Saudská Arábia dramaticky mení svoj vývoz ropy do Číny a USA

Pridajte názor  
Saudská Arábia dramaticky mení svoj vývoz ropy do Číny a USA
Zdroj: CNBC
Foto: SITA/AP


15. 8. 2019 - Dodávky suroviny zo Saudskej Arábie do Číny sa za jeden rok zdvojnásobili. V rovnakom období poklesol vývoz ropy do USA takmer o dve tretiny. Čísla signalizujú kombináciu krátkodobých taktík a dlhodobej stratégie.

Podľa spoločnosti TankerTrackers.com, ktorá sleduje ropné tankery a zásielky na základe satelitných snímok a automatických identifikačných systémov lodí, Saudská Arábia vyviezla do Číny v júli obrovských 1 802 788 barelov za deň, v porovnaní s 921 811 v auguste 2018. Naopak, vývoz do USA bol v júli 262 053 barelov denne, čo je takmer 62 percentný pokles z 687 946 barelov v auguste minulého roka.

Saudská Arábia dramaticky mení svoj vývoz ropy do Číny a USA

Tomuto trendu pomohli americké sankcie na iránsku ropu. Hlavní ázijskí dovozcovia suroviny, ako je Čína, boli nútení presunúť sa od tretieho najväčšieho producenta OPEC a začať nakupovať od Saudskej Arábie, aby pokryli výpadok. USA sú teraz sebestačnejšie ako kedykoľvek predtým vďaka svojej vlastnej produkcii z bridlíc. Do konca minulého roka boli najväčším producentom ropy na svete.

Čísla však naznačujú kombináciu krátkodobých taktík a dlhodobej stratégie Saudov. "Saudská Arábia sa od posledného zníženia produkcie OPEC v roku 2017 dozvedela, že najväčší dopad pre nich malo zníženie dodávok pre najväčší, najtransparentnejší a najaktuálnejší trh - USA,“ povedal Matt Smith, komoditný stratég ClipperData, odvolávajúc sa na koordinovanú produkciu, ktorú OPEC a jej spojenci zorganizovali, aby podporili klesajúce ceny ropy. "Obmedzenie dodávok do USA bolo najlepším spôsobom, ako vyčerpať zásoby a obrátiť medvedí sentiment. Opäť používajú tú istú taktiku." Smith povedal, že Saudská Arábia "brzdí dodávky na najtransparentnejší trhu, a posiela surovinu na ten najneprehľadnejší v Číne“.

Čísla spoločnosti ClipperData, ktoré sa líšia od údajov spoločnosti TankerTrackers v dôsledku rozdielnych metód sledovania, rovnako ukazujú, že dovoz surovej ropy zo Saudskej Arábie do USA v júli klesol o viac ako 60 % od minulého októbra.

Niektorí analytici v tejto oblasti tvrdia, že Rijád volí krátkodobú taktiku. "Ovplyvňuje viditeľný a pozorne sledovaný trhový ukazovateľ, americké zásoby ropy,“ povedal pre CNBC Antoine Halff, spoluzakladateľ analytickej firmy Kayrros. Trh do veľkej miery obchoduje na týždenných číslach z USA, ktoré, až do príchodu satelitných snímok na zabezpečenie väčšej transparentnosti globálnych zásob, poskytovali najlepší obraz o podmienkach na trhu.

Saudská Arábia dramaticky mení svoj vývoz ropy do Číny a USA

Na druhej strane Čína nie je tak transparentná, čo sa týka zásob, ako krajiny OECD. Halff poznamenáva, že pre čínske zásoby neexistuje stanovená referenčná hodnota, ako je to v prípade USA. "Producenti sa oveľa menej zaujímajú o čínske zásoby ropy ako o vytváranie zásob v USA alebo v OECD, pokiaľ ide o to, čo môžu signalizovať pre trh,“ uviedol.

Spoluzakladateľ TankerTrackers.com Samir Madani opísal Čínu ako druh „čiernej diery“ pre svetový vývoz ropy. Má schopnosť "ľahko absorbovať ropné barely z trhu, najmä keď ceny klesajú.“ Mnohí analytici za tým vidia jasnú stratégiu Pekingu. "Číňania sú veľmi dôvtipní a šikovní nakupujúci. Vývozcovia, ktorí im dodávajú, majú na to veľmi dobré dôvody," uviedol Halff. Pri súčasnej nízkej cene ropy sa najväčší svetový dovozca teší, že môže pokryť svoj dopyt zo Saudskej Arábie, pretože chuť do jedla sa zvyšuje, najmä vzhľadom na spustenie dvoch nových rafinérií, ktoré zvýšia rafinérsku kapacitu o 800 000 barelov denne. Môže to ale byť aj z preventívnych dôvodov, cenového oportunizmu.

Získanie podielu na ázijskom trhu je pre Rijád kľúčovým dlhodobým cieľom. Zatiaľ posledným príkladom je plán Saudi Aramco získať 20 % podiel v indickom rafinérskom a petrochemickom gigantovi Reliance. Pre Saudov neexistuje žiadne riziko straty USA ako zákazníka, vlastnia obrovskú rafinérie Motiva cez Aramco v Texase. "Stručne povedané, Aramco len zvyšuje alebo znižuje svoj vývoz do Spojených štátov na základe svojich vlastných potrieb, ale v Číne chce uspokojiť dopyt na základe požiadaviek zákazníkov,“ hovorí Ellen Waldová, prezidentka Transversal Consulting.