Tri primitívne otázky: Ak na ne neviete odpovedať, máte výrazné nedostatky vo finančnej gramotnosti

Diskusia 22  
Tri primitívne otázky: Ak na ne neviete odpovedať, máte výrazné nedostatky vo finančnej gramotnosti
Zdroj: BBC
Foto: thinkstock


19. 3. 2018 - Štúdia, ktorú spoločne pripravili Cambridge University a University College v Londýne poukázal na "pozoruhodné slabiny" vo finančných zručnostiach dospelých z 31 krajín sveta.

Hovorí sa, že finančná gramotnosť je nevyhnutná, ak máme zabrániť tomu, aby sme sa dostali do dlhov alebo aby sme sa stali ľahkou obeťou podvodu. V správe sa uvádza, že výsledky prieskumu poukazujú na závažný stav a potrebu "naliehavej intervencie".

Jedna štvrtina dospelých má problém zistiť, koľko má po zaplatení dostať naspäť pri pokladni v obchode. Polovica oslovených nedokázala správne prečítať jednoduchý finančný graf, tvrdí štúdia.

Výskumníci analyzovali viac ako 100 000 výsledkov získaných od respondentov vo veku 16 až 65 rokov z 31 krajín, ktorí v roku 2011 absolvovali test Programu pre medzinárodné hodnotenie kompetencií dospelých. Medzi krajinami bolo aj Slovensko.  

Ako súčasť tohto testu boli dospelým položené štyri otázky, ktoré hodnotili ich schopnosť využiť numerické zručnosti pri na každodenných finančných úlohách. Po analýze týchto výsledkov prišli vedci so smutným verdiktom. "Značný počet ľudí nemá základné zručnosti, ktoré sú potrebné na riešenie každodenných finančných úloh."


Tu sú niektoré závažnejšie zistenia štúdie Finančné zručnosti dospelých:
-  Asi jedna štvrtina oslovených nevedela vypočítať, koľko by mali dostať naspäť v obchode pri platbe za nákup niekoľkých položiek. Toto číslo sa zvýšilo na približne tretinu v krajinách ako je Španielsko, Anglicko a Taliansko.
 - Približne jeden z troch dospelých mal problém vypočítať cenu, koľko by museli zaplatiť za tovar, ak bola cena uvedená za jednotku, napríklad za liter alebo za kilogram.
 - Asi polovica respondentov nevedela správne prečítať jednoduchý finančný graf, aký sa často používa na odkomunikovanie kľúčových informácií o hospodárstve a finančných produktoch. Najhoršie výsledky, asi tri štvrtiny opýtaných, dosiahlo Grécko, Čile, Taliansko a Turecko.
 - Najväčšie nedostatky sa objavili pri vypočítavaní zliav, kedy sa museli použiť o niečo zložitejšie výpočty.


Zatiaľ čo dospelí v Estónsku, Fínsku a Japonsku mali dobré výsledky v rámci všetkých štyroch úloh, zástupcovia Turecka, Čile, Izraela, Talianska, Španielska a Anglicka patrili k tým, čo mali evidentne najslabšiu finančnú gramotnosť. Pritom nešlo o nič komplikované, skúste si to aj vy.

Príklady otázok

1. Ak ste si v obchode kúpili štyri balenia čaju: rumančekový za 4,60, zelený za 4,15, čierny za 3,35 a ovocný za 1,80, koľko by vám museli vydať, ak zaplatíte dvadsaťeurovkou?

2. Ak liter koly stojí 3,15, koľko zaplatíte za tretinu litra? (V štúdi

Tri primitívne otázky: Ak na ne neviete odpovedať, máte výrazné nedostatky vo finančnej gramotnosti

3. Ak futbalový klub ponúka rovnakú zľavu pre všetky sezónne lístky:
Hlavná tribúna - 50 za jeden vstup, 300 za sezónu;
Státie 2 - 35 za jeden vstup, 210 za sezónu;
Státie 3 - 25 za jeden vstup, 150 za sezónu,
koľko bude stáť sezónny lístok pre Státie 4, kde je jeden vstup za 21?

(Správne odpovede, aj keď to s najväčšou pravdepodobnosťou zvládol každý, sú 6,10; 1,05 a 126.)


"Schopnosť riešiť finančné problémy je rozhodujúca pre finančné zdravie dospelých na celom svete, pretože každodenné transakcie, ako je úspora, výdavky a interakcia s bankami, si vyžadujú dôkladné pochopenie kľúčových finančných konceptov,“ píše sa v správe.

"Všetci musíme byť schopní zvládnuť  základné finančné výpočty, aby sme mohli robiť racionálne rozhodnutia na základe správnych informácií. Napríklad koľko by sme mali mať ušetrené na dôchodok, ale správne pochopiť finančné dôsledky požičiavania si peňazí ako aj to, či skutočne môžeme dovoliť kúpiť a čo nie," hovorí hlavný autor štúdie prof. John Jerrim z Inštitútu vzdelávania UCL.

V mnohých krajinách sa objavujú obavy z nedostatku finančnej prezieravosti u dospelých a z toho, či sú vzdelávacie systémy nastavené tak, aby dokázali vybaviť jednotlivcov potrebnými základnými finančnými schopnosťami.

"Našim kľúčovým záverom je, že v niektorých krajinách bude potrebná politická intervencia, aby dospelí mali základné finančné zručnosti, ktoré potrebujú na to, aby sa vyznali v čoraz zložitejšom  finančnom svete," uvádza riešenie správa.

Celá správa na stiahnutie vo formáte doc.