Úspech alebo krach? Tieto tri pravidlá môžu rozhodnúť o budúcnosti firmy

, PR článok

Patríte medzi firmy, ktoré vedia reagovať na zmeny a vyťažiť z nich?

Každý podnikateľ si vydýchne, keď sa neistota a turbulencie začiatkov zmenia na zabehnuté procesy, stabilný tím ľudí a pravidelný príjem. No prílišná istota a sústredenosť na to, čo doposiaľ fungovalo, paradoxne bránia firmám inovovať a reagovať na neustále sa meniace prostredie. Čo v krátkodobom horizonte prináša úľavu, môže v tom dlhodobom znamenať problémy. O inováciách sa síce ľahko hovorí, no dopracovať sa k nim je ťažšie. Firmy, ktorým sa to nedarí, často zabúdajú na tieto veci.

Počúvať, čo hovoria zákazníci

Samozrejme, inovovať len preto, aby sa niečo zmenilo, je nezmysel. Ani ten najgeniálnejší nápad na trhu neobstojí, ak nevychádza z potrieb alebo problémov existujúcich alebo potenciálnych zákazníkov. Je mnoho spôsobov, ako zistiť, čo potrebujú. Sociálne siete, fóra, zákaznícka podpora. Všade tam sa dozviete, čo ľudia chcú, ako vás hodnotia a akým spôsobom využívajú váš produkt. Ak potrebujete presnejšie informácie, môžete vyskúšať zákaznícke prieskumy či hĺbkové rozhovory. To všetko vám napovie, kde je priestor na zlepšenie a ako zákazníkom vyhovieť čo najlepšie.

Je veľmi pravdepodobné, že sa dopracujete k mnohým nápadom. Skôr než sa pustíte do ich realizácie, treba starostlivo zhodnotiť, či sú vôbec uskutočniteľné, koľko by to stálo a či je vo firme dosť ľudí na riadenie a realizáciu.

Podporovať experimenty

Aj keď sa neustále hovorí o inovatívnych firmách, sú to ľudia, kto inovuje. Akákoľvek snaha prísť s niečím novým stroskotá, ak nebudú mať priestor prichádzať s nápadmi, testovať ich a niekedy aj zlyhať. Nemusí hneď ísť o zásadné zmeny. Môžu to byť malé pilotné projekty, kde si firma otestuje potenciálne prínosy a prekážky, personál bude viac motivovaný prebrať iniciatívu a zodpovednosť, robiť samostatné rozhodnutia či učiť sa pracovať s vlastným rozpočtom. Ak sa náhodou niečo nepodarí, bude to iba malý nezdar. Ak sa však projekt ukáže ako životaschopný, môže sa uviesť do praxe vo veľkom.

Delegovať úlohy a zodpovednosti

Každý nápad v začiatkoch sprevádza nadšenie a odhodlanie. Problém je, že ak chce mať vedenie firmy absolútnu kontrolu a posledné slovo pri všetkom, veci sa začnú spomaľovať na neustálom pripomienkovaní a hľadaní kompromisov, až sa celá snaha skončí na mŕtvom bode. Zverte aspoň časť právomocí najšikovnejším ľuďom vo svojom tíme. Treba pri tom dbať o to, aby bola zodpovednosť jasne rozdelená, aby boli známe konkrétne ciele a tie boli zrozumiteľne formulované do čiastkových úloh. Netreba zabúdať na priebežné hodnotenie toho, ako sa nápad darí realizovať, či speje k úspešnému výsledku, alebo je načase dať mu červenú.

Inovácie sú pre firmu jedným z najlepších spôsobov, ako získať náskok pred konkurenciou. Nikto vám však presne nepovie, čo by to malo byť, až kým s tým sami neprídete.

Napredovať v podnikaní s biznis úvermi od Tatra banky? Je to úveriteľné!

Súvisiace články

Aktuálne správy