Jeden z indikátorov ekonomického vývoja poukazuje na zmenu cyklu: Toto sú trendy, ktoré ťahajú lodnú dopravu ku dnu

, HOR Foto: SITA/AP

Čína je už desaťročia hlavným partnerom celosvetovej lodnej prepravy. Vo chvíli, keď objem odbavených kontajnerov v prístavoch na Čínskom pobreží klesne o viac ako 15 % je každému jasné, aký rozmer má ekonomický prepad ohrozujúci svetové hospodárstvo.

A presne takýto pokles sa podľa informácií spoločnosti DHL odohral vo februári 2020 na medziročnej báze v Čínskych prímorských prístavoch (vrátane Hongkongu). Továrne na území Číny musia svoje výrobky expedovať na trhy, kde sa nachádzajú spotrebitelia a pandémia Covid19 radikálne znížila objem expedovaných kontajnerov. Aký objem tovaru odchádza z Číny smerom k nám ilustruje obchodná bilancia Číny s EÚ za rok 2019. Tá hovorí, že Európa do Číny vyviezla tovary v hodnote 198 miliárd eur a z Číny do EÚ prišiel tovar v hodnote 362 miliárd.

Pokles vývozu z Číny je len ďalším úderom pre svetovú lodnú prepravu tovaru a surovín. Trendy, ktoré ťahajú lodnú dopravu smerom ku dnu trvajú už dlhší čas. Investorom priniesli akcie lodných spoločností za posledných 10 rokov v prevažnej miere len straty. Nie nadarmo je lodná preprava indikátorom ekonomického vývoja vo svete.


Čo aktuálne spôsobuje ťažkosti lodnému logistickému odvetviu?

  • Nadmerná kapacita disponibilných lodí (tankerov, lodí na sypké materiály a aj kontajnerových lodí)
  • Voľná konkurencia v odvetví a takmer nulová diferenciácia služieb
  • Obchodná vojna medzi USA, Čínou a ostatnými regiónmi
  • Klesajúce ceny ropy a dlhodobé spomaľovanie rastu spotreby ropy
  • Prísnejšie normy na obsah síry v lodnej nafte
  • Aktuálna pandémia Covid19

Lodná preprava je klasickým prípadom cyklického odvetvia a dĺžka cyklu sa v ňom odhaduje na 20 – 30 rokov. Vlastnenie a prevádzka nákladných lodí je investične náročný biznis. Veď napríklad jeden z gigantov tohto sektora, spoločnosť MAERSK za rok 2019 dosiahla ukazovateľ ROI (návratnosť investícií) len vo výške 2,2 %. Navyše sa koncom roka 2019 počet objednávok na nové lode dostal na historické minimá. Zlaté časy lodnej dopravy sa začali niekedy po skončení druhej svetovej vojny. Potreba obnovy doničených krajín a priemyslu, potravinový nedostatok či rozbeh oceliarstva a odvetví výrobného sektora si vyžadovali zvýšený objem surovín. Tie bolo nutné prepraviť do prístavov, kde bolo miesto spotreby. Lodenice išli na plný plyn. Druhý rastový impulz prišiel rozbehom v krajinách ako Čína, India a celého regiónu Ázie. Opäť sa v lodeniciach stavali nové tankery, nové kontajnerové lode a lode na prepravu uhlia a rudy. Dnes však už rast v počte elektromobilov, či v zvyšovaní efektívnosti spotrebičov vedú aj podľa EIA k pomalšiemu rastu v potrebe uhľovodíkov. To má vplyv na nižšiu potrebu prepravných kapacít a teda aj potrebu nových lodí pre tento účel.

Prebytok a dostupnosť prepravných kapacít tlačí na ceny za prepravu. Konkurencia v tomto odvetví je mimoriadne silná a konkurenčná odlišnosť je nulová. Ak sa jednému prepravcovi na nejakej trase mimoriadne darí, okamžite musí rátať s tým, že niekto z konkurencie na tej istej trase o mesiac ponúkne nižšie ceny. To spolu s „komoditozáciou“ služieb dopravcov vedie k cenovej vojne a postupnému čisteniu sektora. Po vzore leteckých spoločností sa aj lodní dopravcovia zlučujú do aliancií, ktoré majú za úlohu deľbu nákladov, tvorbu rezervných fondov a hľadanie synergických efektov.

Od 1. januára 2020 platia aj nové prísnejšie predpisy IMO (medzinárodnej organizácie pre námornú dopravu), ktoré znižujú objem síry v palive na 0,5 %. Majitelia lodí tak masovo dopĺňajú do existujúcich pohonných jednotiek čistiace zariadenia, ktoré umožnia splniť tento limit aj pri bežnom doterajšom type paliva, alebo sa rozhodnú ísť náročnejšou cestou výmeny pohonnej jednotky na nové palivo. Začiatkom roka sa rozdiel v cene bežnej nafty a novej nízko sírnej nafty pohyboval niekde na úrovni 300 dolárov za tonu. Dnes aj vzhľadom na pokles dopytu je tento rozdiel niekde na 80 dolároch. Niektoré spoločnosti sa rozhodli pre úplnú zmenu pohonu. Príkladom je gigant z Francúzska – spoločnosť CMA CGM. Od roku 2020 sa rozhodli pri ich veľkokapacitných lodiach prejsť na pohon stlačeným tekutým plynom (LNG). Tento druh paliva zníži emisie síry a pevných častíc o 99 % a emisie CO2 o 20 %.  

Pokles odbytu pohonných hmôt od februára 2020 prináša aj zmeny vo využití lodnej flotily. Kapacity tankerov sa dnes napríklad využívajú aj na uskladnenie ropy, ktorá je vyťažená a skladovacie nádrže na pevnine sú už plné. Na tento účel si napríklad Royal Dutch Shell prenajal niekoľko veľkokapacitných tankerov a zakotvil ich ako plávajúce skladisko.

Na pozadí pandémie a celosvetového boja proti Covid19 stále trvá obchodná vojna. Medzinárodná organizácia pre lodnú dopravu vyzýva krajiny na koordinované riešenie ciel a bariér. Podobne IMO volá po jednotnom prístupe k posudzovaniu posádok lodí, ktoré musia byť pravidelne striedané. Dnešné predpisy však ľudí v mnohých prístavoch okamžite posielajú na 14 dňové karantény, čo prepravcom spomaľuje rytmus striedania a spôsobuje meškanie lodí.

Lodná preprava bude zrejme ďalším odvetvím, ktoré bude koncom roka 2020 vyzerať úplne inak, ako v roku 2019. V podstate môžeme povedať, že Covid19 zrýchli zmeny, ktoré sa začali v januári tohto roka, zvýši sa počet lodí s novými motormi a filtračnými odstredivkami, zmenia sa predpisy na hygienickú bezpečnosť posádok. Je tiež možné, že niektoré spoločnosti neprežijú.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy