Z Facebooku odchádzajú kľúčoví ľudia, čo sa deje v kuchyni najväčšej sociálnej siete?

Pridajte názor  
Z Facebooku odchádzajú kľúčoví ľudia, čo sa deje v kuchyni najväčšej sociálnej siete?
Zdroj: HOR
Foto: SITA/AP;YT/DRD;wengui;Startup Grind


24. 10. 2018 - Sú tieto odchody zapríčinené únikom súkromných dát z Facebooku? Sú snáď spojené s aférou ovplyvňovania predvolebných kampaní v roku 2016 údajnými hackermi najatými zo strany Ruských tajných služieb? Alebo je to len „polčas rozpadu“, ktorý prirodzene prichádza na každého aj seba lepšie plateného manažéra v korporátnom svete?

Je to možno len prirodzený proces a súčasť metód získavania talentov, ktoré si Facebook už tradične na trhu kupuje kombináciou odkupovania startupov a najímania ich kľúčových tvorcov. Facebook počas celej svojej existencie pohltil určite viac ako 70 spoločností, ktorých kľúčoví ľudia následne pre Facebook tvorili produkty a programové aplikácie. Dá sa povedať, že to je mix akvizície a nájmu konkrétnych odborníkov. Niekedy pre vlastné potreby, inokedy len s cieľom neumožniť konkurencii prístup k určitému produktu a stiahnuť tvorcov takpovediac „z obehu“. Veľmi plasticky to opísal Antonio G, Martinez vo svojej knihe Chaos Monkeys, kde hovorí svoj príbeh startupu, ktorý bol kúpený spolu aj s jeho pracovnou silou Facebookom.

Podobne ako Martinez opisuje vo svojej knihe svoj rozchod s Facebookom však v tomto roku z Facebooku odišlo, alebo oznámilo odchod, väčšie množstvo top manažérov, ktorí boli „rodinou“ okolo zakladateľa Marka Zucekrberga. V apríli 2018 oznámil svoj odchod Jan Koum – zakladateľ služby Whatsapp, ktorú Facebook v roku 2014 kúpil za neuveriteľných 19 miliárd dolárov.

Z Facebooku odchádzajú kľúčoví ľudia, čo sa deje v kuchyni najväčšej sociálnej siete?

V júni sa s Facebookom po 10 rokoch spolupráce rozlúčil aj Elliot Schrage, ktorý mal na starosti komunikáciu a verejnú politiku.

Z Facebooku odchádzajú kľúčoví ľudia, čo sa deje v kuchyni najväčšej sociálnej siete?

V júli nasledoval šéf právneho odboru Colin Stretch, ktorý okrem iného zastrešoval celý proces svedectiev a výsluchov M. Zuckerberga pred americkým kongresom a Európskou komisiou.

Z Facebooku odchádzajú kľúčoví ľudia, čo sa deje v kuchyni najväčšej sociálnej siete?

V auguste odišiel aj Dan Rose, ktorý bol zodpovedný za obchodné partnerstvá Facebooku.

Z Facebooku odchádzajú kľúčoví ľudia, čo sa deje v kuchyni najväčšej sociálnej siete?

Napokon v septembri prišla najnovšia správa o odchode zakladateľov služby Instagram Kevina Systroma a Mika Kriegera. Ich produkt bol v roku 2012 akvirovaný Facebookom za 1 miliardu dolárov v zmiešanej forme úhrady akciami a hotovosťou. Obaja sa po 6 rokoch rozhodli, že z pozícií v štruktúre Facebooku odídu a budú sa venovať novým aktivitám.

Adam Mosseri (v strede) Kevin Systrom (vpravo), Mike Krieger (vľavo)
Adam Mosseri (v strede) Kevin Systrom (vpravo), Mike Krieger (vľavo)

Sú tieto odchody zapríčinené únikom súkromných dát z Facebooku? Sú snáď spojené s aférou ovplyvňovania predvolebných kampaní v roku 2016 údajnými hackermi najatými zo strany Ruských tajných služieb? Alebo je to len „polčas rozpadu“, ktorý prirodzene prichádza na každého aj seba lepšie plateného manažéra v korporátnom svete? Môže to byť aj reakcia na pokles trhovej hodnoty akcií Facebooku, ktorá sa z rekordných 627 miliárd dolárov v júli 2018 zrútila na dnešných zhruba 458 miliárd. Niekto musel o tých 169 miliárd predsa prísť a možno sa hľadajú hlavy, ktoré musia padnúť. Ťažko dnes povedať.

Zuckerbergovi sa zjavne podarilo sériou odkupov iných firiem konečne monetizovať jeho sociálnu sieť a v roku 2017 sa celkové tržby Facebooku dostali na úroveň 12,8 miliárd dolárov. Nie sú žiaľ dostupné presné členenia príjmov na jednotlivé produkty ako Whatsapp a Instagram, no odborníci na financie na sociálnych sieťach odhadujú, že výnosy Instagramu v roku 2017 mohli byť až na úrovni 5,3 miliardy USD. To by znamenalo, že je to viac ako 40 % na celkových tržbách Facebooku. Predpoklad pre rok 2018 je dokonca až vo výške 7 miliárd. Mesačný počet používateľov Instagramu už prekračuje 1 miliardu a tendencia je rastúca. Mohli by sme teda povedať, že Systrom a Krieger zanechávajú svoje dieťa vo veľmi dobrom stave. Keď Instagram predávali, mala firma 13 zamestnancov, dnes ich Instagram zamestnáva viac ako 1000 vo viacerých lokalitách sveta. Ako sa v pondelok 12. októbra Systrom vyjadril „nikto svoju prácu neopúšťa preto, že je v nej všetko úžasné“.

Ak sa spätne obzrieme na ich príbeh, tak je skutočne dôkazom, ako rýchlo internetové a technologické firmy rastú. Po krátkych dvoch rokoch od  založenia a spustenia jednoduchej aplikácie na zdieľanie fotografií sa obom zakladateľom podarilo ju predať za 1 miliardu. Facebook sa v tej dobe už konfrontoval s limitmi na ďalší rast počtu mesačných užívateľov a zároveň sa aktivity používateľov presťahovali do mobilných zariadení, pre ktoré bolo potrebné rýchlo ponúknuť nejaký produkt. Čas sú peniaze a zrejme aj preto bolo rozumnejšie investovať miliardu do mladej rýchlo rastúcej firmy, než prácne doma niečo z nuly vyvíjať. A Facebook sa vždy chronicky trápil s monetarizáciou svojej používateľskej komunity. Dnes to už je o niečo lepšie, aj vďaka Instagramu, na ktorom sa zrejme čoskoro začnú testovať nové prvky ako priamy predaj produktov, prepojenie profilov na e-shopy, IG televízia a iné komerčné aktivity.

Zakladatelia sa tomu však už budú prizerať len z vonka. Nie je potrebné mať obavy o ich ďalšiu budúcnosť, keďže obaja sa stali multimilionármi a z Instagramových profilov oboch je vidno, že majú svoje zábavky, ktoré ich vyťažia. Forbes odhaduje, že Systrom, pôvodne vlastniaci 40 % akcií Instagramu, má osobný majetok v hodnote okolo 1,3 miliardy. Krieger, ktorý mal podiel 10 %, je dnes hoden približne o polovicu menej ako Systrom.