J.Baška: Financie na diaľnice nie sú, možnosťou je uvoľnenie dlhovej brzdy

Financie na výstavbu diaľnic podľa poslanca Smeru-SD a predsedu Trenčianskeho kraja Jaroslava Bašku v rozpočte nie sú a eurofondy do roku 2020 sú prakticky vyčerpané. „Je tu asi iba tá jedna možnosť, urobiť niečo s ústavným zákonom o dlhovej brzde,“ konštatoval Baška dnes v parlamente počas diskusie o návrhu uznesenia k uvoľneniu dlhovej brzdy práve na výstavbu diaľnic.
Baška je podľa vlastných slov rád, že sa debata o možnej úprave zákona o dlhovej brzde v parlamente otvorila. Myslí si totiž, že Slovensko by malo byť pripravené a mať mechanizmus na financovanie nielen diaľnic, ale aj na prípadné iné príležitosti, ktoré sa vyskytnú. Čiže na financovanie iných, než cestných projektov.
Kritiku zo strany opozície o tom, že Slovensko v súčasnosti stavia diaľnice draho, niekedy až štvornásobne, odmietol. „Tak dajte trestné oznámenia, či už na políciu alebo na prokuratúru, nech to prešetria,“ adresoval opozičným poslancom.
Podľa predstaviteľov opozície totiž nie je potrebné uvoľňovať dlhovú brzdu na výstavbu diaľnic. „Peňazí je dosť,“ zdôraznil Eduard Heger (OĽaNO). Narážal tým na možnosť čerpať financie z rozpočtu na úkor dlhu, kým by vláda narazila na limity zákona o dlhovej brzde.
Poslanec SaS Miroslav Ivan zároveň dodal, že uvoľňovanie dlhovej brzdy nie je potrebné, pretože diaľničné projekty nie sú pripravené. Nie je tak čo stavať. „Na čo to tu teraz predkladáte, o čom sa bavíme?“ kládol otázky Ivan. Ministerstvo dopravy podľa neho nemá pripravené projekty, aby v horizonte troch – štyroch rokov vyhlásilo výberové konania na diaľnice. Zároveň mu chýba aj konkrétna stratégia výstavby diaľnic. „Ministerstvo dopravy nevie, čo chce urobiť prvé, druhé, tretie v poradí. Nevie, ktorú infraštruktúru má za prioritnú, či je to cesta, alebo železnica,“ opísal Ivan.

Súvisiace články

Aktuálne správy