O prácu sa nebojte, všetko čo sa zautomatizovať dalo, už v rukách robotov je

, Harvard Business Review Foto: SITA/AP

Automatizované prevádzky plné robotov. Tak by mala vyzerať napríklad výroba automobilov. Továrne budúcnosti sa ale nebudú od týchto súčasných líšiť tým, že sa v nich bude automatizovať ešte viac procesov. Rozdiel bude spočívať v niečom inom.

Ron Harbour z Harbour Consulting a Jim Schmidt z konzultačnej firmy Oliver Wyman na stránkach Harvard Business Review píšu, že ďalší významný skok vo výrobe už ďalšia automatizácia zabezpečiť nedokáže. Samotné procesy budú úplne iného charakteru a napríklad automobilky budú vyžadovať úplne nové výrobné postupy.

Ako príklad uvádzajú lakovňu, kde je už asi 90 % všetkých aktivít zautomatizovaných. Napriek tomu je to "najdrahšia a na priestor najnáročnejšia časť výroby". Roboti tu zvládajú väčšinu úloh, ktoré sa veľmi nelíšia od procesov, ktoré boli bežné pred 30 rokmi. Napríklad v továrni BMW v Spartanburgu trvá lakovanie 12 hodín a využíva sa k tomu viac ako 100 robotov. Podľa dvojice konzultantov musí existovať spôsob, ako všetko zjednodušiť zmenou procesov. "Možno, že raz bude aplikovaná len jedna vrstva farby, ktorá bude následne zatavená podobne, ako sa to robí vo vypaľovacích peciach na keramiku. Tento postup sa už testuje vo výskumných laboratóriách. Alebo príde 3D tlač celého vozidla a lakovanie stratí zmysel. Nech už bude riešenie akékoľvek, nebude spočívať v ešte väčšom počte robotov, ktorí výrazne znížia výrobné náklady," píšu na stránkach Harvard Business Review.

Dve tretiny zamestnancov automobilových tovární dnes pracuje na kompletizácii. Automatizácia tohto procesu je zložitá, ide o komplexnú činnosť a vozidlá sa líšia svojimi špecifikáciami pre konkrétneho zákazníka. Potrebnú flexibilitu v súčasnosti stroje nezvládajú. Bolo by príliš drahé meniť ich programy tak, ako sa zo dňa na deň mení štruktúra modelov a ich variácie. Ľudia sú v súčasnosti lepšou možnosťou napríklad pri montáži elektroinštalácie. Pri vývoji elektromobilov a autonómnych vozidiel bude táto časť áut naberať na význame. Pokiaľ sa má prijať zmena, muselo by ísť o úplne inú technológiu výroby. Elektromobily ale budú celkovo ponúkať jednoduchšie výrobné postupy.

Harbour a Schmidt poukazujú na väčšie využívanie takzvaných cobotov, teda robotov spolupracujúcich s ľuďmi, rôznych zariadení, ktoré síce riadia ľudia, ale vďaka strojom zvýšujú výkon pracovníka a jeho produktivitu. Takéto nástroje môžu okrem iného pomáhať riešiť problémy súvisiace s rastúcim priemerným vekom zamestnancov a ich znižujúcou sa fyzickou výkonnosťou. "Niekdajší šéf automobilky GM Roger Smith sníval továrňach, kde nebude inštalované osvetlenie, pretože roboti ho nepotrebujú. Továrne budúcnosti budú plné robotov, ale cesta k nim vedie cez nové inovácie a svetlá v nich budú svietiť i naďalej," uzatvára Harvard Business Review.

Súvisiace články

Aktuálne správy