Skutočný dôvod, prečo ľudia nechcú nakupovať potraviny on-line

, qz Foto:YT/Maxx Freedman

Na jednej strane sú to veľkí hráči, na strane druhej tradičné potravinárske firmy. Obe skupiny ale investujú nemalé peniaze do on-line obchodu, aby si vybudovali konkurenčnú pozíciu, pri pohľade, ako sa čoraz viac zákazníkov presúva z nakupovania v obchode smerom k objednávkam cez telefón, či počítač. Len v USA by spotrebitelia mali do roku 2025 vynaložiť viac ako 100 miliárd dolárov ročne na nákup potravín on-line.

Napriek všetkým výhodám, je tu stále jeden značný dôvod, prečo toľko ľudí stále nenakupuje potraviny on-line. Chcú si totiž tovar vybrať sami.

Podľa údajov z prieskumu Morgan Stanley, až 84 % oslovených uviedlo, že by sa radšej rozhodli nakupovať potraviny v kamennom obchode, než on-line, pretože si chcú pozrieť a ohmatať to, čo nakupujú. Rovnakú otázku dostali v prieskume aj vlani, kedy takto odpovedalo 84 % respondentov takisto cítilo, takže sa vlastne nič v tomto smere nezmenilo.

Získať ľudí, aby uprednostnili nákup potravín cez internet, kvôli pohodliu, asi nebude vôbec jednoduché. Zákazník môže mať pri nakupovaní ovocia a zeleniny veľmi osobité preferencie. Napríklad niekto uprednostní banány, kým sú ešte trocha zelené, ale avokádo si vezme zrelé,  pripravené k okamžitej konzumácii. Instacart v roku 2014 prišiel s inštruktážnym videom, malo ísť o podrobnejší návod zákazníkom o tom, ako si vybrať tovar. "Prosím, uistite sa, že na ovocí, či zelenine nie sú stopy po úderoch, žiadne rezy, žiadne plesne, nie je príliš mäkké, ani príliš tvrdé, musí byť dokonale zrelé," hovorí inštruktor, než sa dostane ku konkrétnejšim radám pre nákup banánov. "Perfektný banán je žltý so zeleným sfarbením na koncoch, pri väčšom množstve uprednostnite menej zrelé. Ak si objednáte 15 banánov, budete potrebovať viac času na ich skonzumovanie."

Takéto video vzbudzuje úsmev na tvári, ale ani konkurencia si nedokázal poradiť o nič lepšie. Napríklad gigant Amazon sa tiež usilovala rozbehnúť ponuku čerstvých potravím pod obchodnou značkou AmazonFresh. V svojom záchytnom centre v Seattli musela spoločnosť vyhodiť takmer tretinu banánov, pretože Fresh ponúkal ovocie len po piatich kusoch, v prípade banánov, päť kusov v trse. Pracovníci by museli zlikvidovať trsy  troch alebo štyroch kusov, alebo odtrhnúť banán na trse so šiestimi kusmi. So správou prišla výskumná štúdia študenta MIT v roku 2015.

Ale je tu ešte aj jedna ďalšia vec a síce negatívna skúsenosť. Podiel ľudí, ktorí tvrdia, že sa pokúsil nakupovať potraviny on-line, ale už tak neurobia  na základe svojej skúsenosti sa medziročne zvýšil. Kým vlani z tohto dôvodu odmietlo nakupovať potraviny on-line 17 % opýtaných, tento rok ich podiel dosiahol 27 %.

Súvisiace články

Aktuálne správy