Ten kto veril Alibabe, nemusí mať z budúcnosti obavy

, CNBC Foto: SITA/AP

Ak by ste do spoločnosti Alibaba investovali na konci prvého dňa verejného obchodovania, vaša investícia by sa k 11. marcu 2019 zvýšila o približne 92 percent, vypočítali analytici pre CNBC.

Jedno z najväčších technologických mien v Číne, Alibaba, má trhovú hodnotu okolo 467,66 miliárd dolárov a jej akcie medziročne rástli o viac ako 31 %. V roku 2014 sa písalo, že Alibaba bude najväčšou počiatočnou verejnou ponukou v histórii, hodnota obchodu bola vyčíslená na približne 25 miliárd dolárov. Zatiaľ čo IPO bolo ocenené na 68 dolárov za akciu, po prvom odni obchodovania už vzrástli o 38 percent na 93,89 dolára. Ak by ste vtedy investovali do Alibaba, dnes by ste mali slušné výnosy. Podľa výpočtov CNBC by investícia vo výške 1 000 USD uskutočnená za záverečnú cenu 19. septembra 2014, mala 11. marca hodnotu viac než 1 921,50 USD. To je 92,15 percentný skok. Alibaba nevypláca žiadne dividendy.

Tu si však treba ujasniť jednu vec, a síce, že minulá výkonnosť akcií neznamená, že v budúcnosti dosiahne podobné výsledky.

Alibaba sa vypracovala na špičkového hráča v globálnom technologickom svete, firmu založil Jack Ma vo svojom byte v čínskom Hangzhou asi pred dvoma desaťročiami. Spravuje rozsiahle firmy zo sektora elektronického obchodovania, platieb, logistiky a dodávok, zábavy a cloud computingu a reinvestuje zisky na podporu rastu v nových oblastiach. Napríklad do logistickej spoločnosti Cainiao, aby vybudovala infraštruktúru, ktorá podporuje obchod, ale aj to ázijských startupov ako je Lazada. V oboch spoločnostiach vlastní kontrolný podiel.

Napriek globálnemu profilu spoločnosti, značná časť úspechov pochádza z domácej spotreby. Firma je preto vystavená riziku spomaleniu druhej najväčšej ekonomiky na svete. „Pri spomalení čínskej ekonomiky bude pre Alibabu veľmi ťažké uspieť v krátkodobom až strednodobom horizonte,“ povedal Gil Luria z D.A. Davidson pre televíziu CNBC. „Čína je v súčasnosti zažíva významný hospodársky cyklus za posledných 30 rokov, čo znamená, že výsledok súčasného spomalenia je veľmi ťažké predvídať,“ vysvetlil s tým, že čínski spotrebitelia prešli „dlhým obdobím rastu spotreby“ a že je možné, že na tomto fronte sa výraznejšie prejaví, keď sa ekonomika začne spomaľovať.

Vládne údaje z Pekingu už niekoľko mesiacov naznačujú, že čínska ekonomika sa spomaľuje, potvrdili to aj čísla z minulého piatku, ktoré boli oveľa slabšie, ako sa očakávalo.

Domáca spotreba je v Číne zatiaľ pomerne vysoká. V posledných troch mesiacoch roku 2018 vzrástli celkové výnosy spoločnosti Alibaba medziročne o 41 percent na 117,28 miliárd yuanov (viac ako 17 miliárd USD) a základné obchodné príjmy vzrástli o 40 percent na necelých 15 miliárd USD. Na Singles Day, teda  počas 24-hodinovej nákupnej horúčky, Alibaba zaznamenala viac ako 30,8 miliardy dolárov z predaja.

Výkonný viceprezident Alibaba Joseph Tsai počas nedávneho vyhlásenia o výnosoch povedal, že spoločnosť je presvedčená o raste elektronického obchodu a digitalizácii maloobchodu čo bude aj naďalej prevyšovať výkon celkovej čínskej ekonomiky. Venoval sa aj možným obavám z prebiehajúceho napätia medzi Spojenými štátmi a Čínou a povedal, že Alibaba nepocíti „hmatateľné dôsledky obchodných cieľ“, pretože domáca spotreba a transformácia podnikov sú hlavnými hnacími motormi rastu pre firmy pod hlavičkou Alibaba.

Naopak tlaky cíti zo strany tvrdej konkurencii na domácom trhu v Číne, pretože penetrácia elektronického obchodu je vysoká hlavne v mestách. To je dôvod, prečo sa spoločnosť rozširuje do menších miest alebo dokonca do vidieckych oblastí, kde podľa analytikov zaostáva on-line nakupovanie stále najmenej o tri až päť rokov. Alibaba vo svojej najnovšej štvrťročnej správe uviedla, že približne 70 percent nových používateľov elektronického obchodu pochádza z miest s nižšou mierou populácie. "Je to časovo náročné a nákladné," uviedol Danny Law, analytik spoločnosti Guotai Junan z Hongkongu, na margo získavania nových používateľov. Dodal, že čínske ekonomické spomalenie „bude určite“ mať negatívny vplyv aj na Alibabu, najmä pokiaľ ide o investície spoločnosti, ktoré čakajú škrty.

Analytici však z dlhodobého hľadiska tvrdia, že vyhliadky spoločnosti Alibaba zostávajú sľubné. Alibaba je naďalej dobre riadenou globálnou internetovou spoločnosťou s výraznými dlhodobými vyhliadkami. „S rastúcou spotrebou na úrovni 7 % a on-line penetráciou, ktorá sa každoročne rozširuje o 1,8 %, môže e-commerce pohodlne rásť ešte mnoho rokov. Alibaba, po konsolidácii trhu so 66 % trhovým podielom, bude naďalej rásť s trhom,“  predpovedá David Daiho, senior analytik spoločnosti Sanford C. Bernstein.

Súvisiace články

Aktuálne správy