Vyťažujeme sedadlá: Princíp zdieľanej jazdy v hromadnej doprave

, HOR Foto: SITA/AP

Zelené autobusy sa stali bežnou súčasťou premávky aj na našich cestách a ich počet ešte zrejme porastie. Kto je Flixbus? Je to dopravná spoločnosť, alebo technologický startup? Traja zakladatelia z Nemecka hovoria, že sú „tech“ spoločnosťou, ktorá chce byť zaradená medzi UBER, Lyft, Bolt a podobných poskytovateľov dopravných služieb.

Obchodný model Flixbus je v mnohom podobný zdieľaným jazdám, kde spoločnosť poskytujúca platformu na spojenie dopytu a ponuky po doprave nevlastní žiadne dopravné prostriedky, ale si len prenajíma niekoľko sedadiel v autobuse vlastnenom veľkým dopravným podnikom. V iných prípadoch má Flixbus na starosti kompletný predaj lístkov, marketing, administráciu licencií a povolení a externý dopravca poskytuje vozidlá obrandované logom Flixbusu. V roku 2018 sa v rámci celej Európy, v krajinách kde Flixbus podniká v jeho autobusoch odviezlo viac ako 100 miliónov cestujúcich.

Kto je teda Flixbus?

Firmu založili v Mníchove v roku 2011 traja zakladatelia a po uvoľnení trhu diaľkovej autobusovej dopravy v Nemecku sa v roku 2013 začala písať dynamická história tejto alternatívnej dopravnej platformy. Po dvoch rokoch prítomnosti na nemeckom trhu sa v roku 2015 začala medzinárodná expanzia a firma dnes podniká v 28 krajinách.

V skutočnosti je Flixbus len jednou zo značiek firmy Flixmobility, pretože okrem autobusovej dopravy už projekt zastrešuje aj značku Flixtrain, ktorá na podobnom princípe „vyťažuje“ sedadlá vlakových prepravcov na území Nemecka. Spoločnosť ako správny startup doteraz v niekoľkých investorských kolách vyzbierala na svoje podnikanie kapitál od investorov ako sú General Atlantic z New Yorku, alebo Holtzbrinck Ventures z Nemecka. 5,6% podiel má vo Flixmobility aj koncern Daimler.

Valuáciu ani detaily o doterajších 5-ich kolách privátneho upisovania spoločnosť nikdy nezverejnila. Dá sa však predpokladať, že „vojnová pokladnica“ bude naplnená až po okraj. Flixbus od roku 2015 prevzal niekoľko spoločností od dovtedajších akcionárov. Pod seba už dostal firmy ako Megabus, Postbus, alebo iný startup Liinita, ktorý sa zaoberá vývojom aplikácií zdieľaných jázd pre nákupné strediská.

Rýchly rast Flixbusu už začína byť tŕňom v očiach konkurentov, veď na nemeckom trhu diaľkových autobusových jázd má údajne podiel už viac ako 80%. Kontroverzie vyvolali správy o tlaku na ceny, o dotláčaní vodičov k práci na čistení a upratovaní autobusov, ktorá sa však nezapočítava do plateného pracovného času a podobne. Na druhej strane sa aj vďaka aplikácii a konceptu Flixmobility zlepšili čísla malých prepravcov, ktorí majú vyššiu vyťaženosť svojej kapacity.

V marci 2019 ohlásil Filxbus, že otvoril diskusiu o prevzatí spoločnosti Eurolines od francúzskeho koncernu Transdev. Poradcom Flixbusu bude investičná banka PJT Partners, ktorá má okrem iného určiť akým modelom sa má oceniť kupovaná spoločnosť.

Okrem Európy je Flixbus už aktívny aj na americkom trhu. Cez svoju odnož Flixbus USA začala firma ponúkať autobusové medzimestské spojenia na juhu Kalifornie, kde cestujúci môžu opäť považovať autobusovú prepravu ako alternatívu k vlastneniu vozidla. To sa v USA týka najmä generácie  20 + ročných, ktorí dnes húfne v mestách používajú elektrické kolobežky poskytovateľov ako Bird či Lime. Medzi väčšími aglomeráciami ako Los Angeles, San Diego či Phoenix im Flixbud ponúka možnosť využiť zelené autobusy už za cenu 99 centov.

Na scéne startupistov a investorov je Flixbus jednoznačne zaujímavý, pretože podľa výsledkov ankety medzi 100 účastníkmi investorských konferencií v Nemecku sa Flixmobility stala jednou z piatich najhorúcejších startup spoločností za rok 2018.

Súvisiace články

Aktuálne správy