Funkciou národného vodného dopravcu by mal byť poverený existujúci podnik

Funkciou národného vodného dopravcu by mal byť poverený existujúci podnik. Splavná vodná cesta na Dunaji má byť zároveň využitá primárne na trase Šamorín – Bratislava. Vyplýva to z materiálu Informácia o príprave podmienok pre zriadenie národného dopravcu vo vnútrozemskej vodnej doprave v podmienkach Slovenskej republiky z dielne Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR, ktorý v stredu na rokovaní vzal na vedomie vládny kabinet.
Na základe materiálu je odporúčanou možnosťou zriadenia národného vodného dopravcu poverenie existujúceho podniku, a to napriek tomu, že je to spojené so záporným hospodárskym výsledkom a bol by odkázaný na dotácie z verejnej správy. Verejná osobná vodná doprava by však podľa predkladacej správy mala zlepšiť kvalitu a komfort cestujúcich primárne na úseku Šamorín – Bratislava, s navrhovanými zastávkami Šamorín, Hamuliakovo, Bratislava-Eurovea a Bratislava-Most SNP.
Odhadované príjmy by ani v prípade maximálneho využitia kapacít plavidiel nedosiahli podľa MDV úroveň nákladov. Výnosy by pritom v ťažko realizovateľnom variante mohli dosiahnuť 3,6 milióna eur ročne. „Pravdepodobný výnos pritom bude len zlomkom tohto maximálneho potenciálneho výnosu. Z uvedeného vyplývajú nepriaznivé odhadované podnikovo-hospodárske výsledky,“ podotýka rezort dopravy v predkladacej správe. Existuje aj množstvo potenciálnych sprievodných efektov, ktoré je však podľa MDV v súčasnosti problematické vyčísliť. Ide napríklad o efekty pre miestnu ekonomiku, životné prostredie, údržbu dopravnej infraštruktúry a kvalitu života.
Podstatnú časť nákladov by mali tvoriť náklady na palivo, osobné náklady, odpisy a náklady na údržbu. „Suma ročných nákladov sa odhaduje na približne 4,8 milióna eur pri pohone plavidiel na motorovú naftu a započítaní plnej výšky odpisov do nákladov. Pri pohone plavidiel na dieselelektrický pohon by ročné náklady dosahovali približne 3,6 milióna eur,“ konštatuje sa v predkladacej správe. Dopyt v oboch smeroch bol zároveň odhadnutý na 351.000 cestujúcich ročne pri vyššej cene cestovného 1,90 eura a 573.000 cestujúcich ročne pri nízkej cene cestovného v hodnote do jedného eura.

Súvisiace články

Aktuálne správy