Kupujeme energiu: Budúcnosť dopravy môže byť zdieľanie batérií, nie vozidiel

, qz Foto:gogoro

Pokiaľ ide o budúcnosť dopravy, niektorí odborníci tvrdia, že vlastníctvo auta už nebude mať zmysel. Hovoria o svete zdieľania, v ktorom autonómne taxíky, prevádzkované štátom, alebo súkromnými subjektmi, budú zbierať cestujúcich na základe algoritmicky optimalizovaných ciest, ktoré reagujú na ponuku a dopyt v reálnom čase.

Zástancovia vysvetľujú výhody: masívnejšie nasadenie takýchto spoločných vozidiel zníži preťaženie infraštruktúry a urýchli elektrifikáciu vozového parku. Dominantné postavenie na trhu budú mať časom prevádzkovatelia takýchto sietí a nie individuálni spotrebitelia so svojimi autami. Môže to znieť vierohodne, až kým nevezmeme do úvahy emocionálnu prepojenosť s vlastníctvom vozidla. Najmä v rozvíjajúcom sa svete môže byť takéto vlastníctvo prejavom finančnej bezpečnosti, či spoločenského postavenia. Práve na rozvíjajúcich sa trhoch by v nasledujúcich desaťročiach mohlo vlastníctvo vozidiel výraznejšie vzrásť. A to je dôvod, prečo Horace Luke, bývalý šéf inovácií v HTC, spoluzaložil spoločnosť Gogoro na predaj elektrických skútrov. Namiesto podpory spoločného vlastníctva vozidla firma vytvorila štruktúru na zdieľanie energie.

"Myšlienka bola, ponúknuť skúsenosť s vlastníctvom, pokiaľ ide o nákup vozidla a skúsenosť so zdieľaním, pokiaľ ide o batériu," hovorí Luke. Zákazník spoločnosti Gogoro, ktorý si kúpi skúter, získa členský prístup do systému. Namiesto parkovania na nabíjacej stanici, si majiteľ skútra vymení vybité batérie za nabité. Umiestnenie staníc a rezervovanie batérií prebieha prostredníctvom aplikácie.

Model na výmenu batérií znižuje náklady na skúter a znižuje počet batérií v obehu. Tým, že sa registrujú požiadavky na výmenu batérie v reálnom čase, Gogoro dokáže využívať algoritmy na optimalizáciu distribúcie a času nabíjania batérií, pričom sa tým využíva plynulosť dopytu po elektrickej energii, čím sa prevádzkovateľ vyhne vysokým cenám a nadmernej zaťaženosti siete.

"Moja vízia bola vždy o infraštruktúre na výmenu energie. Potreba vozidla bola naozaj len na preukázanie toho, na čo sa to dá využiť. V súčasnosti nám prístupná technológia batérií umožňuje veľmi dobre využiť ich v skútroch. Keď sa batérie zdokonalia, model Gogoro by sa mohol rozšíriť aj na štvorkolesové vozidlá alebo na niečo väčšie,“ popisuje situáciu Luke.

Tchajwanský stratup má niečo do seba. V roku 2013 predstavila spoločnosť Tesla program na výmenu batérií pre svoj model S. Rýchlo z tejto aktivity zišlo, kvôli náročnosti výmeny veľkých batérií. Minulý týždeň spoločnosť Electrek uviedla, že v máji podala patent na nové kompaktnejšie batérie, ktoré by sa dali v aute vymeniť za menej ako 15 minút. Namiesto toho, aby patent Tesla otvorila spotrebiteľom, pravdepodobne jeho použitie obmedzí.

Gogoro hovorí, že ich model je životaschopný. Firma za šesť rokov fungovania predala 30 000 skútrov a v súčasnosti prevádzkuje sieť 415 batériových staníc v Tchaj-pej, ktoré obsluhujú 8 500 zákazníkov denne. Do konca roka chce dosiahnuť hustotu siete jedna stanica na každý jeden kilometer.

Úspech Gogoro vyvolal záujem zo strany investorov. Spoločnosť 19. septembra oznámila, že získala 300 miliónov dolárov z rizikového kapitálu, pre rozšírenie svojej siete na celom svete. Investície pochádzali od Al Gore's Generation Investment Management, Singapurskej investičnej spoločnosti Temasek, japonskej obchodnej skupiny Sumitomo Corp. a francúzskej nadnárodnej elektrickej spoločnosti Engie.

Model zdieľania batérií má svoje nedostatky. Predovšetkým je to problém klesajúcej kapacity. Úplne nová batéria od Gogoro dokáže napájať skúter s dojazdom 100 kilometrov, ale starnutím dojazd klesne na 80 kilometrov. V určitom momente, ak sa dosiahne prahová hodnota, musí sa batéria vyradiť z obehu. Nejde však na likvidáciu, opätovne by sa mala dať využívať ako zdroj záložnej energie pre budovy. "Začíname spolupracovať s veľkými firmami, v podstate ide o komercializáciu tejto myšlienky," hovorí Luke. Naznačil pritom partnerstvo s Nissanom pri opätovnom využití batérií z ich elektroauta Leaf.

S novým financovaním sa chce Gogoro presadiť na európskych a ázijských trhoch. "Rôzne trhy majú rôzne potreby a rôzne podmienky," hovorí Luke. V európskych mestách môžu byť spotrebitelia otvorenejší prijať model zdieľania skútrov, čo by pre firmu znamenalo nižšie náklady na vytváranie infraštruktúry. Spoločnosť už pôsobí v Berlíne a Paríži. V krajinách ako Vietnam, Thajsko a Indonézia "vnímajú skútre ako by šlo o topánky," hovorí Luke. "Každý musí mať svoj vlastný."

Súvisiace články

Aktuálne správy