Ako sa darí najväčšiemu prevádzkovateľovi letísk na európskom kontinente?

Pridajte názor  
Ako sa darí najväčšiemu prevádzkovateľovi letísk na európskom kontinente?
Zdroj: HOR
Foto: SITA/AP


16. 3. 2018 - Skupina Fraport prevádzkuje viacero medzinárodných letísk. Väčšinu jej akcií vlastní komunálny, či verejný sektor. Predpoklady pre rok 2018 hovoria o viac ako 10 % celkovom náraste počtu pasažierov oproti minulému roku. Nie všetko je však úplne ružové.

Letecký priemysel je náročný na kapitál, je závislý od množstva externých faktorov ako je počasie, cena ropy, výbuchy sopiek a podobne. Na tomto trhu trvalo vládne nadmerná kapacita a hráči sa musia vyrovnávať pravidelne s cenovými vojnami, štrajkovými kampaňami zamestnancov, ekologickými daňami za CO2 a inými zásahmi zo strany regulačných orgánov. Takéto sú denno denné starosti leteckých spoločností. Nepriamo sa to však týka aj obslužných firiem, ako napríklad prevádzkovateľov letísk či cateringových spoločností.

Skupina Fraport, ktorá prevádzkuje viacero medzinárodných letísk, no primárne je spojená s letiskom vo Frankfurte nad Mohanom tvrdí, že je na úspešnej ceste. Odhadovaný ročný obrat spoločnosti Fraport bude za rok 2017 niekde na úrovni 3 miliárd Eur. Firma pôsobí na niekoľkých letiskách na troch kontinentoch a cez tieto letiská ročne prejde viac ako 270 miliónov cestujúcich. Okrem hlavného letiska Frankfurt má Fraport pod svojou opaterou letiská napríklad v Burgase, Varne, Ľublane, Antalyi, Lime a 14 gréckych regionálnych mestách a ostrovoch.

Ako sa darí najväčšiemu prevádzkovateľovi letísk na európskom kontinente?

Fraport sa dá označiť ako pozitívny príklad spoločnosti, v ktorej väčšinu akcií vlastní komunálny, či verejný sektor. Spolková Krajina Hessensko má v spoločnosti viac ako 31% a podnik mestských služieb Frankfurt 20%. Primárny zákazník, či užívateľ, letecká spoločnosť Lufthansa vlastní niečo cez 8%.

Dopady krachujúcich prepravcov na podnikanie letiska

Odchodom AirBerlin zo scény, sa na uvoľnené pristávacie sloty vo Frankfurte dostali spoločnosti ako Ryanair alebo Wizzair. Podľa vyjadrenia šéfa Fraportu Stefana Schulteho, pred rokom 2017 letisko stratilo možno až 1 milión pasažierov ročne kvôli tomu, že low costové spoločnosti pristávali na iných letiskách v okolí Frankfurtu. Túto “stratenú” skupinu cestujúcich sa Fraportu podarilo opäť získať zlepšením ponuky pre letecké spoločnosti z nízkonákladového segmentu. Podstatné bolo zníženie pristávacích a odbavovacích poplatkov. V roku 2018 očakáva letisko vo Frankfurte 67 – 68 miliónov cestujúcich, ktorí využijú služby prepravcov z tohto vzdušného prístavu, čo by znamenalo medziročný nárast o 3 -4 milióny osôb. Len pre porovnanie, najväčšie letisko v SR – M.R. Štefánika v roku 2017 vybavilo 1,9 milióna cestujúcich.

V iných regiónoch Fraport intenzívne expanduje a rozvíja svoju ponuku. Letiská v Peru a v Brazílii si spolu vyžiadajú investície vo výške 2,1 miliardy dolárov. Prognózy ekonomického rastu vo svete dávajú Fraportu predpoklad na zhruba 10% zvýšenie počtu pasažierov v tomto regióne v porovnaní s predošlým rokom.

Grécke skúsenosti sú dobré

V Európe je to podobné a 14 regionálnych letísk v Grécku sa zatiaľ tiež javí ako úspešný krok vpred. Predpoklad Fraportu na rok 2018 je viac ako 10%-ný celkový nárast počtu pasažierov oproti roku 2017 (kedy tieto letiská odbavili viac ako 27 miliónov osôb), v niektorých destináciách až 32%. Nie všetko je však úplne ružové a medzi Fraportom a Gréckou vládou vznikol spor, ktorý sa dostal až na súd, keďže letiská v Grécku boli v horšom stave ako sa deklarovalo v dokumentácii a koncesionárskej zmluve. Na budovách a infraštruktúre prišlo k určitým “zhoršeniam” v čase medzi predložením ponuky zo strany Fraportu a podpisom zmlúv a z tohto dôvodu žiada nájomca od vlády odškodné. Pre ilustráciu obrat gréckych letísk za 9 mesiacov roku 2017 bol 182 miliónov Eur, čo je zhruba o 30 miliónov Eur menej ako dosiahlo letisko v tureckej Antalyi v rovnakom období.