Vybavenie do firmy za vlastné alebo na lízing? Pre každého môže správna odpoveď znieť inak

, PR článok

Technologické a výrobné firmy, medicínske zariadenia či reštaurácie majú spoločné to, že na svoje fungovanie potrebujú do vybavenia investovať sumy šplhajúce sa od tisícov až k stotisícom eur. Dôkladné uvažovanie o tom, akú formu financovania zvoliť, je preto úplne na mieste. Kupovať za vlastné alebo zvoliť lízing? Pre každého môže správna odpoveď znieť inak.

Plusy nákupu za vlastné

Všetko je vaše
Najväčšou výhodou je, prirodzene, vlastníctvo samotné a možnosť nakladať so strojmi a zariadením podľa vlastného uváženia. To platí dvojnásobne v prípade, že majú dlhú životnosť a nie je veľmi pravdepodobné, že sa v budúcnosti stanú technologicky zastaralými.

Nikomu neplatíte nič navyše, zároveň si môžete zarátaním vybavenia do nákladov znížiť základ dane a uplatňovať ďalšie odpočty. Financovať kúpu vybavenia je možné aj cez podnikateľský úver, ktorý je vo všeobecnosti jednou z najvýhodnejších foriem financovania. Namiesto veľkého jednorazového výdavku si, podobne ako pri lízingu, splátky rozložíte na menšie časti a k nadobudnutému vybaveniu máte aj vlastnícke práva.

Mínusy 

Vysoké počiatočné náklady a časová náročnosť
Zaplatiť vybavenie z vlastného je síce najjednoduchšie, avšak nie pre každú firmu by bol odliv väčšieho množstva hotovosti zodpovedným krokom.

Ak si na nákup vybavenia vezmete podnikateľský úver, treba počítať s tým, že proces schvaľovania bude zložitejší a časovo náročnejší, keďže si banka musí overiť schopnosť firmy splácať záväzky. Treba počítať s úrokom a tiež s tým, že banka nemusí financovať 100% nákupu.

Starosti so starším vybavením
Hoci je vlastníctvo a možnosť nakladať s vybavením podľa seba najsilnejším argumentom v prospech kúpy, je zároveň aj nevýhodou. Hlavne pre tých, ktorí ho musia meniť každých pár rokov, aby držali krok s vývojom v odvetví. Kúpa v takom prípade nemusí mať ekonomický zmysel a výhodnejší možno bude operatívny lízing. Takisto sa môže stať, že staršie vybavenie skrátka nebudete mať komu predať, prípadne ho predáte za malý zlomok z pôvodnej ceny.

Výhody financovania na lízing

Menšie počiatočné náklady
O lízingu uvažujú najmä tí, pre ktorých je zdravý cash flow dôležitejší, než celková úspora. Pri lízingu často nemusíte platiť zálohovú platbu a ak aj áno, je to stále menší zásah do financií, než zaplatiť všetko naraz.

Jednoduchšia výmena vybavenia
Táto forma financovania sa oplatí najmä firmám, pre ktoré je podstatné mať stále to najmodernejšie vybavenie a pracovné nástroje, napríklad počítače na úpravu videa alebo 3D grafiky. Hneď ako lízingová zmluva vyprší, môžete si najmä pri operatívnom lízingu za podobných podmienok zadovážiť ešte lepšiu modernejšiu elektroniku či prístroje.

Daňovo uznateľná položka
Lízingové splátky sa dajú zarátať do nákladov, takže netto náklady budú o čosi nižšie. 

Jednoduchšie vybavenie
Dostupná forma financovania aj pre tých, ktorí by nedostali úver od banky, keďže až do skončenia zmluvného vzťahu ostáva vybavenie majetkom lízingovej spoločnosti.

Nevýhody lízingu

Vyššie celkové náklady
Pri lízingu si výdavky na nové vybavenie síce rozložíte na menšie, ľahšie stráviteľné splátky, avšak v konečnom dôsledku to bude stáť viac ako pri normálnej kúpe.

Môže sa stať, že počas trvania lízingovej zmluvy vo firme nastanú zásadné zmeny, napríklad sa produkt prestane vyrábať alebo sa zásadne zmení biznis model. Lízingová zmluva vás však bude zaväzovať pravidelne splácať, aj keď už vybavenie nebudete potrebovať, alebo budete potrebovať niečo iné.  V prípade, že budete chcieť zmeniť dĺžku trvania zmluvy, prípadne ju previesť na iný subjekt, počítajte s vysokými poplatkami v desiatkach až stovkách eur.

Kým nesplatíte všetko, nič nevlastníte
Počas trvania zmluvy platíte v podstate iba za právo využívať vybavenie, ktoré vám ešte nepatrí. Vlastnícke práva získate až po zaplatení všetkých splátok. V prípade problémov by ste prišli nielen o vybavenie, ale aj o peniaze, ktoré ste už zaplatili, čo by mrzelo najmä pred koncom zmluvy.

Ako sa teda rozhodnúť?

Pri rozhodovaní o tom, akým spôsobom zabezpečiť fungovanie firmy po materiálnej stránke, treba porovnať okrem vyššie uvedených faktov aj čisté náklady na získanie potrebného vybavenia. Nezabudnite do výpočtu zahrnúť, úroky, odpočty a približný odhad ceny pri neskoršom predaji.

Napredovať v podnikaní s biznis úvermi od Tatra banky? Je to úveriteľné.

 

 

Súvisiace články

Aktuálne správy