Asociácia poisťovní spochybňuje nové formuláre o zložkách poistného

Pridajte názor  Zdroj:

28. 1. 2019 - Formuláre, tak ako sú navrhnuté, neprinesú podľa poisťovní klientom žiadnu zmysluplnú informáciu.

V budúcom roku by sa klienti komerčných poisťovní mali dozvedieť, aké sú jednotlivé zložky poistného. Počíta s tým vyhláška Ministerstva financií SR, ktorou ustanovuje vzor informačného formulára. „Formuláre, tak ako sú navrhnuté, neprinesú klientom žiadnu zmysluplnú informáciu. Veríme, že ministerstvo financií bude v pripomienkovom konaní otvorené odbornej a korektnej diskusii,“ povedala pre portál voFinanciach.sk generálna riaditeľka Slovenskej asociácie poisťovní Jozefína Žáková.

Asociácia považuje navrhnutý obsah formulárov za veľmi problematický, pretože bude klientov viac zavádzať, ako informovať. „Osobitne to platí pre investičné životné poistenia, kde môže byť formulár vyplnený iba s použitím fikcie, že počas dojednanej poistnej doby sa nezmení hodnota podielov. Klient teda dostane pri uzatváraní zmluvy prakticky nepoužiteľnú informáciu, pretože hodnota podielov sa mení zvyčajne každý pracovný deň. Podobne je tomu aj pri informácii o „sume určenej na sporenie“ v životnom poistení, keďže v poistení nejde o sporenie – tento pojem sa podľa NBS v poistení ani nesmie používať,“ konštatuje Žáková.

Vzhľadom na rôznorodosť poistných produktov a rôznu štruktúru zložiek poistného je podľa rezortu financií potrebné upraviť tri typy informačných formulárov. Prvý informačný formulár sa týka jednotlivých zložiek poistného obsahujúci informácie k poisteniu s odkupnou hodnotou, ktoré je spojené s investičnými fondmi. Druhý formulár sa týka produktov, ktoré nie sú spojené s investičnými fondmi. Tretí vzor informačného formulára sa týka jednotlivých zložiek poistného v neživotnom poistení, kde by mala byť definovaná aj úhrada ostatných nákladov, daňových a odvodových povinností poisťovateľa a zisk poisťovateľa.

Pre poisťovne je podľa Žákovej zložité vyplniť formulár navrhnutým spôsobom, pretože v takejto štruktúre jednotlivé položky poistného pri konkrétnej zmluve nesleduje. Preto by museli pomerne zložitým spôsobom meniť svoje informačné systémy a zvyšovať tak svoje náklady. „Odhad predkladateľa, že náklady budú minimálne a čas na vyplnenie maximálne desať minút, je nereálny,“ varuje Žáková. Už teraz klient dostáva okrem poistnej zmluvy a všeobecných poistných podmienok viacero informačných formulárov, ktoré už podobné informácie obsahujú. „Duplikovanie formulárov podľa našej skúsenosti klienta v konečnom dôsledku obťažuje a zahlcuje,“ myslí si Žáková.

„Ako duplicitné vnímam vykazovanie nákladov na uzavretie poistenia, ktoré už dnes zákon pri sprostredkovaní poistenia vyžaduje. Podobne duplicitné je rozdelenie sumy určenej na sporenie a na poistnú zložku, ktoré je definované v každom poistení so sporiacou zložkou,“ doplnil finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik.

Poisťovne budú prostredníctvom formulárov informovať o svojej stratégii pri cenotvorbe, čo je podľa poistnej asociácie v rozpore s pravidlami hospodárskej súťaže. „Preto očakávame, že sa o tento návrh bude zaujímať aj Protimonopolný úrad,“ pokračovala Jozefína Žáková. Navyše, žiadne iné podnikateľské subjekty, dokonca ani subjekty s monopolným alebo významným postavením, obdobnú povinnosť informovať o jednotlivých zložkách svojej ceny podľa asociácie nemajú. „To považujeme za diskriminačné,“ dodala Žáková.

Navrhovaný formulár podľa Búlika reálne nezvyšuje prehľadnosť informácií pre klienta o rozdelení sumy poistného na sporenie, samotné poistenie a náklady na sprostredkovanie. Tieto informácie už totiž klienti od sprostredkovateľov podľa Búlika dostávajú. „Navyše, existuje oprávnená obava, že formulár nebude možné pri poistení so sporiacou zložkou investovanou do investičných fondov relevantne vyplniť,“ dodal Búlik.

https://vofinanciach.sk/special-v-buducom-roku-by-sa-klienti-mali-dozvediet-o-zlozkach-poistneho/