EÚ vyšetruje Amazon pre porušenie protimonopolných pravidiel

Európska komisia (EK) v stredu informovala spoločnosť Amazon o svojich predbežných zisteniach, že spoločnosť svojim konaním porušila protimonopolné pravidlá EÚ. K narušeniu pravidiel hospodárskej súťaže došlo v oblasti maloobchodu cez internet.

Komisia vo svojom stanovisku upozornila, že spoločnosť Amazon sa systematicky spolieha na neverejné obchodné údaje nezávislých predajcov, ktoré využíva v prospech vlastnej maloobchodnej činnosti, čím priamo konkuruje tretím stranám.
Exekutíva EÚ začala tiež druhé protimonopolné vyšetrovanie týkajúce sa možného preferenčného zaobchádzania s vlastnými maloobchodnými ponukami Amazonu a s predajcami na trhu, ktorí využívajú logistické a doručovacie služby spoločnosti Amazon.
Výkonná podpredsedníčka EK zodpovedná za politiku hospodárskej súťaže Margrethe Vestagerová v tejto súvislosti uviedla, že EÚ musí zabezpečiť, aby dvojúrovňové platformy s trhovou silou, akou je aj Amazon, nenarúšali hospodársku súťaž.
"Údaje o činnosti predajcov tretích strán by sa nemali využívať v prospech spoločnosti Amazon, ak vystupuje ako konkurent voči týmto predajcom. Podmienky hospodárskej súťaže na platforme Amazon musia byť takisto spravodlivé. Jej pravidlá by nemali umelo zvýhodňovať vlastné maloobchodné ponuky ani zvýhodňovať ponuky maloobchodníkov využívajúcich logistické a doručovacie služby spoločnosti Amazon," opísala situáciu Vestagerová. Spresnila, že s rozmachom elektronického obchodu a s rastom významu spoločnosti Amazon, ktorá je poprednou platformou elektronického obchodovania, je pre všetkých online predajcov dôležitý spravodlivý a neskreslený prístup k spotrebiteľom.
Komisia pripomenula, že Amazon zohráva dvojitú úlohu ako platforma – predstavuje priestor, na ktorom môžu nezávislí predajcovia predávať svoje výrobky priamo spotrebiteľom, ale zároveň predáva svoje vlastné maloobchodné výrobky na rovnakom priestore, čím je v priamej konkurencii s predajcami využívajúcimi túto platformu. Ako poskytovateľ služieb na trhu má spoločnosť Amazon prístup k neverejným obchodným údajom predajcov tretích strán, ako je počet objednaných a odoslaných jednotiek výrobkov, výnosy predajcov na trhu, návštevnosť pri konkrétnych ponukách tretích predajcov, údaje týkajúce sa prepravy, doterajšie obchodné výkony predajcov či ďalšie nároky alebo sťažnosti spotrebiteľov na výrobky tretích strán vrátane záručných podmienok na tieto výrobky.

Súvisiace články

Aktuálne správy