Stavebné práce na plavebných komorách v Gabčíkove by sa mali začať tento rok

Plavebné komory vodného diela Gabčíkovo v priebehu nasledujúcich mesiacov prejdú kompletnou inováciou a modernizáciou. Zmluvu o dielo podpísal štátny podnik Vodohospodárska výstavba (VV) s víťazom verejného obstarávania. Informovala o tom v piatok vedúca kancelárie generálneho riaditeľa VV Stela Ištvánfyová.
Projekt má zabezpečiť zvýšenie bezpečnosti a plynulosti plavby cez vodnú stavbu. V rámci stavených prác dôjde podľa vodohospodárov na oboch plavebných komorách k výmene horných segmentových vrát vážiacich takmer 190 ton, ktoré oddeľujú plavebnú komoru od prívodného kanála. Vymenené by mali byť aj dolné vráta, ktoré zabezpečujú oddelenie plavebnej komory od odpadového kanála a sú tvorené dvoma krídlami, pričom každé váži zhruba 450 – 500 ton.
Inovácia sa bude podľa VV týkať aj plniaceho a vypúšťacieho systému plavebných komôr, ako aj regulačných uzáverov vtokov a výtokov, ktoré zabezpečujú uzatvorenie a otvorenie plniacich kanálov pre naplnenie a vypúšťanie plavebnej komory. Bezpečnosť prevádzky bude zvýšená stabilizáciou celého podložia plavebných komôr, dodali vodohospodári.
Projekt má byť prínosom pre obnovenie kompletnej funkčnosti zariadení plavebných komôr. Podľa generálneho riaditeľa podniku VV Daniela Kvoceru sú plavebné komory v súčasnosti na hranici životnosti a havarijného stavu. Vďaka grantu mohol podnik podľa vodohospodárov rozšíriť predmet zákazky a bude môcť zároveň obnoviť o 29 objektov viac, ako bolo zamýšľané v roku 2015 pri financovaní projektu z vlastných zdrojov.
„Reťaz sa pretrhne vždy na najslabšom mieste a vďaka projektu a modernizácii plavebných komôr sa staneme stabilnejšou a bezpečnejšou časťou pomyselnej reťaze – v tomto prípade medzinárodného dopravného systému. Máme za sebou náročnú prípravu a pred sebou ešte dlhé mesiace práce, ale teším sa, že aj vďaka podpisu zmluvy môžeme napredovať a začať plniť podmienky grantovej zmluvy,“ skonštatoval Kvocera.
Víťazom medzinárodného tendra sa stala spoločnosť Metrostav, ktorá v súťaži ponúkla najnižšiu cenu, a to takmer 150 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Podpis zmluvy podľa VV odobril Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) aj kontrolný úrad na Ministerstve dopravy a výstavby (MDV) SR.
Zhotoviteľ má od podpisu zmluvy 140 dní na to, aby pripravil projektovú dokumentáciu a maximálne 510 dní od odovzdania projektovej dokumentácie na realizáciu modernizácie a inovácie pravej plavebnej komory. Po ukončení prác v pravej plavebnej komore budú nasledovať práce na ľavej plavebnej komore, pričom ich v zmysle zmluvy musí zhotoviteľ zrealizovať najneskôr do 415 dní. Modernizovať sa pritom bude za plnej prevádzky vodnej stavby.
Projekt Inovácia a modernizácia plavebných komôr Vodného diela Gabčíkovo je spolufinancovaný z fondov Európskej únie (EÚ). Grant z Nástroja na prepájanie Európy (CEF) schválený v roku 2016 predstavuje krytie vo výške 122.965.250 eur.

Súvisiace články

Aktuálne správy