Bude NIKI lietať, alebo už má svoje pôsobenie za sebou?

Pridajte názor  
Bude NIKI lietať, alebo už má svoje pôsobenie za sebou?
Zdroj: HOR
Foto: SITA/AP;TASR/AP


12. 1. 2018 - Letecká spoločnosť Airberlin bola majiteľom rakúskej dcéry Fly NIKI. Tá bola na rozdiel od nemeckej matky vždy mierne zisková a hospodárila s takzvanou „čiernou nulou“. Insolvencia Airberlin z leta minulého roka však k zemi stiahla aj NIKI. Zatiaľ čo o pozostatky Airberlin sa podelili Lufthansa a Easyjet, okolo rakúskeho prepravcu sa v posledných dňoch a týždňoch dejú samé zaujímavé veci.

V Novembri sa o leteckú spoločnosť z Viedne a jej flotilu 30 lietadiel začali zaujímať viacerí, medzi nimi aj pôvodný zakladateľ a šampión F1 Niki Lauda. Do diania samozrejme zasahovala Európska komisia a jej protimonopolné úrady. Ďalším uchádzačom o Niki bola totiž aj Lufthansa. Z možnej dominancie nemeckej spoločnosti na trasách medzi Rakúskom a Nemeckom mala EK veľké obavy. Tak veľké, že radšej zamietla prevzatie Lufthansou a zastavila tak celé rokovania.

Bude NIKI lietať, alebo už má svoje pôsobenie za sebou?

Lufthansa, ktorá bola pripravená poskytnúť NIKI predbežnú premosťovaciu pôžičku vo výške 70 miliónov EUR sa po rozhodnutí komisárov k celému prevzatiu otočila chrbtom. Hovorilo sa vtedy o sume 200 miliónov EUR, ktoré Lufthansa chcela zaplatiť za prevzatie NIKI. Následkom tohto manévru Lufthansy sa na zemskom súde v Berlíne NIKI prihlásila ako insolventná spoločnosť.

V priebehu decembra 2017 si u predbežného správcu podávali kľučky záujemcovia o rakúsku aerolinku, ktorá zamestnávala zhruba 1000 pracovníkov. Spomínali sa mená ako Thomas Cook – turistický koncern vlastniaci leteckú spoločnosť Condor, ďalej IAG – konglomerát British Airways, Iberie a Vuelingu. Condor však neobdržal potrebné súhlasy od akcionárov a aj zakladateľ Niki Lauda koncom decembra ohlásil, že on už v kruhu záujemcov nefiguruje. Do toho sa ešte vmiešal zemský súd v Berlíne, ktorý vyhlásil, že návrh na konkurz má byť podaný v Rakúsku a nie v Nemecku. NIKI je síce dcérou Airberlin, ale jej registrácia, licencie, pracovno-právne zmluvy a sídlo sú spravované rakúskym právom a rakúskymi orgánmi. Tým sa situácia okolo ďalšieho osudu NIKI samozrejme zamotáva.

Bude NIKI lietať, alebo už má svoje pôsobenie za sebou?

Jediný zostávajúci uchádzač IAG údajne prejavil záujem o 740 zamestnancov a o flotilu 15 Airbusov. Hovorí sa o kúpnej cene medzi 16,5 až 36 miliónmi EUR. Lietadlá by potom zrejme patrili do flotily Vuelingu a využijú pristávacie sloty, ktoré patrili NIKI na letiskách vo Viedni, Mníchove, Palma de Malorca a v Düsseldorfe. Verme, že sa úrady opäť nepostavia do cesty trhu, pretože napríklad licencia Fly NIKI platila len do 3.1.2018