Fotka, komentár aj platba: Sociálne siete nahrádzajú banky

, BBC Foto: SITA/AP

Prevod peňazí pomocou chatovacích nástrojov už funguje vo Veľkej Británii, v Číne a USA. Znamená to hrozbu pre banky?

Veľkí hráči ako Facebook alebo Google už platby prostredníctvom svojich systémov umožňujú, ani tí menší sa však trendu nevyhnú. Úspech aplikácií typu Venmo od PayPal v Spojených štátoch, podnecuje vznik ďalších podobných služieb. Venmo umožňuje nielen platby cez mobilné aplikácie, ale používateľom ponúka možnosť sledovať iné účty a pridávať komentáre. Nielenže zaplatíte kamarátovi svoju časť večere, ale môžete pridať aj komentár typu, výborná reštaurácia a ten vidia aj ostatní. Na podobnom princípe vytvorila skupina amerických bánk aplikáciu Zelle. Od decembra môžu posielať alebo dostávať peniaze cez správy napríklad aj americkí používatelia platobného systému Apple Pay.

Najväčším trhom pre bezhotovostné platby je Čína. Do desiatich rokov by v tejto krajine mohol vzniknúť finančný ekosystém, v ktorom budú finančné transakcie prostredníctvom mobilu úplne normálne. Tým sa ale úplne zmení spôsob, akým zaobchádzame s peniazmi. Dva konkurenčné systémy Wech od spoločnosti Tencent a Alipay od firmy Alibaba majú v Číne obrovský úspech, americkí giganti sociálnych sietí môžu len tíško závidieť. Alipay aktívne používa 520 miliónov ľudí. Pred troma rokmi tvoril 80 percent trhu mobilných platieb. Po nástupe WeChatu, sa to ale zmenilo, prišiel o viac než 40 percent trhu.

Okrem Číny sú veľmi obľúbené personalizované platobné aplikácie napríklad aj v Škandinávii, Swish vo Švédsku alebo Mobilepay v Dánsku.

Spoločnosti prevádzkujúce jednotlivé sociálne siete vedia, že ak dokážu ľudí presvedčiť, aby prostredníctvom nich aj platili, zlepší sa tým ich lojalita k značke. "Všetky tie obrie technologické  firmy túžia preniknúť do všetkých aspektov každodenného života svojich užívateľov," zdôrazňuje Michael Kent, zakladateľ a šéf globálnej aplikácie na prevod peňazí Azim. Pre BBC povedal, že verí, že v dôsledku popísaného trendu budú veľké banky zatvárať svoje pobočky. Opačný názor má Michael Rolph, spoluzakladateľ britskej aplikácie yoyowallet, ten si myslí, že pre je to príležitosť. "Banky len poteší, že sa prevody peňazí uskutočňujú digitálne, a nie v hotovosti," podotýka, že zabezpečenie obehu fyzických peňazí je ekonomicky aj časovo náročné. Podľa neho aplikácie banky nezničia, len sa ich úloha posunie inam.

Veľa ľudí sa ale bojí sociálnych sietí pri prevode peňazí, kvôli bezpečnosti. "Až 92 percent zákazníkov sa zdráha zdieľať informácie o svojich peniazoch s firmami prevádzkujúcimi sociálne siete," hovorí Jeremy Light, šéf Accenture Payment Services pre Európu, Afriku a Latinskú Ameriku. "Sociálne médiá sú totiž predovšetkým o zábave a zdieľaní, zatiaľ čo finančné služby väčšina ľudí vníma ako niečo ďaleko osobnejšie a súkromnejšie," dodáva. Firmy na to ale reagujú pridávaním bezpečnostných prvkov do svojich produktov. "Keď ide o platby, pridávame ochranu," tvrdí napríklad Facebook Messenger. Údaje o platobnej karte sú vraj šifrované a chránené na bankovej úrovni. Platby sú navyše monitorované.

Súvisiace články

Aktuálne správy