Nemecké automobilky čelia toxickému mixu

, CNBC Foto: SITA/AP

Spotrebiteľský dopyt klesol a odvetvie čelí veľkým výzvam pri prechode na ekologickejšie technológie. Automobilky v Nemecku tvoria desiatky tisíc pracovných miest a vývoz je nevyhnutný pre ekonomický chod krajiny.

„Automobiloví výrobcovia významne prispievajú do nemeckého hospodárstva. Od tohto sektora závisí takmer milión dobre platených pracovných miest, polovica z nich v prosperujúcom južnom Nemecku,“ uviedol pre CNBC ekonóm Felix Roesel, ktorý pracuje v nemeckom inštitúte Ifo. „Hospodársky pokles v súčasnosti ohrozuje tisíce pracovných miest, príjmov a daní v celom dodávateľskom reťazci. V tomto odvetví určite uvidíme pokles z niekoľkých dôvodov. Mnoho výrobcov automobilov nemôže využívať svoje plné kapacity, pretože mnohé medzinárodné dodávateľské reťazce sú vážne narušené alebo sa na továrne stále vzťahujú obmedzenia v oblasti verejného zdravia. Predajcovia automobilov nemohli fungovať niekoľko týždňov. A spotrebitelia, ktorí sa obávajú nezamestnanosti a znižovania príjmov, odkladajú nákupy. Ide o toxickú zmes pre výrobcov automobilov.“

Berlínsky analytik Matthias Schmidt si myslí, že „trh tento rok spomalí a do klesajúcej cyklickej trajektórie sa dostal ešte pred tým, ako zasiahla koronakríza, pričom nemecký trh osobných automobilov zaznamenal v januári medziročný pokles o 7,3 a vo februári o 10,8 percenta.Trendom, ktorý predpokladám v najbližších mesiacoch, by mohol byť trh, ktorý v letných mesiacoch zaznamenáva výrazné medziročné zisky podporované vládnymi nákupnými stimulmi, pretože cieľom výrobcov je využiť rastúcu chuť po súkromnej mobilite po Covide-19 . Tlak pred možnou druhou vlnou koronavírusu ovplyvní záverečné mesiace v roku.“

Výrobcovia automobilov by však mohli krízu využiť aj v tom, že ju využijú na znižovanie počtu pracovných miest, pretože priemysel rýchlo smeruje k racionalizácii výroby a zameriava sa na novú éru výroby elektrických vozidiel. „Výrobcovia by mohli túto situáciu využiť na zníženie počtu pracovných miest pretože  je dokonalým dôvodom na obídenie silných odborov pripravených bojovať zubami nechtami za svojich členov,“ povedal Schmidt.

Kvôli pandémii prerušili svoji činnosť v Európe všetky najdôležitejšie firmy, na marec a apríl, následne vo väčšine ekonomík boli v polovici mája postupne rušené zavedené obmedzenia. Nemecko napríklad povolilo koncom apríla opätovne otvoriť predajcom automobilov a automobiloví giganti ako Volkswagen začiatkom mája znovu spustili výrobu.

Automobilový priemysel v krajine, ktorý už bol pod tlakom poklesu predaja automobilov, dúfal, že získa pomoc nemeckej vlády. Minulý týždeň vláda oznámila stimulačný balík pre ekonomiku, s podporou 130 miliárd eur. Automobilový priemysel ale úplne nadšený nie je. Medzi opatreniami je aj dočasné zníženie dane z pridanej hodnoty na všetok tovar vrátane automobilov z 19na 16 % a motivácia na nákup 6 000 eur pre elektrické vozidlá s cenou pod 40 000 eur. Automobilky dúfali, že vláda príde so šrotovným, aby podnietila nákup nových automobilov.

Podľa Naz Masraffa z Eurasia Group, sú najväčšími porazenými BMW, VW a Daimler, ktorí snažia vyrábať oveľa viac elektrických vozidiel, hoci tradičné modely stále tvoria podstatnú časť výroby. Masraff skupiny Eurasia poznamenal, že opatrenia nemeckej vlády ukázali jasný tlak na elektrické vozidlá. „Kým balík nezahŕňal všeobecnú hotovostnú motiváciu na nákup nových automobilov, elektromobily sa propagujú zdvojnásobením existujúcich dotácií. To len potvrdzuje postoj vlády k budúcej trajektórii priemyslu smerom k vozidlám s nulovými emisiami. Chýbajúci systém šrotovného na dieselové a benzínové automobily, vyvracia akúkoľvek myšlienku, že spaľovací motor bude počas obdobia ekonomického zotavenia podporený,“ uviedol Masraff.

Dopyt po elektrických vozidlách určite rastie. Údaje z Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA) v máji ukázali, že v prvom štvrťroku 2020 segment elektricky nabíjateľných vozidiel výrazne zvýšil svoj podiel na trhu z 2,5 % na 6,8v% za rovnaké obdobie minulého roka, hoci autá s benzínovým pohonom ešte stále tvoria viac ako polovicu trhu EÚ a autá s naftovým motorom takmer 30 % trhu.

Birgit Zaiserová, manažérka výroby a riadenia dodávateľských reťazcov v spoločnosti Mercedes-Benz na otázku, či nemecká vláda môže urobiť viac, aby pomohla výrobcom automobilov, povedala: „sme za opatrenia, ktoré vytvoria dôveru medzi zákazníkmi a posilnia dopyt na trhu v týchto časoch veľkej neistoty.“

Súvisiace články

Aktuálne správy