Piloti sa sťažovali na problémy s Boeingom 737 Max už niekoľko mesiacov pred smrteľnými nehodami

, businessinsider Foto: TASR/AP;SITA/AP

Niekoľko pilotov podalo minimálne päť sťažností na Boeing 737 Max 8 ešte pred tragédiami. Istý kapitán sa sťažoval na autopilota lietadla, pričom letovú príručku označil za neadekvátnu a "takmer zločinne nedostatočnú". Správu priniesol Dallas Morning News.

Americké záznamy dokazujú, že bolo podaných najmenej päť sťažností v posledných mesiacoch, sťažnosti sú v databáze incidentov Amerického leteckého úradu (FAA), ktorá umožňuje pilotom nahlasovať problémy anonymne. Sťažnosti sa týkajú problémov s autopilotom lietadiel  Max 8, pochybnosti ohľadom tejto automatiky sa objavili po havárii lietadla Lion Air letu 610 v októbri minulého roka. Podľa záznamu z čiernej skrinky bol let 610 opakovane tlačený do pozície ponoru, s najväčšou pravdepodobnosťou z dôvodu nefunkčných senzorov automatického systému. Všetkých 189 ľudí na palube prišlo o život. Generálny riaditeľ spoločnosti Ethiopian Airlines, Tewolde GebreMariam, pre CNN povedal, že vidí podobné črty medzi haváriou Lion Air a nedeľňajším nešťastím. "Mali problémy s riadením lietadla, preto pilot požiadal, aby sa mohol vrátiť späť na základňu," povedal GebreMariam.

V jednej sťažnosti komerčný pilot opísal problémy, ktoré sa vyskytli počas vzletu. Keď bol autopilot aktívny, nos lietadla sa náhle ponoril a spustil poplašný systém hlásajúc dookola "Neklesajte, neklesajte!", píše politico. Situáciu sa podarilo vyriešiť až po vypnutí autopilota.

Ďalší pilot, ktorý letel s Max 8, sa v novembri sťažoval, že bolo "nesprávne", aby sa pilotom umožnilo pokračovať v lietaní bez adekvátneho výcviku alebo zverejnení informácií o tom, ako sa systém Max 8 líši od predchádzajúcich modelov. „Skutočnosť, že toto lietadlo si vyžaduje akútne zásahy, je výstražným znamením. Teraz už vieme, že používané systémy sú náchylné na chyby, aj keď piloti presne nevedia, čo sú vlastne tieto systémy zač, a aké zlyhania môžu spôsobiť," uviedol pilot vo svojej správe.

V októbrovej správe sa pilot sťažoval, že systém autopilota nefungoval správne a problém sa podarilo odstrániť až potom, čo pilot manuálne nastavil ťah a pokračoval v stúpaní. "Krátko potom som počul o inom incidente a premýšľam, či iné posádky zažili podobné problémy so systémom v lietadlách Max" píše sa v správe.

V reakcii na nešťastie, Boeing oznámil, že všetky lietadlá z flotily Max dostanú v najbližších týždňoch aktualizovaný softvér na riadenie letu, hoci spoločnosť neuviedla, či ich čakajú aj fyzické zmeny. "Aby sa do  Maxov zmestili väčšie a energeticky úspornejšie motory, Boeing musel prepracovať ich montáž do 737. Táto zmena narušila ťažisko lietadla a spôsobila, že Max mal počas letu tendenciu nakláňať sa nosom smerom hore. MCAS je navrhnutý tak, aby automaticky pôsobil proti tejto tendencii a tlačil nos lietadla smerom dole," cituje Business Insider špecialistu na dopravu Benjamina Zhanga.

Európska agentúra pre bezpečnosť letectva 12. marca oznámila, že pozastavuje „všetky letové operácie všetkých lietadiel Boeing Model 737-8 MAX a 737-9 MAX v Európe. " Austrália, Singapur, Malajzia a Omán sú medzi krajinami, ktoré už podnikli kroky na stiahnutie lietadiel 737 Max z ich vzdušného priestoru po havárii 10. marca. Takmer 30 jednotlivých leteckých spoločností po celom svete tieto stroje drží na zemi. Boeing aj naďalej tvrdí, že model je bezpečný, pričom Americký letecký úrad FAA vydal smernicu potvrdzujúcu toto stanovisko, že lietadlá sú spôsobilé na let. "Medializované správy síce odkazujú na podobnosť medzi touto nehodou a nehodou Lion Air  z 29. októbra 2018, avšak vyšetrovanie sa len začalo a doteraz nemáme žiadne údaje, aby sme mohli vyvodiť závery alebo podniknúť akékoľvek kroky,“ uviedla FAA vo vyhlásení.

V utorok oznámili, že trhová hodnota Boeingu klesla o 40 mld dolárov, akcie sa od začiatku marca prepadli o približne 15 %.

Súvisiace články

Aktuálne správy