Tri nové problémy menia prístup Nórska: Najskôr podpora elektromobilov, teraz daň z Tesly

Diskusia 8  
Tri nové problémy menia prístup Nórska: Najskôr podpora elektromobilov, teraz daň z Tesly
Zdroj: businessinsider
Foto: TASR/AP


17. 10. 2017 - Nórsko je európskym a možno aj svetovým lídrom v oblasti predaja elektromobilov na obyvateľa. Môže za to štedrá podpora týchto vozidiel a naopak vysoká daňová záťaž vozidiel so spaľovacím motorom. Teraz sa ale karta obrátila.

Nórska vláda pred niekoľkými mesiacmi pozastavila svoju politiku podpory elektromobilov a úplne ju prepracovala. Zistilo sa niekoľko vecí. Hoci sa v krajine podporoval predaj elektromobilov a v Nórsku ich bol zaregistrovaný najvyšší počet v celosvetovom meradle, až 29 % zo všetkých nových registrácií, ale zároveň sa objavili aj mnohé zaujímavé súvislosti.


Pôvodný projekt, že elektromobily budú môcť využívať jazdné pruhy vyhradené pre autobusy, padol po niekoľkých mesiacoch. Autobusy sa razom dostali do "elektrických" kolón.

Druhým veľkým problémom, ako uviedol britský Business Insider s odkazom na nórske médiá, sa stalo dobíjanie. Infraštruktúra nie je tak rozvinutá, aby dokázala v rovnakom čase uspokojiť také množstvo áut. Preto v niekoľkých nórskych mestách apelovali na zákazníkov, aby si elektromobil nekupovali, ak ho akútne nepotrebujú, pretože sa jednoducho môže stať, že si auto nedokážu nabiť.

Tretí problém, ktorý sa následne odvíja od nového daňového zaťaženia, je, že ľudia masívne využívali stimuly na nákup veľkých a luxusných elektromobilov, ako je Tesla Model X alebo Tesla Model S. Ako hovorí nórske ministerstvo životného prostredia, "veľké elektromobily opotrebúvajú vozovku úplne rovnako ako veľké autá so spaľovacím motorom.“

Tri nové problémy menia prístup Nórska: Najskôr podpora elektromobilov, teraz daň z Tesly

„Jedinou výhodou je, že produkujú menej emisií," d
odáva Hans Andreas Limi z nórskej konzervatívnej Pokrokovej strany.

A tak vznikne daň na autá nad dve tony, ktorú už dnes prekrstili na "daň za Teslu", pretože doposiaľ predávané vyššie uvedené modely prekračujú túto hranicu. Daň by mala byť vyše 7000 eur za Teslu Model X. Napriek tomu by malo byť obstaranie elektromobilu výhodnejšie ako kúpa porovnateľného vozidla so spaľovacím motorom.

Počas tretieho štvrťroka tohto roka spoločnosť Tesla dodala na trh celkovo 25 930 áut, z toho približne 14 000 modelov S a 11 900 modelov X. Do konca roka by mohol počet vozidiel prekročiť stotisícovú hranicu.