Fenomén Čierny piatok a jeho pomoc ekonomike

Diskusia 4  
Fenomén Čierny piatok a jeho pomoc ekonomike
Zdroj: AIEG;theconversation
Foto: SITA/AP


29. 11. 2019 - Počas Čierneho piatka, výhodných nákupov, by malo platiť, že vyššia spotreba obyvateľstva pomáha rastu ekonomiky. Ale čo tí, ktorí nenaletia na akože výhodné ponuky obchodníkov? Tí čo míňajú striedmo a nevrhnú sa bezhlavo do impulzívnych nákupov a naďalej šetria?

Mnoho ľudí míňa počas výpredajov aj kvôli vysokej časovej preferencii. Jednoducho chcú mať veci ihneď a sú ochotní za to obetovať budúcu spotrebu. Ale väčšina len využíva príležitosť, ktorá sa objavuje niekoľkokrát ročne. Ak nepatríte k tým, čo podporujú ekonomiku svojou nadmernou spotrebou, možno len jednoducho chcete ušetriť peniaze (ktoré by sa mohli požičať ľuďom, ktorí rozširujú našu výrobnú kapacitu) alebo ich ukladáte pod matrac (ich odstránením z obehu sa znížia ceny).

Výpredaje sa stali akýmsi sviatkom konzumu. Nie, nemusia to byť bitky zákazníkov o zlacnený tovar v obmedzenom množstve, situácia môže vyzerať aj úplne inak. Usmievaví predavači vás usmernia k tovaru, ktorí hľadáte, neraz ponúknu aj ľahšie občerstvenie v podobe koláčika, alebo kávy. Všetci  vyzerajú šťastne. V tomto svetle je len ťažké uveriť, že nárast výdavkov nestimuluje hospodárstvo. Stačí spomenúť paradox šetrnosti, ktorý hovorí, že ak všetci budeme šetriť viac, zníženie výdavkov povedie k nižšej celkovej produkcii a vyššej nezamestnanosti. Je pravda, že náhly nárast úspor spôsobí reorganizáciu ekonomiky, avšak dá sa na vec pozerať aj z iného pohľadu.

Fenomén Čierny piatok a jeho pomoc ekonomike

Vo svojej knihe Etika a hospodársky pokrok z roku 1994 James M. Buchanan skúma „etický obsah“ „puritánskych cností“, ako je pracovná etika a etika úspor. Buchanan tvrdí, že vo svete, v ktorom je produktivita determinovaná stále jemnejšou deľbou práce, sme všetci lepší podľa vlastných štandardov, keď pracujeme viac a viac šetríme. Preto tvrdí, že sme vyvinuli (aj keď neúmyselne) etiku tvrdej práce a úspor, ktoré nám pomohli zachytiť aspoň niektoré z týchto ziskov. Podľa Buchananovej logiky je rozumné zdržať sa impulzívnej a neobozretnej konzumácie nie preto, že materiálne bohatstvo nie je to isté ako morálne bohatstvo, ale preto, že podľa našich vlastných štandardov pre súkromnú spotrebu si zvyšujeme životná úroveň, ak všetci dokážeme ušetriť viac.


Čierny piatok má povzbudiť zákazníkov, aby pred vianočným obdobím využili tie najlepšie ponuky. Atmosféra nákupnej paniky sa vytratila aj z dôvodu, že už nejde iba o jednodňové podujatie. Rozšírenie Čierneho piatka na týždennú udalosť dáva zákazníkom väčšiu príležitosť na prehľadávanie, porovnávanie a posudzovanie ich nákupných rozhodnutí. Podľa ročného prieskumu maloobchodu KPMG z roku 2018 57 % spotrebiteľov použilo internet na nájdenie najlepších ponúk pred nákupom. Znižuje to príležitosť na konkurenčnú výhodu a umožňuje to spotrebiteľom sa pri  nákupe viac zamyslieť. Podkopáva sa pocit, že ide o predaj roka. Nehovoriac o apatických a skeptických postojoch, podľa prieskumov až 20 % nakupujúcich nie je presvedčených, že zľavy cez Čiernym piatok sú skutočné. Okrem toho 29 % zákazníkov má pocit, že ponuky vlastne nie sú ani nijak zaujímavé.


Až 48 % spotrebiteľov uviedlo, že ich nezaujímajú zľavy počas Čierneho piatka, ani nemajú v úmysle nič kúpiť. Nie, nemusíte nevyhnutne stimulovať ekonomiku svojim impulzívnym nákupom. Nemusíte mať kvôli tomu výčitky svedomia, že ste takúto možnosť nevyužili, a čo je dôležité, neskúšajte zdôvodniť svoj impulzný nákup príbehom o tom, ako ste jedným z veľkého tímu hráčov, ktorí spoločne nakopnú rast ekonomiky.

Samozrejme, ak máte niečo vyhliadnuté a chcete to kúpiť, urobte to. Záleží predsa aj na vás a vašich preferenciách. Vedzte však, že ak sa nezapojíte do nákupného šialenstva, a rozhodnete sa svoje peniaze ušetriť, aj táto vaša opatrnosť bude z dlhodobého hľadiska prospešná pre všetkých ostatných prostredníctvom vyššieho hospodárskeho rastu.