Vyhnúť sa stratám za každú cenu: Banky neraz maskujú problémy falošnými chybovými správami

, quartz;bloomberg Foto: SITA/AP;thinkstock

Častým argumentom, prečo by sa mali ľudia nahradiť strojmi je, že roboty v práci nerobia chyby, neklamú ani sa nerozčuľujú. To sa ale nedá povedať o ľuďoch, ktorí majú na starosti rôzne algoritmy. Finančný regulátor v New Yorku tvrdí, že dve veľké banky vyslali klientom chybové správy, len aby zamaskovali to, čo ich menové ​algoritmy v pozadí v skutočnosti urobili.

Systémy banky Credit Suisse boli navrhnuté tak, aby zákazníkom, ktorí obchodujú na menových trhoch, zaslali chybovú hlášku v tvare "vyskytla sa chyba – prosím kontaktujte Credit Suisse", keď v skutočnosti banka práve zrušila ich objednávky, ktoré by pre bňu boli nerentabilné. Tvrdí to New York State Department of Financial Services (DFS) vo svojej vyšetrovacej správe.

Aj ďalšia banka, Barclays, neváhala použiť hlášku o probléme s technológiou, aby zakryla to, čo sa v skutočnosti deje. Vyplýva to z tvrdení DFS ešte z roku 2015. Obe banky na základe obvinení mali zaplatiť sumu 285 miliónov dolárov, čo predstavuje 135 miliónov dolárov pre Credit Suisse, ktorá dostala pokutu aj za ďalšie údajné chyby na menových trhoch a 150 miliónov dolárov pre Barclays.

Obe banky podľa DFS využívali kontroverznú funkciu na elektronických menových trhoch známu ako "posledný pohľad", čo umožňuje obchodníkom podržať objednávku pred rozhodnutím, či sa má transakcia dokončiť, alebo nie. Jedným z dôvodov, prečo banky používajú posledný pohľad, je ochrana pred vysokofrekvenčnými obchodnýkm, tieto firmy dokážu odhaliť a zobchodovať zmeny cien rýchlejšie ako banky. DFS tvrdí, že banky Credit Suisse a Barclays využili obranný mechanizmus na zneužitie svojich vlastných zákazníkov.

Credit Suisse podľa správy DFS spočiatku využívala posledný pohľad primeraným spôsobom. Ale e-mailová komunikácia z februára 2013 naznačuje, že zisky nakoniec v motivácii zvíťazili.

„Zdá sa, že nadchádzajúce rozdelenie na investičnú a privátnu banku prinesú oveľa prísnejšie vnímanie výkazu ziskov a strát v eFX obchodovaní…"

DFS tvrdí, že Credit Suisse neskôr použila posledný pohľad na zarobenie peňazí na úkor svojich klientov. Namiesto toho, aby im korektne oznámili, že ich objednávky boli zamietnuté kvôli poslednému pohľadu, sa banka skrývala za nejasné chybové správy. Zákazníci ale vycítili, že sa niečo deje.

„Naše rozhranie ohlásilo chybu "vyskytla sa chyba- prosím kontaktujte
Credit Suisse", čo nehovorí nič o tom, že odmietnutie je kvôli poslednému pohľadu, na základe tohto textu to môže byť totiž čokoľvek. Zistite si prosím, či na vašej strane nedochádza k oneskoreniu pri sledovaní zmeny cien. Prečo nezvolíte vhodnejší text na odmietnutie, ak je to skutočne spôsobené posledným pohľadom?“

Chybové hlásenia však nezmizli. Chodili zákazníkom stále. V októbri 2014 vedúci stratég Credit Suisse uviedol, že banka "kvôli nejasnému posolstvu dostáva otázky ohľadom odmietnutých obchodov takmer denne."

Pred niekoľkými rokmi si zákazníci banky Barclays všimli podobnú situáciu. Namiesto toho, aby im banka oznámila, že obchody boli zamietnuté kvôli poslednému pohľadu, dostali správu, v ktorej sa píše, že obchod nebol potvrdený.

Zákazníci banky Barclays sa podľa DFS okamžite začali sťažovať. "Všimli sme si, že dnes bolo vami odmietnutých viac ako 300 objednávok s rovnakým textom – nepotvrdené. Mohli by ste sa na to  pozrieť a vysvetliť, čo to spôsobuje?" poslal 15. decembra 2010 otázku klient Barclays.

Keď sa viacero sofistikovaných zákazníkov začalo sťažovať, Barclays sa pustila do diskusie a urobila úpravy. Ale v ostatných prípadoch zamestnanci banky Barclays aj naďalej hádzali vinu na technológie.

"Nespájajte posledný pohľad s obchodovaním. Ak došlo k nárastu odmietnutí niektorých obchodov, môžeme z toho viniť informačné technológie, čo je už ale napravené," napísal 7. novembra 2011 šéf automatizovaného elektronického menového obchodovania.

Credit Suisse nakoniec upravila svoju politiku posledného pohľadu, ale až po tom, čo hrozila kontrola zo strany médií, čo by nakoniec mohlo viesť k regulačnému zásahu. Banka so sídlom v Zürichu ale podľa DFS vo svojom vyhlásení neuznala ani nepoprela akékoľvek porušovanie pravidiel. Druhý previnilec, banka Barclays, vyhlásila, že je odhodlaná vytvoriť globálny kódex správania sa, ktorého cieľom je sprísniť štandardy na devízovom trhu.

E-mail od bývalého šéfa elektronického obchodovania Credit Suisse poukázal na to, že tlak na vytváranie ziskov „by nikdy nemal byť príčinou zvratu v otázke princípov ". Exekutíva diplomaticky poznamenala, že ak druhá osoba nesúhlasí, "mala by si radšej o veci pohovoriť, než si vymieňať ďalšie e-maily."

Toto je ďalšia lekcia z miliardových pokút za nevhdoné správanie sa bánk za ostatné roky. Ak sa chystáte opustiť svoje princípy, nedávajte toto rozhodnutie písomne.

Po obvineniach zo zneužitia, väčšina významných bánk nedávno podnikla kroky na verejné sprístupnenie svojich obchodných štandardov klientom. Ale nie všetci. Mnohí ale zároveň pripúšťajú, že prevažne neregulovaný devízový trh vo výške 5,1 biliónov dolárov by si vyžadoval dávku transparentnosti. "Je to oblasť spájaná s rôznymi škandálmi," povedal Guy Debelle, zástupca guvernéra Austrálskej centrálnej banky. "Ľudia z odvetvia ale chcú, aby fungovalo efektívne a chceli by obnoviť časť svojej povesti o ktorú prišli."

Meny sa obchodujú na mimoburzových trhoch, pričom cenové ponuky sú oveľa menej transparentné ako väčšina akciových trhov a zároveň sa môžu meniť pre každého zákazníka. Banka pre medzinárodné zúčtovanie charakterizuje odvetvie ako "trpiace nedostatkom dôvery".

Postupne sa menia aj hráči. Elektronickí špecialisti preberajú podiel na trhu, ktorému kedysi dominovali banky. Pri vývoji rôznych obchodných platforiem je pre nebankové subjekty jednoduchšie obchodovať s protistranami na priamo. Výsledkom je teoreticky menej oneskorenia – čo znamená menej priestoru na neočakávané zmeny cien. Niektorí obchodníci hovoria, že to znižuje potrebu chrániť sa prostredníctvom posledného pohľadu. "Posledný pohľad je pravdepodobne trochu zastaraný, kvôli technológii ktorú dnes máme," povedal Kevin McPartland z Greenwich Associates. "Ak by však investori s ňou skutočne mali nejaký problém, asi by preniesli svoje podnikanie inam. Väčšinou to ale ešte neurobili."

Súvisiace články

Aktuálne správy