5 tipov, ako si vybudovať kontakty tak, že si vás zapamätajú aj bez vizitky

, PR článok

Úspech nespočíva iba v tom, čo robíte, ale aj koho poznáte. Networking - cielené budovanie biznis kontaktov je pre mnohých veľkou prekážkou, ktorá sa však dá jednoducho prekonať.

Jeseň je hlavnou sezónou konferencií, workshopov a ďalších odborných podujatí. Ich obsah je pre účastníkov často až druhoradý, hlavným cieľom totiž býva spoznávanie nových ľudí, inak povedané – networking. Nové kontakty, nové príležitosti. Mnohým ľuďom sa však pri predstave oslovovania cudzích ľudí s menovkami začnú potiť dlane a triasť hlas. S istou dávkou prípravy však sa spoločensky nestrápni ani ten najväčší introvert.

Naplánujte si, koho chcete stretnúť

Menej je niekedy viac a pri networkingu to platí dvojnásobne. Bezhlavé “rozdávanie" vizitiek pri krátkych povrchných rozhovoroch sa nevypláca. Ľudí, na ktorých budete mať počas podujatia plnohodnotný čas, spočítate na prstoch jednej ruky. Najlepšie urobíte, ak si určíte napríklad troch konkrétnych ľudí (alebo profesií), s ktorými sa určite chcete stretnúť, a dvoch-troch, s ktorými by bolo fajn sa porozprávať, ale nehorí to.

Nechajte si priestor na improvizáciu

Samozrejme, nemali by ste byť úplne uzavretí voči ostatným účastníkom, pretože sa striktne držíte svojho zoznamu. Ak zistíte, že ste stretli niekoho veľmi zaujímavého, oplatí sa venovať mu aspoň pár minút času.

Buďte sebavedomí a taktní

Zamiešať sa do davu a cielene oslovovať ľudí môže niekomu pripadať neprirodzené. Pritom na to stačí len štipka spoločenského citu. Ak vidíte, že skupina ľudí tvorí úplne uzavretý útvar chrbtom ku všetkým naokolo, zrejme nechcú byť vyrušovaní. Avšak, ak vidíte, že by sa pre vás v skupinke našlo miesto, stačí prísť a slušne sa opýtať: “Smiem sa k vám pridať?” S oslovovaním príliš neotáľajte, pretože najlepšie je pridať sa do debaty hneď na začiatku.

Nepredávajte, počúvajte

Najlepšie kontakty vždy získajú tí, ktorí sa naučili počúvať najskôr druhých a nesnažia sa silou mocou strhnúť pozornosť na seba. Debata sa bude vyvíjať prirodzenejšie, zároveň budete vedieť ľahšie nájsť spoločný záujem. Pamätajte však, že networking nie je predaj. Je to o budovaní vzťahov a dôvery, ktorú budete mať možnosť zúročiť, keď príde správny čas. A ten určite nie je pri pulte s jednohubkami.

Pripravte sa vopred

Zažiť trápne ticho hneď po niekoľkých vetách nechce nikto. Určite nič nepokazíte, ak si počas podujatia pripravíte nejaké otázky, týkajúce sa buď konkrétneho človeka a jeho názorov, alebo tém, ktoré odzneli. Na úvod začnite niečím jednoduchším a postupne sa prepracujte ku komplikovanejším otázkam alebo odbornejším témam.

Ak chcete urobiť naozaj dobrý dojem a vzbudiť dôveru, nečakajte, že to za vás urobí pekná vizitka, alebo dobré vystupovanie. Je to aj o vašej ochote dotyčnému pomôcť. A vôbec to nemusí byť nič veľké, často postačí úplná drobnosť, ako napríklad tip na šikovného človeka, spoľahlivú firmu či dobrú knihu. Ak si vás daný človek spojí s pozitívnou skúsenosťou, určite si vás zapamätá aj bez vizitky.

K dobrým kontaktom sa firme zíde aj dobrý zdroj financovania nových nápadov. Chcete napredovať v podnikaní s biznis úvermi od Tatra banky? Je to úveriteľné!

 

 

Súvisiace články

Aktuálne správy