Čas povedať zbohom: Vo Veľkej Británii už hotovosť viac kráľom nie je

Diskusia 1  
Čas povedať zbohom: Vo Veľkej Británii už hotovosť viac kráľom nie je
Zdroj: QZ;guardian
Foto: SITA/AP


20. 6. 2018 - Minulý rok po prvýkrát vo Veľkej Británii elektronické platby predbehli tradičné finančné prostriedky. Rastúca popularita bezkontaktných platieb, mobilných platieb a on-line nakupovanie sú dôvodmi tejto zmeny.

Spotrebitelia v Spojenom kráľovstve v roku 2017 urobili 13,2 miliárd platieb prostredníctvom debetných kariet, v porovnaní s 13,1 miliardami v hotovosti. Bezkontaktné platby vzrástli skokom, o 97 %, čo podľa správy predstavuje 5,6 miliardy transakcií. Supermarket bol najobľúbenejším miestom, kde ľudia využívali svoje bezkontaktné karty, čo predstavuje 38 % všetkých takýchto platieb.

Hotovosť, samozrejme, ani zďaleka nie je mŕtva, aj keď prognózy z britskej finančnej správy predpovedajú pokračujúci pokles využívania fyzických peňazí. Platby bankovkami a mincami klesli v minulom roku o 15 %, bola to však stále druhá najpopulárnejšia metóda platieb, čo predstavuje 34 % nákupov. Viac ako 3 milióny ľudí takmer nikdy nepoužili hotovosť, ale 2,2 milióna stále používajú predovšetkým fyzické peniaze.

Čas povedať zbohom: Vo Veľkej Británii už hotovosť viac kráľom nie je

Spôsob, akým ľudia platia za veci, je hlboko zakorenený v kultúre. Kým Nemci sa držia hotovosti ako ***** košele, Švédi sa jej dokážu bez problémov vzdať už zajtra. Briti, ako sa ukázalo, zatiaľ milujú svoje debetné karty. Asi 98 % britských spotrebiteľov jednu vlastní. Predpokladá sa, že objemy platieb prostredníctvom debetných kariet sa v najbližšom desaťročí zvýšia o viac ako iný ľubovoľný spôsob platby, pričom sa zvýšia o takmer 50 % na 19,7 miliárd platieb.

Rastúca chuť celosvetovej verejnosti platiť elektronicky je vetrom do plachiet fintechu. Akcie holandského platobného spracovateľa Adyen minulý týždeň vyskočili o viac ako 90 %, čo posunulo trhovú kapitalizáciu firmy na približne 12 miliárd eur. Pre porovnanie,  je to približne rovnaká úroveň ako má Commerzbank, druhý najdôležitejší veriteľ v Nemecku.

Najväčšou výzvou však je, aby infraštruktúra držala krok so zmenou spotrebiteľských návykov. Napríklad, keď platobný systém spoločnosti Visa začiatkom tohto mesiaca v celej Európe padol. Pri nedávnom výpadku zlyhalo 5,2 milióna transakcií, z toho 2,4 milióna v Británii a 2,8 milióna v ďalších krajinách Európy. Napriek zlyhaniu informačných technológií bola väčšina transakcií spracovaná, aj keď niektorí držitelia kariet ich museli niekoľkokrát opakovať. V niektorých okamihoch neprešlo systémom až 35 percent všetkých transakcií, väčšinou sa však výpadok týkal len asi siedmich percent, napísal denník The Guardian. Trvalo takmer päť hodín, než firma plne deaktivovala systém, ktorý spôsobil zlyhanie v dátovom centre. Niekoľko ďalších hodín si vyžiadalo správne nastavenie systému. Obchodníkom a zákazníkom, ktorí utrpeli straty, firma sľúbila náhradu.

Aj tento prípad zdôraznil nutnosť zlepšiť záruky proti zlyhaniu technológie a počítačovým útokom. Takéto príhody dokážu pripomenúť, že našťastie tu ešte je hotovosť, keď iné metódy zlyhajú.