Európski konkurenti Lyft a Uber sa snažia najskôr zarobiť, až potom vstúpiť na burzu

, CNBC Foto: SITA/AP;YT/Dell Baltics

Európske startupy zamerané na zdieľanú jazdu sa viac zameriavajú na ziskovosť ako ich americkí kolegovia.

Lyft a Uber získavajú asi najväčšiu pozornosť na globálnom trhu so zdieľanou jazdou v súvislosti s blížiacou verejnou ponukou. A to nielen zo strany investorov. Na londýnskom sympóziu Goldman Sachs Disruptive Technology Symposium európski konkurenti, startupy na zdieľanú jazdu, tvrdia, že budú pozorne sledovať Uber a Lyft  pri ich IPO. „Musíte sa oveľa viac zamerať na operácie a náklady, čo pre väčšinu spoločností zo Silicon Valley nie je veľmi prirodzené, takže si myslím, že v tom máme veľkú výhodu,“ povedal Markus Villig, generálny riaditeľ estónskej firmy Bolt, predtým Taxify.

Očakáva sa, že Lyft sa začne verejne obchodovať na burze Nasdaq v piatok, v hodnote približne 20 miliárd dolárov, ale spoločnosť, rovnako ako jej rival Uber, ešte nezarába peniaze. Prospekt spoločnosti Lyft pre IPO odhalil v roku 2018 čistú stratu vo výške 911 miliónov USD, zatiaľ čo spoločnosť Uber v tomto období vykázala dokonca upravené straty vo výške 1,8 miliardy USD.

Uber aj Lyft uprednostnili rast pred ziskom vďaka bohatému financovaniu na súkromných trhoch. Niektorí investori nie sú presvedčení, že by rovnaká stratégia mohla fungovať, keď spoločnosti budú verejne obchodovateľné. „Uber bude musieť v budúcnosti preukázať zisk,“ povedal Bernard Liautaud, výkonný partner v londýnskej spoločnosti s rizikovým kapitálom  Balderton Capital.

Európski konkurenti, ktorí nevyužívajú súkromné financovanie v takej miere ako americké firmy, majú inú taktiku. Villig povedal, že Bolt minul menej ako 100 miliónov dolárov od zrodu spoločnosti v roku 2013. V súčasnosti pôsobí v 30 krajinách Európy a Afriky s 25 miliónmi užívateľov. Tento počet by sa podľa ambicióznych plánov šéfa firmy mal zmeniť na miliardu. „My sme sa snažili vždy zameriavať na čo najskromnejšie míňanie,“ povedal Villig.

Bolt dosiahol vlani ocenenie vo výške 1 miliardy dolárov, vďaka čomu sa stal jedným z najjhodnotnejších jednorožcov Európy. Villig povedal, že IPO je „určite na stole“ v dlhodobom horizonte, ale potvrdil, že je nepravdepodobné v nasledujúcich dvoch rokoch.

Jochen Engert je zakladateľom a generálnym riaditeľom Flixbusu, nemeckého start-upu typu Uber, ktorý sa zameriava na diaľkové autobusové a autokarové zdieľané jazdy. V rozhovore pre CNBC, povedal, že spoločnosť v určitom momente vstúpi na burzu, ale nekonkretizoval žiadne bezprostredné plány. Flixbus je v zisku vo viac ako polovici z 29 trhov, na ktorých pôsobí, povedal Engert a dodal, že spoločnosť „nespálila toľko peňazí“ v porovnaní s americkými firmami ako Uber alebo Lyft. „Niekoľko spoločností  berie príliš veľa stávok,“ povedal.

Uber  a jeho investori  hovoria, že stávky sa vyplatia. Tento týždeň získal zo stredného východu súpera Careem za 3,1 miliardy dolárov. Niektoré startupy v Európe uviedli, že očakávajú viac fúzií v rámci sektora. "Myslím, že je to len začiatok vlny konsolidácie," povedal pre CNBC Nicolas Brusson, generálny riaditeľ francúzskeho startupu BlaBlaCar.

Súvisiace články

Aktuálne správy