Najsilnejší severský bankár: Menej ľudí, menšie riziko

Diskusia 3  
Najsilnejší severský bankár: Menej ľudí, menšie riziko
Zdroj: bloomberg
Foto: SITA/AP


4. 3. 2019 - Zníženie počtu ľudí pracujúcich v oblasti financií pomôže znížiť niektoré riziká v tomto odvetví.

Casper von Koskull je výkonný riaditeľ v Nordea Bank Abp. Predpovedá, že približne za desať rokov jeho sektor príde o polovicu ľudí, ktorí v ňom pracujú dnes. A podľa neho to je správne. Pri škrtoch v tomto meradle sa finančný sektor "skutočne stáva silnejším," povedal von Koskull.  "Môžete znížiť prevádzkové riziko. Nechcem robiť odvážne predpovede, ale skutočne tomu verím," cituje bankára agentúra Bloomberg.

Nordea sa chystá zrušiť 6 000 pracovných miest v snahe automatizovať a znížiť náklady. A vytvoriť lepšie riaditeľnú banku. Stratégia zahŕňa aj ústup z niektorých trhov, ktoré Nordea definovala ako príliš riskantné, vrátane čiastočného stiahnutia z Pobaltia a Ruska. Jedným z operačných rizík, v ktorých môže hrať kľúčovú úlohu automatizácia, je prevencia prania špinavých peňazí.

Von Koskull tvrdí, že banky, ktoré nebudú Nordea nasledovať, sa budú márne snažiť držať krok so svetom, v ktorom budú digitálne riešenia a efektívnosť kľúčom k prežitiu. Hovorí, že strednej Európe, a najmä Nemecku, hrozí, že zaostanú. "Máte nadmernú kapacitu, čo znamená, že odvetvie pravdepodobne potrebuje oveľa menej ľudí, ako ich máme dnes, najmä v strednej Európe, kde to ešte ani nezačalo," povedal von Koskull. "Nemecké bankovníctvo je väčšinou postavené na vkladoch, veľa úspor bolo preinvestovaných. Máte ale príliš veľa hráčov, je tam príliš veľa bánk."

Najsilnejší severský bankár: Menej ľudí, menšie riziko

Von Koskull za hrozbu pre banky považuje technologické giganty. Hovorí, že nemá strach z Facebooku alebo Appleu, s ktorými Nordea spolupracuje, ale to sa nedá povedať o Amazone. "Ak by som pomenoval jedného hráča, na ktorého sa sústreďuje každý v bankovníctve, je to Amazon. To je ten, ktorý funguje inak. Približuje sa k bankovníctvu oveľa viac ako Google alebo Apple alebo Facebook."

Problém začína byť aj s dôveryhodnosťou. Koskull spomenul príklad Danske Bank, ktorá čelí súdnym sporom a pokutám v súvislosti s obvineniami z prania špinavých peňazí. Swedbank bola údajne spájaná s rovnakým škandálom a Nordea bola obvinená z podozrivých transakcií. Banka tvrdí, že spolupracuje s príslušnými orgánmi. Ale aj technologické giganty, ako Facebook, majú vlastné škandály, súvisiacim s porušovaním ochrany osobných údajov. Otázka dôvery bude kľúčová pri určovaní, ktoré firmy úspešne poskytnú finančné služby prostredníctvom digitálnych platforiem, povedal von Koskull, pričom poukazuje na údaje o klientoch, ktoré banky zhromažďovali.

Von Koskull dodáva, že jeho banka je dnes výrazne štíhlejšia ako pred desiatimi rokmi, zamestnáva o 15 percent menej ľudí. Hovorí, že stále má potenciál na ďalšie znižovanie. Najväčšiu príležitosť vidí pre využitie robotiky, umelej inteligencie a digitalizácie pri styku so zákazníkom. Oblasti, v ktorých je ľudský kontakt stále kľúčový, sú služby, ako napríklad pomoc zákazníkom s ich hypotékami a poskytovanie poradenstva pri riadení ich bohatstva. Ale aj tam môžu technológie pomôcť, povedal von Koskull. "Môžem vstúpiť do aplikácie a mať videostretnutie, a viem, za ako dlho sa mi to podarí," povedal von Koskull a ukázal na mobilný telefón. "Budeme udržiavať ľudský kontakt. Myslím, že ideme správnou cestou."