Nie je zľava ako zľava: Zopár rád aby ste nenaleteli na falošné výpredaje

Diskusia 2  
Nie je zľava ako zľava: Zopár rád aby ste nenaleteli na falošné výpredaje
Zdroj: cnews.cz
Foto: SITA/AP


16. 11. 2017 - Čierny piatok aj predvianočné zľavy ponúkajú tovar lacnejšie. Ako ale zistiť, či je zníženie ceny skutočné? Nenájdeme podobný tovar inde lacnejšie? Nedvihli ceny len kvôli tomu, aby ich dnes mohli spustiť?

Najskôr zopár slov o cene. Výrobca produkt umiestni na trh a stanoví jeho odporúčanú maloobochodnú cenu. V angličtine sa používa skratka MSRP, manufacturer 's suggested retail price. Táto cena nie je záväzná, skutočná cena býva väčšinou nižšia. Nie je to hranica, za ktorou by už obchod na produkte prerábal, maržu bude mať vždy. Iné je to počas výpredajov starých zásob, ktorých sa obchod chce zbaviť.

Výška zľavy sa odvíja od odporúčanej ceny. Niektoré obchody ale na začiatku schválne nasadia vyššiu základnú cenu, aby mohli ponúknuť napríklad 10 % zľavu. Produkt, ktorý v obchode stojí 99 € bez zľavy je opticky aj marketingovo menej atraktívny než ten, ktorý bol na 99 eur zlacnený zo 109 eur. Aj keď sa za tú ​​vyššiu sumu nikdy nepredával. V zákazníkovi to vyvolá pocit, že práve teraz je najvyšší čas nakúpiť.

V ideálnom prípade má obchod všetko v neustálej zľave. A keď niečo naozaj zlacnie, teda na pulte je to za menej ako pred týždňom, výška zľavy sa samozrejme nevzťahuje k pôvodnej predajnej cene, ale tej odporúčanej.

Nie je zľava ako zľava: Zopár rád aby ste nenaleteli na falošné výpredaje

Dnes už vďaka porovnávačom cien dokážete mať prehľad, koľko daný produkt stojí v iných obchodoch. To by mal byť prvý krok, ak vás zaujíma, či je zľava skutočná. Ak nehľadáte najnižšiu cenu, pokojne tovar kúpite aj o 5 % drahšie tam, kde máte dobrú skúsenosť. Stačí že napríklad promptne komunikujú, sú milí, nerobia problémy s reklamáciu, majú blízko pobočku apod. Najlacnejší tovar majú neraz menšie obchodíky s obmedzeným skladom, zákazníckou podporou aj množstvom pobočiek. Preto si môžu dovoliť byť lacnejšie. A tiež preto, že na reklamu  a marketing nedávajú takmer nič. Preto pri lacných obchodoch platí, že si ho preklepnete na základe zverejnených skúseností od iných užívateľov. Ak má porovnávač cien graf ukazujúci, ako sa v priebehu času menila minimálna a priemerná cena, ľahko zistíte, či zľava nie je z dôvodu starých zásob, prípadne ležiakov.  

Niektoré on-line obchody dokážu meniť ceny takmer každý deň. Vďaka internetu tieto zmeny dokážete sledovať. Sledovacie stránky vám dokážu poslať na váš mail upozornenie, ak sa na stránke čokoľvek zmení. Registrácia v niektorých virtuálnych predajniach vás upozorní na chystajúcu sa zľavu.