Softvérové problémy lietadiel 737 Max: Boeing o nich vedel zhruba rok

, ČTK;BI Foto: SITA/AP

Americký výrobca lietadiel Boeing vedel o softvérovom probléme lietadiel 737 Max zhruba rok, neinformoval o tom ale ani letecké spoločnosti, ani regulačné orgány.

Čiastočné a nekonzistentné objasnenie situácie poskytla firma až po páde indonézskeho stroja tohto typu. Vyplýva to z nedeľného vyhlásenia spoločnosti, o ktorom informovali svetové médiá. Boeing však trvá na tom, že táto vec nepredstavuje bezpečnostné riziko.

Nedeľné vyhlásenie je od týchto smrteľných nehôd prvé, kedy sa Boeing výslovne priznal k tomu, že pri vývoji stroja 737 MAX došlo k nedopatreniu, aj keď vo veci, ktorá podľa neho nemá žiaden vplyv na bezpečnosť.

Ako spoločnosť Boeing uviedla, jej inžinieri v roku 2017 zistili, že kvôli chybe softvéru nefunguje výstraha tak, ako sa plánovalo. V tom čase sa firma spoľahla na štandardné interné preskúmanie, ktoré zistilo, že problém "neovplyvňuje nepriaznivo prevádzku a bezpečnosť lietadiel".

Vedenie spoločnosti sa o záležitosti dozvedelo až po 29. októbri 2018, kedy sa zrútil indonézsky stroj aeroliniek Lion Air. Informáciu oznámilo americkému Federálnemu úradu pre letectvo (FAA), ktorý problém analyzoval od novembra do tohtoročného februára, kedy dospel k záveru, že situácia si nevyžaduje mimoriadny zásah, napísal denník The Wall Street Journal.

Problémy so senzorom boli údajne označené viac ako 200-krát Federálnym leteckým úradom a bolo zistené, že senzory majú potenciál „spôsobiť problémy“ na lietadlách, ktoré sa spoliehali len na údaje z jedného senzora, ako je model 737 MAX. Boeing v nedeľu vyhlásil, že kľúčový výstražný systém spájaný s chybnými senzormi bol predaný ako voliteľná funkcia na lietadlách Boeing 737 MAX. "Poskytujú iba doplňujúce informácie a nikdy neboli považované za bezpečnostné prvky v komerčných lietadlách pre leteckú dopravu," napísal Boeing vo vyhlásení.

Prevádzka lietadiel 737 MAX je v súčasnosti po celom svete zastavená kvôli dvom tragickým nehodám tohto typu strojov, v Indonézii a v Etiópii. O život pri nich prišlo 338 ľudí.

Súvisiace články

Aktuálne správy