Zlá správa pre Trumpa: Každé vozidlo vyrobené v USA je dovozom

Diskusia 7  
Zlá správa pre Trumpa: Každé vozidlo vyrobené v USA je dovozom
Zdroj: CNN
Foto: SITA/AP


3. 7. 2018 - USA chcú dvihnúť clo za dovoz automobilov. To by ale znamenalo, že všetky nové autá predané v Spojených štátoch budú stáť viac, keďže každé auto predávané v Amerike je aspoň čiastočne dovezené.

Trumpova administratíva uvažuje o zvýšení cla na automobily zostavené v zahraničných závodoch. Avšak každé vozidlo zostavené v Spojených štátoch obsahuje významné percento zahraničných častí. "Neexistujú žiadne čisto americké vozidlá," povedala Michelle Krebsová, senior analytička spoločnosti AutoTrader pre CNN. "Toto sú globálne automobilky, ktoré používajú globálne zdroje pre všetky typy dielov." Výrobcovia automobilov už varujú, že tarify zvýšia náklady, v niektorých prípadoch o tisíce dolárov za auto.

Americké regulačné orgány sledujú, koľko má každé "domáce" vozidlo percentuálny podiel dielov a výroby buď z USA alebo Kanady. Podľa tohto merania sú dve najväčšie "americké" autá Honda – minivan Odyssey a pickup Ridgeline. Tri štvrtiny komponentov každého vozidla sa vyrábajú v Spojených štátoch alebo v Kanade. Nasleduje opäť Honda Civic, Acura MDX, Acura TLX a Mercedes triedy C, ktoré sú zo 70 % zo Spojených štátov a Kanady. Automobilka v Detroite, jej Chevrolet Corvette, sa umiestnila na siedmom mieste. Asi dve tretiny jeho častí a výroby sú zo Spojených štátov alebo Kanady. Jedinou automobilkou, ktorá vyrába všetko v americkej továrni, je Tesla, ale aj tá dováža zhruba polovicu častí, ktoré používa.

Americkí výrobcovia automobilových dielov nemajú kapacity na to, aby vyrábali všetky diely na domácom trhu. Väčšina importovaných automobilových dielov sa vyrába v Mexiku a iných krajinách s nízkymi mzdami. "Nikto v tomto scenári nezískal. Nikto nebude vytvárať púracovné miesta,"uviedla analytička spoločnosti Cox Automotive Rebecca Lindlandová. "Všetko bude drahšie."

Všetci hlavní výrobcovia automobilov majú v Mexiku pobočky, kde vyrábajú automobily pre americký trh, a preto budú musieť zaplatiť clo. Sadzby na diely by však takmer zdvojnásobili odhadované dovozné náklady: výrobcov automobilov by vyšli na 35 miliárd dolárov a navyše 48 miliárd dolárov v sadzbách na dovezené automobily, ktoré sa montujú mimo USA, ako to vyplýva z údajov americkej Rady pre automobilovú politiku.

Zlá správa pre Trumpa: Každé vozidlo vyrobené v USA je dovozom

Drahšie automobily by mohli znamenať slabší predaj - pokles o 1 až 2 milióny vozidiel, podľa americkej Rady pre automobilovú politiku. To znamená, že automobilky v USA by pravdepodobne vyrobili menej áut a znížili počet pracovných miest.

Ojazdené autá by mohli zdražieť rovnako, ak si ľudia nebudú môcť dovoliť kúpiť nové, zvýši sa dopyt aj ceny. Presný nárast cien automobilov zatiaľ známy nie je. Každé auto má iný počet dovezených dielov a presné číslo na koľko sa má clo zvýšiť tiež nebolo oznámené. Výrobcovia automobilov môžu znášať časť zvýšených nákladov, aby udržali predaj. Podľa odhadov ale náklady na vozidlá budú výrazne vyššie.

Cena automobilu, pri ktorom je 35 % dielov dovezených by podľa americkej Rady pre automobilovú politiku vzrástla o 2000 dolárov pri cle 25 % na diely. Toyota odhaduje, že cena modelu Camry, ktorý je postavený v závode v Kentucky a je najpredávanejším sedanom v krajine, by vzrástol o 1800 dolárov. Spoločnosť General Motors varovala, že clo by mohlo prinútiť spoločnosť, aby znížila počet pracovných miest v amerických závodoch v dôsledku očakávaného poklesu predaja spojeného s vyššími cenami.