Si Ťin-pching navštívil Francúzsko, Airbus má objednávku na 300 lietadiel

, reuters Foto: SITA/AP

V pondelok Airbus podpísal dohodu v hodnote desiatok miliárd dolárov na predaj 300 lietadiel do Číny. Peking tým vyslal diplomatický signál, hoci neexistuje žiaden dôkaz o tom, že by objednávka súvisela s problémami flotily Boeingu, alebo súčasným napätím medzi Čínou a USA.

Dohoda medzi spoločnosťou Airbus a čínskou štátnou nákupnou agentúrou China Aviation Supplies Holding Company, ktorá počas diplomatických návštev pravidelne koordinuje obchody, bude zahŕňať 290 prúdových lietadiel typu A320 a 10 lietadiel A350. Francúzski predstavitelia uviedli, že dohoda je ocenená na približne 30 miliárd eur v katalógových cenách, zvyčajne sa však poskytujú výrazné zľavy.

Keď v roku 2017 navštívil USA Donald Trump Peking, objednávka znela na 300 lietadiel Boeing. Následne už rok Čína nedokázala zrealizovať významné objednávky kvôli globálnemu obchodnému napätiu. Začiatkom roka 2018 letel francúzsky prezident Macron do Číny, ale objednávku na 184 lietadiel Airbusu nepriniesol, teraz sa obe strany snažia situáciu napraviť.

A hoci sa v obchodnom spore hovorí o otepľovaní vzťahov, katastrofy Boeingov 737 Max spôsobili neistotu v súvislosti s nákupom lietadiel Boeingu. "Uzatvorenie veľkej (leteckej) zmluvy… je dôležitým krokom vpred a vynikajúcim signálom v súčasnom kontexte," uviedol francúzsky prezident Emmanuel Macron.

Airbus A320
Spojené štáty a Čína sa približujú k možnej dohode na zmiernenie colnej vojny. Dohoda, ktorá sa týkala 200 až 300 lietadiel Boeing, sa donedávna považovala za súčasť možného zblíženia sa. Práve Čína bola prvou krajinou, ktorá sa na začiatku tohto mesiaca rozhodla zakázať lety najnovšej verzie modelu Boeing 737 po havárii etiópskej leteckej spoločnosti Ethiopian Airlines, čím odštartovala sériu podobných rozhodnutí zo strany regulátorov na celom svete. Na otázku, či sa rokovania urýchlili v dôsledku týchto rozhodnutí, výkonný riaditeľ Airbus Guillaume Faury odpovedal takto: „Ide o dlhodobý vzťah s našimi čínskymi partnermi, ktorý sa časom vyvíja. Je to silný náznak dôvery.“

Čína sa stala kľúčovým zákazníkom pre Airbus aj pre jeho rivala Boeing, a to vďaka prudkému dopytu po cestovaní. Bez ohľadu na to, či ide o Airbus alebo Boeing, analytici tvrdia, že diplomatické obchody často obsahujú zmes nových požiadaviek, opakovaní starších objednávok, čo znamená, že okamžitý výsledok nie je vždy jasný. Vyhliadky tiež komplikuje túžba Pekingu mať vlastných šampiónov v tomto odvetví. Zdroje z leteckého priemyslu uviedli, že oneskorenie rokovaní s Airbusom, ako aj zmrazenie nákupu počas colnej vojny s USA,  vytvorili latentný dopyt po lietadlách, ktoré by prispeli k rastu Číny.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy