Kravy škodlivejšie než naftové motory: Panika okolo dieselu pomôže lepšie predávať iné veci

, Frankfurter Allgemeine Zeitung Foto: TASR/AP;thinkstock

V nemeckých médiách sa v posledných dňoch rozoberá téma, akú daň si vyberá diesel. Hovorí sa o desiatich tisícoch obyvateľov ročne, ktorí predčasne zomrú na následky splodín naftových motorov.

Postupne sa začal šíriť strach z toho, ako veľmi sú naftové motory škodlivé pre ľudské zdravie. Nemecký psychológ Gerd Gigerenzer, ktorý sa zaoberá správaním ľudí v Inštitúte Maxa Plancka, tvrdí, že spoločnosť zbytočne upadá do úzkostného stavu. Doprava sa na celkovom znečistení ovzdušia planéty podieľa len dvadsiatimi percentami. V tomto kontexte sú kravy a intenzívne poľnohospodárstvo pre ľudí horšie ako dieselové motory v mestách.

Profesor psychológie Gerd Gigerenzer a jeho kolegovia chemici z inštitútu Maxa Plancka tvrdia, že na celej planéte ročne zomrie 3,3 milióna ľudí v dôsledku znečistenia ovzdušia. V Nemecku to je 34 tisíc. Ale zo 45 percent je za znečistenie zodpovedné poľnohospodárstvo. Doprava sa podieľa na znečistenie vzduchu 20 percentami. V tom prípade by sa mohlo hovoriť o 7 tisícoch ľudí, ktorí v Nemecku zomrú kvôli znečisteniu pochádzajúcemu z dopravy. "V poľnohospodárstve ide o nadmerné používanie hnojív. V podobe amoniaku prechádza do atmosféry, kde sa mení na dusičnany. Na konci sú oxidy dusíka," povedal Gigerenzer, ktorý je tiež riaditeľom berlínskeho Harding Center for Risk Literacy, v rozhovore pre Frankfurter Allgemeine Zeitung. Centrum má verejnosť informovať o rizikách moderného technického sveta.

Podľa neho by sa tak dalo prenesene povedať, že chov dobytka je nebezpečnejší než dieselové motory a tiež nikto nežiada ich zákaz.

Kľúčové je, aby sme si odpovedali na otázku, aké veľké znečistenie spôsobuje prevádzka naftových motorov v mestách oproti veciam, ktoré používame každý deň. Napríklad vyfajčenie troch cigariet spôsobí desaťkrát toľko častíc čo auto s dieselovým motorom spĺňajúce normu Euro 3 za pol hodiny. "To sú veci, ktoré môžeme merať, bez toho aby sme špekulovali o počte mŕtvych," zdôraznil. Ľudia by sa mali viac zamerať na seba a do mesta jazdiť hromadnou dopravou.

Spoločnosť si maximálne hodnoty škodlivých látok určuje sama. To potom vedie často k strachu a panike. Ako príklad uviedol Body Mass Index (BMI), ktorý má ideálnu hodnotu 25. Pritom ľudia s BMI 27 žijú najdlhšie. "Limity sú dohodou medzi zúčastnenými stranami. Často len desia ľudí. Čím väčší strach majú, tým lepšie im môžeme niečo predať," myslí si rešpektovaný profesor.

Ďalším aspektom debaty o škodlivosti a prípadnom zákaze dieselových motorov je aj ráz kampane. Pred vypuknutím aféry VW s manipuláciami merania splodín u dieselových motorov sa neustále hovorilo o tom, ako škodlivé sú benzínové motory a koľko produkujú oxidu uhličitého, zatiaľ čo dieselové motory sú ku klíme šetrnejšie.

Volanie po väčšom podiele elektromobilov na nemeckých cestách tiež nedáva veľký zmysel, pretože Nemecko odstupuje od jadra a elektrickú energiu vyrába zo 40 percent z uhlia. Preto prevádzka elektromobilu môže byť paradoxne škodlivejšia ako prevádzka auta s naftovým motorom. "Prostredníctvom našich špecifických obáv máme v Nemecku veľmi nekonzistentnú debatu," sebakriticky poznamenal Gigerenzer.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy