Finančný svet Slovákov: Smernica EÚ môže významne ovplyvniť on-line platby

, Simply5 Foto: getty images

O PSD2 sa v ostatnom čase hovorí veľa. Je to nová smernica Európskej únie, o ktoré sa s istotou vie len to, že vošla do platnosti 13. januára 2018. Táto zmena ale otvára možnosť doteraz nemysliteľných budúcich scenárov, na ktoré budú banky musieť skôr či neskôr reagovať.

O možnom vplyve PSD2 čoraz častejšie polemizujú médiá i finanční experti. Neodolali sme pokušeniu a spolu s dvoma najväčšími slovenských bankami sme preskúmali príležitosti aj hrozby vyplývajúce z PSD2 perspektívou potrieb bankový populácie.

O čom je PSD2
Umožňuje komukoľvek, kto je certifikovaným poskytovateľom bankových služieb a produktov, vstúpiť na bankový trh a so súhlasom klienta sa dostať k rôznym typom klientskych dát, ktoré boli doteraz dostupné len pre banku, u ktorej mal klient účet. Pokiaľ má tretia strana klienta súhlas, banka musí informácie poskytnúť. Tretie strany získajú možnosť oslovovať používateľov bankových služieb napríklad prostredníctvom aplikácií pre prehľad o jednom alebo viacerých bankových účtoch klienta alebo priamo pre správu účtov klienta vrátane transakčných služieb, pôžičiek, a ďalších. Banky tým môžu teoreticky prísť o kontakt so svojimi vlastnými klientmi, pre ktorých bude jednoduchosť obsluhy dôležitejšie ako lojalita voči banke. A tiež o poplatky za služby. Ak nebudú adekvátne reagovať, môžu banky v strednodobom horizonte postupne strácať svoju vnímanú dôležitosť v živote zákazníkov.

Ako sa pripraviť na nejasnú budúcnosť a zmeny, ktoré nakoniec prídu?
Najmä dobrým porozumením potrieb vlastných klientov, ich vzťahu a otvorenosti k technológiám, vzťahu k peniazom a konkrétnym očakávaniam, ktorá od bánk majú. Príležitosti a hrozby totiž leží na priesečníku nových poriadkov, ktoré nastavuje PSD2 a toho, čo ľudia chcú – či už si toho sú vedomí alebo nie.

Hlboká typológia klientov, možnosť nahliadnuť do ich hláv, života i peňaženky, poznať ich zastúpenie v populácii aj trhový potenciál pomôžu optimalizovať existujúce a vyvinúť nové služby, vďaka ktorým môžu finančné inštitúcie úspešnejšie reagovať na príležitosti a hrozby nové situácie.

Práve to si kládla za cieľ štúdia "Svet po PSD2", ktorá detailne mapuje aktuálnu situáciu na slovenskom bankovom trhu, podrobne rozpracováva typy bankových klientov a ich meniace sa potreby s veľkým dôrazom na vzťah k technológiám. Prečo by vás štúdia "Svet po PSD2" mala vôbec zaujímať?

Štúdia ukázala, že typy bankových klientov sa čoraz viac diferencujú, ich životný štýl a v dôsledku ich potreby a očakávania od bánk sú úplne odlišné a ak chcú banky zostať v hre a udržať si miesto v ich živote, nestačí už len poskytovať finančne výhodné a dobre fungujúce služby, ale musí vedieť veľmi dobre obslúžiť špecifické cieľové skupiny klientov.

Ak banky chcú byť pre svojich klientov aktuálne a užitočné, budú musieť vedieť ponúknuť také produkty, ktoré perfektne "sadnú" na životný štýl ich klientov, budú bystré, jednoduché a komplexné. Napríklad elektronické bankovníctvo už nemusí byť iba nástrojom pre transakciu peňazí, ale môže sa stať nevyhnutnou platformou pre obsluhu celej domácnosti a dokonca aj rodinného života. Členovia rodiny tak budú môcť z jedného miesta ovládať všetky účty, budú môcť mať pod kontrolou všetky vyúčtovanie a prístup ku všetkým bankovým produktom (hypotéky, pôžičky, investície, …) alebo ho budú využívať ako spoločný rodinný kalendár.

Ďalšou možnosťou, ako môže banka lepšie reagovať na meniace sa potreby svojich klientov, je pomocou inovácie a netradičného prístupu nabúrať bariéry, ktoré klienti k určitým službám majú a podporiť ich tak v ich využívaní. Dobrý príkladom inovácie tradičného konceptu pôžičky (pre banku typicky profitabilná, zatiaľ čo pre klienta obmedzujúce) je "pôžička, ktorá zarába". Ide o múdru a proklientsky orientovanú pôžičku, z ktorej neťaží len banka, ale aj klient.

Prínos štúdie "Svet po PSD2" v kocke:

• Detailne mapuje potreby a správanie užívateľov bankových služieb

• Významne sa zameriava na vzťah týchto užívateľov k technológiám

• Mapuje profily užívateľov a ich rozloženie na trhu

• Umožňuje banke zorientovať sa v novej situácii a spresňovať svoju stratégiu

• Umožňuje pripraviť sa na stratégiu iných hráčov na trhu

Fakty o štúdii

• Realizácia október – november 2017

• Reprezentatívna vzorka 1000 respondentov pokrývajúci slovenský bankový populácii vo veku 18-65 rokov

• Súčasťou je aj kvalitatívne explorácia jednotlivých zákazníckych segmentov

• Realizátori: Simply5, G82, Insight Diver

• Odborný konzultant: Peter Gec, Infinity Consulting

 

Autorkou je Kateřina Bálková, Simply5

Súvisiace články

Aktuálne správy