Boeing odporučil odstaviť lietadlá 737 Max po celom svete, aerolinky žiadajú kompenzáciu

, ČTK;QZ;eurozprávy Foto: SITA/AP

Americká spoločnosť Boeing odporučila celosvetovo odstaviť z prevádzky všetky lietadlá generácie Boeing MAX. Analytici podľa televízie CNN odhadujú, že v prípade trojmesačnej výluky prevádzky to môže firmu stáť až päť miliárd dolárov.

"Boeing má naďalej plnú dôveru v bezpečnosť 737 MAX. Ale po konzultácii s americkým Federálnym úradom pre letectvo (FAA), americkým Národným úradom pre bezpečnosť v doprave (NTSB) a leteckými úradmi a zákazníkov z celého sveta sa Boeing rozhodol, z nadmiery opatrnosti a snahy znova presvedčiť leteckú verejnosť o bezpečnosti stroja odporučiť FAA dočasne odstaviť z prevádzky celosvetovú letku 371 lietadiel 737 MAX," uviedol Boeing vo vyhlásení.

Boeing 737 MAX je štvrtou generáciou úzkotrupého lietadla Boeing 737 a okrem typu MAX 8, ktorý sa v službách etiópskej spoločnosti Ethiopian Airlines v nedeľu zrútil, zahŕňa typy MAX 7, MAX 9, MAX 10 a MAX 200. Po nedeľnej nehode, pri ktorej zahynulo všetkých 157 ľudí na palube, postupne letecké spoločnosti aj štáty vylúčili stroje MAX 8 aj iné typy tejto generácie z prevádzky. Ako posledné tak urobili Spojené štáty s Panamou.

Akcie spoločnosti v stredu prehĺbili pokles na 3 %, nakoniec ale uzavreli ľahko v pluse.

Nútené odstavenie zrejme Boeing vyjde na miliardy dolárov. Podľa CNN dokáže spoločnosť stratu ustáť, lebo len v minulom roku vykázala zisk 10,6 miliardy dolárov. Dá sa očakávať, že najväčší podiel nákladov na odstávku prevádzky zhltne odškodnenie leteckých spoločností. Už v stredu sa ozvali aerolinky Norwegian Airlines s tým, že účet za znemožnenie prevádzky svojich 18 lietadiel 737 MAX pošlú spoločnosti Boeing. "Očakávame, že Boeing tento účet prevezme," uviedla vo vyhlásení firma.

Nie je to prvýkrát, čo spoločnosť Boeing odstavila všetky svoje prevádzkované lietadlá, v roku 2013 rovnaké rozhodnutie padlo v prípade strojov 787 Dreamliner. Firma reagovala týmto krokom na problémy s batériami, ktoré sa mohli vznietiť. V tom čase bolo v prevádzke asi 50 týchto lietadiel a Boeing tvrdil, že kvôli tomu mal len minimálne škody. Zatiaľ čo spoločnosť vtedy hľadala riešenie problému, ďalšie lietadlá naďalej vyrábala.

 

Keď sa vyšetrovateľom etiópskej leteckej nehody dostala do rúk čierna skrinky z linky 302, stáli pred dilemou. Do ktorej krajiny by ju mali poslať?  Etiópii totiž nedokáže čítať zápisy zaznamenané v čiernej skrinke. Ako napísal Wall Street Journal, americkí úradníci pre leteckú bezpečnosť rokovali s Etiópiou, aby im čiernu skrinku odovzdali na analýzu. Nakoniec však rozhodnutie padlo na francúzsky  Úrad pre vyšetrovanie a analýzu pre bezpečnosť civilného letectva, alebo BEA. Etiópia ešte zvažovala možnosť zaslania do Veľkej Británie a Nemecka, ale Nemecko uviedlo, že nedokáže čítať zápisy z rekordérov, ktoré majú nový softvér, teda z lietadiel 737 Max.

Francúzska agentúra BEA spolupracovala s predstaviteľmi Etiópie z oblasti leteckej bezpečnosti na vyšetrovaní havárií aj v minulosti. V prípade ET 409, letu z Bejrútu, ktorý prepravoval prevažne etiópskych a libanonských cestujúcich, ktorí havarovali v Stredozemnom mori v roku 2010, BEA spolupracovala s vyšetrovateľmi z Libanonu, Etiópie a USA, aby lokalizovala, obnovila a analyzovala zápisy z čiernej skrinky.

Trumpove daňové škrty, ktoré znížili korporátne dane v USA o 40 %, ocenili spoločnosť Boeing na 1,1 mld USD. Boeing tvrdí, že vynaložil 300 miliónov dolárov na rekvalifikáciu zamestnancov a iné vylepšenia súvisiace s pracovníkmi, ale na spätný odkup svojich akcií dal 20 miliárd USD, čo pomohlo zvýšiť cenu akcií nad 400 dolárov za akciu na začiatku februára 2019.

Boeing má veľký vplyv na index Dow Jones Industrial Average, čo je najčastejšie používaná metrika výkonnosti amerického akciového trhu. Boeing má v indexe 11 % vážený podiel, čo je takmer dvojnásobok spoločnosti s druhým najväčším podielom.

Výrobe veľkých dopravných lietadiel dominujú len dvaja veľkí hráči, Boeing a Airbus. Obe spoločnosti súperia najmä v dvoch ukazovateľoch, ktoré sumarizujú každý rok. Jedným z nich je počet objednávok nových lietadiel, kde v poslednej "päťročnici" dominuje Airbus) a druhým reálne dodané lietadlá, kde pre zmenu dlhodobo vládne Boeing.

Ak sa pozrieme súhrnne na rok 2018, išlo o rok do istej miery prelomový. Od roku 2012 prvýkrát Boeing vyhral v oboch sledovaných kategóriách a predbehol tesne Airbus aj v počte objednaných lietadiel. Airbus celkové víťazstvo dosiahol naposledy v roku 2011.

Čísla za minulý rok sú pozitívne pre obe spoločnosti. Zisky najväčšieho amerického exportéra Boeingu predstavovali 60 miliárd dolárov, tržby Airbusu 54 miliárd dolárov. V oboch prípadoch sú rekordné. Americká spoločnosť dlhodobo dodáva viac širokotrupých lietadiel. Do budúcnosti však tento tromf už nemusí platiť. Trendy totiž ukazujú, že čím ďalej, tým viac sa lieta v úzkotrupých lietadlách, ktoré si letecké spoločnosti objednávajú čoraz  častejšie. A práve v tomto bode je najväčší otáznik. Problematický Boeing 737 MAX je vlajkovou loďou rastúceho trhu s úzkotrupými lietadlami. Budú si však letecké spoločnosti objednávať lietadlo, s ktorým nemôžu lietať? Snáď len v prípade, že budú požadovať náhradu škody tak, ako to už naznačili Norwegian Airlines.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy