WSJ o závislosti na automobilovom priemysle: Nad strednou Európou sa sťahujú mračná

Diskusia 8  
WSJ o závislosti na automobilovom priemysle: Nad strednou Európou sa sťahujú mračná
Zdroj: WSJ
Foto: TASR/H.Mišovič;E.Ďurčová


26. 11. 2019 - Závislosť ekonomík v strednej a východnej Európe na automobilovom priemysle by sa mohla stať problémom. Odvetvie zažíva celosvetovo spomalenie a čelí veľkým zmenám dopytu aj v technológiách. Píše o tom denník The Wall Street Journal a upozorňuje, že Slovensko je svetovou jednotkou z hľadiska pomeru počtu vyrobených automobilov na počet obyvateľov.

Na Slovensku sa vlani vyrobilo 200 áut na 1000 obyvateľov, kým v Českej republike to bolo 127 áut na 1000 obyvateľov, uviedol denník na svojich internetových stránkach. Podľa odhadov Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBOR) sa počet áut vyrábaných v strednej a východnej Európe počas uplynulých dvoch desaťročí viac ako štvornásobne zvýšil. "Naše krajiny boli mimoriadne úspešné v snahe prilákať výrobu automobilov. Táto expanzia sa možno chýli ku koncu," cituje denník Poľku Beatu Javorčíkovú, hlavnú ekonómku EBOR.

V ostatnom čase rastú obavy, či je vysoká závislosť tohto regiónu na automobilovom priemysle udržateľná. Už od polovice minulého roka je totiž jasné, že globálny automobilový priemysel zažíva spomalenie, píše WSJ. Poukazuje na negatívny vplyv prísnejších testov emisií a na slabnúci dopyt v dôsledku spomaľovania tempa rastu globálnej ekonomiky.

Podľa denníka The Wall Street Journal sa už objavujú známky vplyvu útlmu v automobilovom priemysle na trh práce. Vyhliadky regiónu by sa podľa denníka mohli zhoršiť, ak by americký prezident Donald Trump zaviedol zvažované clo na dovoz áut a automobilových súčiastok do Spojených štátov. "Krajiny s veľkým automobilovým sektorom, najmä Nemecko, Maďarsko a Slovensko, by mohli zaznamenať značný dopad na svojej ekonomiky," uviedli ekonómovia zo spoločnosti Rabobank.

WSJ o závislosti na automobilovom priemysle: Nad strednou Európou sa sťahujú mračná

The Wall Street Journal poukazuje tiež na dlhodobejšie hrozby pre automobilový priemysel, napríklad na rastúcu popularitu zdieľania či prenájmu áut u mladšej generácie alebo na silnejúce automatizáciu výroby. "Sú tu známky, že firmy sa vydali na cestu automatizácie výroby," uviedla ekonómka Lucia Mýtna Kureková z Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI).

Podľa ekonómov je tak možno načase, aby sa krajiny v strednej a východnej Európe začali obzerať po nových odvetviach.