieskum trhu Savanta. Viac ako dve tretiny (68 %) uviedli, že pri rovnakej úlohe by robotovi dôverovali viac ako sebe. Tieto čísla boli vyššie medzi vedúcimi pracovníkmi v regióne, až 84 % z nich uviedlo, že by dôverovalo robotovi, ktorý sa stará o ich peniaze, a 83 % z nich ohodnotilo schopnosti strojov viac než schopnosti vlastných finančných tímov.

Respondenti v Japonsku, Číne a Indii boli najviac presvedčení o schopnostiach robotov zo všetkých 14 krajín, ktoré sa zúčastnili globálneho prieskumu. Medzi najskeptickejších patrili obyvatelia Austrálie (55 %).

Celkovo takmer polovica (49 %) ázijsko-pacifických respondentov uviedla, že si myslí, že roboty v priebehu nasledujúcich piatich rokov nahradia osobných finančných poradcov. Toto číslo bolo opäť vyššie v Číne (63 %).

„Úloha finančných tímov a finančných poradcov už nebude nikdy taká ako tomu bolo doteraz," uviedol Guruprasad Gaonkar, globálny vedúci marketingu ERP Cloud Business v Oracle. „Až 90 % biznis lídrov verí, že roboty nahradia finančných odborníkov, a takmer dve tretiny (62 %) veria, že sa tak stane do roku 2025.“

Aj napriek tomu väčšina spotrebiteľov uviedla, že by aj tak uprednostnili konzultáciu s osobným finančným poradcom, ktorý im poskytne informácie pri dôležitých rozhodnutiach, ako je kúpa domu (37 %), kúpa automobilu (34 %) či plánovanie dovolenky (33 %).

Automatizácia ale podľa respondentov zaostáva pri zjavných investičných príležitostiach, iba 11 % respondentov vyzdvihlo schopnosti robotov nakupovať akcie po tom, čo pandémia vyvolala prudký nárast obchodovania „urob si sám“ medzi retailovými investormi.To naznačuje, že robotom zatiaľ chýbajú skúsenosti s vyrovnaním sa s výkyvmi na trhu, ktoré priniesla pandémia. „Neexistuje precedens na dopady pandémie a rozšírenia neistoty takéhoto rozsahu, a tak oako obchodní lídri, aj spotrebitelia, hľadajú možnosti dôveryhodného využitia dôveryhodných robotov,“ uviedol Gaonkar.

Správa tiež poukazuje na širší posun finančných návykov počas pandémie. Z opýtaných spotrebiteľov 74 % uviedlo, že udalosti v roku 2020 zmenili pohľad na fyzickú hotovosť, zatiaľ čo 64 % uviedlo, že zmeny nastali v spôsobe nákupu tovaru a služieb.

Súvisiace články

Aktuálne správy