Fidelity: Nálada firiem sa zhoršila, recesia však zatiaľ nie je za rohom

, fidelity Foto: getty images

Globálny podnikový sentiment spadol na najnižšie úrovne od roku 2016. Firmy totiž bojujú so slabšou spotrebou domácností a rastúcimi nákladmi, uvádza vo svojej najnovšej analýze spoločnosť Fidelity International.

Globálni analytici spoločnosti Fidelity hodnotia podnikateľské prostredie každý rok. Na rozdiel od mnohých podobných analýz, ktoré sa realizujú z makroúrovne, teda zhora dole, je tento prehľad zostavovaný opačne, smerom zdola hore. Znamená to, že pozostáva z individuálnych údajov zhruba 16 tisíc spoločností, ktoré spolu vytvárajú jednotný a veľký obraz. Podľa výsledkov tohtoročnej analýzy spadol podnikateľský sentiment, či inak nálada manažmentu firiem, na najnižšiu hodnotu za posledné tri roky, z hodnoty 1,6 na 0,8.Na druhej strane treba tieto čísla ponímať v kontexte nadmieru optimistických výsledkov za rok 2018. Napriek tohtoročnému poklesu preto zostávajú analytici spoločnosti Fidelity pri výhľade na tento rok optimistickí. Čísla nad hodnotou nula hovoria totiž ešte stále o zlepšujúcej sa nálade.


Zdroj: Analytický prehľad Fidelity, 2019. Fidelity ukazovateľ sentimentu je založený na piatich hlavných oblastiach: dôvera manažmentu, kapitálové investície, dividendová politika, rentabilita kapitálu a súvaha. Čísla pod hodnotou nula odzrkadľujú ochladzujúci sa sentiment, kým nad nulou ide o zlepšovanie dôvery firiem.

Aktuálne čísla sú signálom toho, že zrelá fáza hospodárskeho cyklu sa prejavuje v ďalšom spomalení ekonomiky. Až tretina analytikov globálne hodnotiacich jednotlivé odvetvia hlási spomalenie rastu alebo recesiu. Minulý rok ich bolo len 13 percent. Tento rok len jedna pätina skúmaných odvetví hlási expanziu, kým vlani ich bolo 35 percent. Názory analytikov na to, či sme na konci hospodárskeho cyklu, sú dnes rozdelené takmer na polovicu (51 % vs 49 %). Vlani si pritom ešte 68 percent z nich myslelo, že cyklus nekončí. „Hojný štart minulého roka položil základy pre zdržanlivosť v tomto roku. Tohtoročný pesimizmus má dva hlavné dôvody: slabšiu spotrebu domácností a rastúce náklady na podnikanie. Oba z nich predstavujú hrozbu pre ziskové marže v tomto roku,“ hovorí Michael Sayers, šéf oddelenia analýz akcií vo Fidelity International. „Aj keby počas najbližších šiestich až 12-tich mesiacov ešte nedošlo k recesii, je zrejmé, že sme o ďalší krok bližšie ku koncu hospodárskeho cyklu, ktorý začal pred desiatimi rokmi. Dôsledkom je to, že manažment rizika zo strany firiem a podnikov získava čoraz viac na dôležitosti.“

Podnikový sentiment v Číne je už dokonca negatívny
Po roku eskalovania obchodného napätia a spomaľovania ekonomického rastu na najnižšie tempo za posledných 28 rokov, nie je žiadnym prekvapením, že čínski analytici sú pri vyhliadkach tamojších firiem najviac negatívni. Čína je preto jediným regiónom, kde sa sentiment preklopil do negatívneho teritória (-0,4). Až 70 percent analytikov Fidelity, ktorí sa zaoberajú čínskymi firmami, očakávajú pre tento región v tomto roku pokles rentability kapitálu. Vlani ich bolo len 29 percent.

„Ako sa dalo očakávať, dopad obchodnej vojny je medzi našimi analytikmi kľúčovou témou. Do systému sa dostalo množstvo neistoty. Spracovateľský priemysel je naďalej hlavným ťahúňom ekonomického rastu Číny ako takej a pre spotrebiteľov sa neistota pretavila do neistého výhľadu rastu miezd, čo v ďalšom rade ovplyvňuje spotrebu. Investori by však mali byť pozorný ohľadom schopností Pekingu stimulovať ekonomiku,“ komentuje Marty Dropkin, globálny šéf oddelenia analýz dlhopisov vo Fidelity International.

Obavy z politiky D. Trumpa
Obavy z postoja americkej administratívy sa zvyšujú. Aktuálne očakávania hovoria, že výsledný efekt politík Donalda Trumpa na firmy bude negatívny. Takmer polovica (45 %) globálnych analytikov hovorí, že Trumpova politika postihne jednotlivé odvetvia negatívne. Minulý rok si to myslelo len 13 percent z nich. Dnes len menej ako každý piaty očakáva priaznivý efekt D. Trumpa na ekonomiku, čo je pokles z minuloročných 38 percent. 

 

Aj v Európe, kde si manažéri firiem pôvodne mysleli, že pro rastová politika D. Trumpa pomôže aj im, sa šíri skepsa.

 

Najviac sa však tento fakt prejavuje medzi americkými analytikmi. Ich prvotný entuziazmus úplne vymizol. Odzrkadľuje to ich presvedčenie, že protekcionizmus je pre biznis rizikový. Myslia si to dve tretiny z nich. Len analytici zaoberajúci sa niektorými rozvojovými ázijskými trhmi sa obávajú protekcionizmu viac ako Američania.

Svetlým bodom zostáva zdravotníctvo
Zdravotníctvo je odvetvím, ktoré je dnes prešpikované optimizmom. Sentiment analytikov tu rastie neustále tretím rokom po sebe. Tento rok sa zvýšil z 1,1 na 1,4. Tento rast bol spôsobený samostatnými trendmi, najmä rastúcim dopytom po starostlivosti o starnúcu populáciu a expandujúcou mierou obezity.

 

“Zdravotníctvo nie je voči politickým hrozbám imúnne. Platí to najmä v USA, kde politici volajú po znížení nákladov farmaceutických firiem v prospech spotrebiteľov. Ide však zároveň o typicky defenzívny sektor, ktorého spoločnosti sú menej vystavené poklesu dopytu v čase krízy. Jednou z výhod tohto odvetvia je, že ľudia sú často ochotní ďalej míňať na zdravotníctvo a naopak obísť sa bez nepotrebného luxusného tovaru," uzatvára M. Sayers.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy