Štvrťstoročie elektronického obchodovania: Päť predpovedí na nasledujúcich päť rokov

, paypal Foto: getty images

Pred 25 rokmi by si nikto nepomyslel, že by on-line obchody mohli raz úplne nahradiť tradičné predajne. Umelá inteligencia, virtuálna realita a ďalšie moderné technológie nás tomuto prelomovému okamihu približujú. Aká budúcnosť čaká elektronické obchodovanie?

História on-line predaja sa začala písať v auguste 1994, teda pred 25 rokmi. Predmetom prvej známej bezpečné on-line transakcie bolo Stingov sólový album "Ten Summoner 's Tales". Dnes už vplyvom rozvoja elektronického obchodu všetko iné: spôsob nakupovania, cestovanie, stravovanie a dokonca riadenie firiem.
 

1. Záleží aj na ideách
Spotrebitelia budú venovať pozornosť nielen samotnému tovaru, ale aj hodnotám a víziám firiem od ktorých nakupujú. Pre zákazníkov bude tiež dôležité, či svojimi nákupmi podporujú národné hospodárstvo, kultúru alebo miestne komunity. Globálne je reprezentantom takýchto postojov generácia Z – 76 % jej členov sa obáva vplyvu ľudstva na planétu, zatiaľ čo 60 % z nich chce, aby ich práca ovplyvnila svet. Ich pohľad na svet tiež ovplyvňuje ich nákupné preferencie.

2. Umelá inteligencia, reálna skúsenosť
Spolu s rastúcim objemom spracúvaných dát vytvárajú algoritmy založené na umelej inteligencii rad ďalších príležitostí, a to aj v oblasti elektronického obchodovania. Už 78 % značiek zaviedlo riešenie umelej inteligencie a virtuálnej reality alebo tak plánuje urobiť do roku 2020. Výsledkom týchto snáh sú okrem iného personalizované odporúčanie produktov zobrazované na stránkach webového obchodu alebo v e-mailových newsletteroch. Virtuálna realita časom umožní elektronickým obchodom ponúkať možnosť vyskúšať si oblečenie.

3. Elektronické okno do sveta pre malé a stredné podniky
On-line obchod neustále ponúka neuveriteľné príležitosti pre rozvoj malých a stredných podnikov. Tie z nich však neprofitujú naplno. Ako ukazujú údaje PayPal, cezhraničný predajcovia majú oveľa vyššie tempo rastu (14,3 %) v porovnaní s tými, ktorí pôsobia iba lokálne (2 %). Potenciál trhu je značný, najmä ak vezmeme do úvahy možnosť osloviť zákazníkov doslova z celého sveta. Tento rok dosiahne hodnota globálneho elektronického obchodu takmer 2 bilióny dolárov.

4. Predaj na sociálnych sieťach
Spotrebitelia vychovávaní v ére on-line a mobilného obchodovania majú vyššie nároky. Chcú, aby ich firmy aktívne oslovovali tam, kde sa pohybujú. Moderné generácie spotrebiteľov trávia v priemere dve hodiny denne na sociálnych sieťach. Predaj na sociálnych sieťach však nespočíva len v reklamách na zľavy alebo ponuke tovaru z druhej ruky. Znamená aj možnosť zakúpiť si nový originálny tovar priamo z týchto stránok. Pred nákupom v e-shopoch si štyria z desiatich užívateľov overia vyhliadnutý tovar na sociálnych sieťach. Vzhľadom k rýchlemu rozvoju príležitostí propagácie produktov na sociálnych sieťach je ďalšia expanzia internetových obchodov do tejto oblasti len otázkou času.

5. Neustála ostražitosť
Jedným z pilierov elektronického predaja je bezpečnosť dát. Jej význam pre obe strany obchodného vzťahu ďalej porastie. Informovanosť spotrebiteľov a ich záujem o ochranu súkromia na internete stúpa. Právne predpisy, ako je GDPR alebo PSD2, im poskytujú nástroje na ochranu citlivých údajov a stanoví pre e-shopy prísne sankcie za nedodržanie povinností v oblasti kybernetickej bezpečnosti. Bude však nanajvýš dôležité zachovať rovnováhu medzi vysokými nárokmi na bezpečnosť a komfortom on-line nakupovania.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy